400 בורות בשנה: "מנכ"לי המשרדים צריכים ללכת הביתה"

בדיון סוער של ועדת הפנים והגנת הסביבה על ההתמודדות עם תופעת בולעני ים המלח תקף היו"ר, ח"כ דוד אמסלם את משרדי הגנת הסביבה והתיירות: אזמן את מנכ"לי המשרדים, אסתכל להם בעיניים ואשאל מה עשיתם עם הכסף? זו התנהלות חלמאית" • ח"כ בגין: "מאזור כזה צריך לברוח ולפצות את התושבים" • מרכז המחקר והמידע של הכנסת: 400 בולענים חדשים נפערים בכל שנה

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

אחת מתופעות הטבע המסוכנות והמאיימות בעולם נפוצה מאוד בסביבות חלקו הצפוני של ים המלח- הבולענים.

בורות עצומי ממדים נפערים בפתאומיות ובולעים את כל העומד מעליהם, מבלי להתחשב במשקלם או בחוזקם. היות ואזור הבולענים ברובו, נמצא בשטח בלתי מיושב, עיקר הסכנה נשקפת לנוסעים בכביש 90 העובר לאורך ים המלח. יו"ר ועד ההנהלה של קיבוץ מצפה שלם תיאר את התנהלות החיים הבלתי נתפסת: "הילדים חיים בפחד. נוסעים על כביש 90 לביה"ס בסכנה יומיומית".

הבוקר נדונה הסוגיה המורכבת בוועדת הפנים של הכנסת בשאלת אחריות המדינה על בלימת האצת הבולענים. תופעת הבולענים מוכרת מזה כחמישים שנה אך אין זו גזירת שמים: הסיבה המרכזית להיווצרותם היא ירידת מפלס ים המלח, שמקורה בעיקר בהפחתת הזרימה בנהר הירדן, בין היתר בגלל סגירת סכר דגניה שמפחיתה באופן ניכר את כמות המים המגיעים לים המלח מנהר הירדן, אך גם בגידול ההתאיידות מאגן ים המלח, בעקבות פעילות מפעלי האשלג של ישראל ושל ירדן.

קרא עוד:
[postim]

הפתרונות להפסקת התופעה יקרים ומסובכים וככל הנראה לא יצאו לפועל בעשורים הקרובים, אך יוזם הדיון, חבר הכנסת איתן ברושי הדגיש כי השאלה המרכזית עכשיו היא לא הבולענים אלא המציאות הקשה של התושבים בקיבוצי מצפה שלם ועין גדי. "צריך להחליט מי הגורם המטפל ומה סמכותו, כולל מענה תקציבי, שיכול להיות מהכנסות מפעלי ים המלח כפיצוי על אובדן ההכנסה".

חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, הציגה מסמך שהוכן לדיון וסיכמה: "החלופות אינן ברות ביצוע בטווח מידי, עלויותיהן מוערכות במיליארדים ויעילותן מוטלת בספק. לפי המכון הגיאולוגי הפתרון הריאלי הוא ללמוד לחיות בסביבה עם בולענים".

הח"כים ממליצים: לפנות את יישובי ים המלח

תושבי היישובים שסביבות ים המלח תיארו בפני חברי הוועדה את המציאות הפיננסית המסובכת באזור וראש מוא"ז תמר, דב ליטבינוף טען: "אף חברת ביטוח, כולל ענבל הממשלתית לא מוכנה לבטח את התושבים והישובים". עוד אמר כי "יש הצעות מאוד ברורות וביניהן הכרזת ים המלח כאזור מוכה אסון. זה לא יפתור את הבולענים אבל לפחות נציל נכס לאומי. יש 120 מיליון ש"ח במשרד להגנת הסביבה, שהולכים לטיפול במצדה ובעין פשחה במקום לטיפול בירידת המפלס".

חברי הקיבוצים שטחו בפני הוועדה את מצוקותיהם וקשייהם בהתמודדות עם נזקי הבולענים הנופלים על כתפיהם ללא גיבוי או עזרה ממשלתית. איציק מזור מקיבוץ עין-גדי הגדיר את המצב: "אנחנו חיים בתוך אסון אקולוגי יום יום. בגל הראשון של הבולענים נמחקו לנו 150 דונם תמרים. הנזק של השמאים בתקופת ממשלת אולמרט היה של 127 מיליון₪". אבי שחר מקיבוץ מצפה שלם, סיפר: "השקענו עשרות מיליונים בחוף מינרל ב-20 שנה האחרונות ומאז קריסתו אנחנו באובדן הכנסה ובאובדן תעסוקה של 25 איש. בלי הכנסות לא נוכל להחזיק את נקודת הישוב הזו". י

DEAD SEAירידת מפלס ים המלח מאיצה את קצב הבולענים. (צילום: חן לפידות - פלאש 90)

דניאל שמעון מנכ"ל החברה להגנת ים המלח התנצל ואמר כי החלטת הממשלה התנתה את הפעילות שלנו בנושא בכך שיבקשו מאתנו לעסוק בזה ועד עכשיו לא נתקבלה בקשה כזו. לפני חצי שנה ביקשו מאיתנו תכנית עבודה והיא אכן תוקצבה.

ח"כ בני בגין אמר כי היות והבולענים יהיו איתנו הרבה מעבר לתוחלת החיים של ניננו ונכדיהם. "אם מישהו מצפה לשיקום מבנים באזור זו ציפיית שווא. מאזור כזה צריך לברוח ולפצות את התושבים. האזור מסוכן בהגדרה, אז הניסיון למצוא קריטריונים הנדסיים שיאפשרו לחיות, נועד לכישלון. נדרשות תשובות לשאלת האחריות המשפטית- מי יפצה וישפה".

גם ח"כ ינון מגל הסכים לדברים: "יכול להיות שמדובר במפגע טבע שלא יודעים להשתלט עליו וצריך לראות אם נגיע למצב שצריך לפנות ישובים". לעומתם, גונן ח"כ ברושי על דרישות תושבי האזור לשיפוי הנזקים "הם לא באו שנספר להם על הבולענים כי הם חיים שם. חייב להיות תקצוב מידי בתקציב הקרוב ואני מבקש מעקב ביצוע תוך זמן קצר כי ראינו חולשה גדולה של הממשלה".

התקציב למניעת הבולענים- נבלע!

הדיון התלהט לאחר שעלתה שאלת השימוש ב-120 מיליון השקלים שהוקצבו לטיפול בנושא על פי החלטת הממשלה. רם אלמוג, אחראי פרויקטים לאומיים באגף התכנון של המשרד להגנת הסביבה הבהיר כי "בהחלטת הממשלה שני חלקים: 600 מיליון ₪ הוקצו להקמת אזור תיירות באגן הדרומי. ו-120 מליון נוספים יועדו לשיקום תשתיות שנפגעו מירידת בסיס הסחיפה של הים. היו"ר ח"כ אמסלם שאל "האם יש תכנית הנדסית אופרטיבית?" ואלמוג השיב כי "התקציב לא יועד לטפל בבעיית הבולענים". ראש המוא"ז, ליטבינוף הגיב בזלזול: "זה לפרויקטים איזוטריים של רשות הטבע והגנים".

היו"ר ח"כ אמסלם המשיך ותקף את אחראי הפרוייקטים: "אין אצלי דבר כזה כסף שיושב 3 שנים ויושבים ודנים. ממי הזמנת תכנית עבודה מעשית? אלמוג השיב כי מי שמנהל את הצוות הוא מנכ"ל משרד התיירות ולמשרד להגנת הסביבה לא ניתנה אחריות. אלמוג הודה כי משרדו מממן את עבודת המכון הגיאולוגי ולפני חצי שנה הוחלט להקצות כסף לתכנית אופרטיבית לאומית". היו"ר ח"כ אמסלם: המשיך ושאל "למה חיכיתם שלוש שנים? אלמוג התנצל: "נשארו לנו 65 מיליון, בין היתר לתמיכה בתושבים באזור המוכה אסון, במציאת מקומות פרנסה. הוצאנו את השאר על טיפול בבעיות אקולוגיות".

Warning sign of open pits on the Dead Sea shore"לא ייתכן שחברות הביטוח לא יתנו מענה לאסון טבע". (אילוסטרציה: מתניה 
טאוסיג-פלאש 90)

סיגל גבאי, סמנכ"לית פיתוח תשתיות ציבוריות במשרד התיירות, שהאחריות גולגלה אליה ע"י נציג המשרד להגנת הסביבה אמרה כי הטיפול בבולענים הסתכם במשפט אחד של החלטת ממשלה שהצוות יכין מסמך לגיבוש תכנית לאומית. מקורות התקציב לצוות לא קיבלו ביטוי בהחלטת הממשלה והתקציב היה במחלוקת. המשרד הקצה מקורות בעצמו ולפני חצי שנה החל הצוות בעבודתו ויגיש מסקנות בעוד 3 חודשים".

היו"ר ח"כ אמסלם סיכם: בטווח הקצר מדובר על חופי מינרל, עין גדי ומגילות, לא ייתכן שהכסף יושב במשרד אחד והתכנון במקום אחר. אבקש שמנכ"ל משרד התיירות יכין תכנית אופרטיבית ולא יספר לנו מה הבעיה. התכנית תיתן פתרון טכני הנדסי שממנו ייגזרו תקציב ולו"ז. עוד אמר כי "לא יכול להיות דבר כזה שחברות הביטוח לא יתנו מענה לאסון טבע. זו לא תכנית כבקשתך. או שהמדינה תיקח על עצמה לשפות או שתנחה את חברות הביטוח איך לנהוג". הוא ביקש ממשרד הפנים "לתת הנחיות למועצות המקומיות והמרחביות איך מתכננים באזור מוכה בולענים", והוסיף, "אזמן את מנכ"לי המשרדים, אסתכל להם בעיניים ואשאל מה עשיתם עם הכסף? זו התנהלות חלמאית באנדרסטייטמנט. לא יכול להיות 3 שנים וחצי אחרי החלטת הממשלה בנושא עם סכנת חיי אדם, ולא קורה כלום. אכלו לי שתו לי לא מתקבל. אם הייתי השר, מנכ"לי המשרדים היו הולכים הביתה. נתכנס שוב בעוד חודשיים לקבל דוח מצב לתכנית אופרטיבית ונקיים מעקב רציף לראות שזה באמת מתקדם".

אילוסטרציה ראשי: חן לפידות – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture