בעלי הרשתות זועמים על הקנסות בגין אי סימון מחירים: 16 מיליון ש"ח

רמי לוי: האכיפה לא מידתית – לא אשלם את הקנס; מנכ"ל ויקטורי: בסוף נגבה את הקנס מהצרכנים • היו"ר כבל זעם וקרא שלא לאיים על חברי הכנסת – אך דרש מהרשות לפרסם תוך 14 יום כללי אכיפה ברורים ולא לבצע אכיפה שרירותית

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל עסקה היום בשימוש שעושה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן בהטלת עיצומים כספיים, במסגרת אכיפת חוק הגנת הצרכן. זאת על רקע כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, שאושר בוועדה בכנסת הקודמת, המאפשר לרשות להטיל על החברות הגדולות עיצומים של עד 45 אלף שקלים בגין כל הפרה חמורה של החוק.

היו"ר, איתן כבל הבהיר כבר בפתח הדיון כי "במשך שנים הטיפול בהגנת הצרכן לקה בחסר מאחר והאכיפה הייתה חלשה מאוד". ח"כ כבל הוסיף כי "מי שחושב שאפשר לתחמן ואח"כ לזעוק את זעקת הקוזק הנגזל טועה, אך עם זאת צריך להפעיל את האכיפה עם שכל ישר". הוא אף ציין כי מנתונים שהעבירה הרשות לוועדה עולה כי מאז נכנס החוק לתוקף, בינואר השנה, הוטלו עיצומים בסך כולל של כ-16 מיליון שקלים.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה טירי, אמרה כי הפעלת העיצומים החלה רק במרץ, כאשר במשך 3 חודשים ניתנה לעוסקים תקופת התארגנות. ח"כ יעקב פרי שאל היא האם הרשות לא ממהרת להטיל עיצומים גם על טעויות בתום לב ועו"ד טירי השיבה כי לא מדובר בפזיזות וכי במקרים של טעויות בתום לב לא מוטל עיצום כספי.

קרא עוד:
[postim]

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, טען כי מאז תחילת השנה העבירה המועצה עשרות תלונות לטיפול הרשות בעיקר על רקע חשד להפרת החוק בכל הנוגע לעסקאות טלמרקטינג והטעיות. נציג שופרסל, ערן מאירי, אמר כי הקנסות יכולים להגיע אפילו ל-35 מיליון שקלים במקרה שבטעות לא סומן משטח שלם של מוצר מסוים, כתוצאה מעבודה בלחץ זמן. הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, אמרה כי לא הוטל עיצום כזה וכינתה את דבריו של מאירי כ"דמגוגיה". היא הוסיפה כי הרשות מגבשת כללים לאכיפה ותפרסמם בעתיד.

בעלי הרשתות: לא נשלם את הקנס

מנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, אמר כי עיצום כספי של 600 אלף שקלים על אי סימון מחיר על מספר מוצרים מצומצם הוא לא מידתי. "בסוף נגבה את הקנס מהצרכן והמחירים יעלו", אמר רביד. הבעלים של רשת שיווק השקמה, רמי לוי, הוסיף כי הוא מחזיק 250 אלף מוצרים בחנות ואם 10% מתוכם לא מסומן אז אכן מגיע קנס על כך, אבל אם רק 1% לא מסומן לא צריך להטיל קנס. "אנחנו לא רמאים או גנבים ואם לא נשמור על הצרכנים הם לא יקנו אצלנו", אמר לוי והוסיף כי הוא לא ישלם את הקנס שהוטל עליו. היו"ר כבל הגיב בזעם וקרא שלא לאיים על חברי הכנסת: "אם כולם היו צדיקים לא היינו צריכים חוקים". הוא הוסיף כי המטרה היא לבחון אם בעלי העסקים מקיימים את החוק או לא ואם הרשות מתעמרת או עושה את עבודתה נאמנה – כי המטרה היא להגן על הצרכנים.

ח"כ נורית קורן אמרה כי הקנסות לא מוטלים בשרירותיות וקראה לבעלי העסקים שלא להיתמם. ח"כ דוד ביטן אמר עם זאת כי לנוכח הטענות שנשמעו בדיון כנראה שיש בעיות ביישום החוק. הוא קרא לרשות להוציא הנחיות ברורות בעניין האכיפה. ח"כ אורי מקלב אמר כי יש תהליך של החזרת אמון הציבור בפיקוח והאכיפה, אך צריך לוודא שלא נעשה שימוש מופרז בכלים הללו.

היו"ר כבל דחה את תלונות בעלי העסקים והבהיר: "החוק לא נפל על כולם כהנחתה, אלא קדם לו תהליך ארוך ומסודר". עם זאת ח"כ כבל דרש מהרשות להגנת הצרכן לפרסם את כללי האכיפה תוך 14 יום, ולהביאם לפני הפרסום לבחינת צוות מצומצם של חברי הוועדה בהם היו"ר כבל, ח"כ קורן, ח"כ ביטן וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא. הצוות המצומצם יבחן גם את התנהלות שני הצדדים, הרשות ובעלי העסקים, על מנת להבין מה הוביל להשתת העיצומים. לסיכום אמר היו"ר כבל: "אני עובד אך ורק אצל הצרכנים והשכל הישר".

אילוסטרציה: אנה קפלן – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture