גבול הצפון: מערכות חדישות ישפרו את אפקטיביות התקיפה המבצעית

לאחר ההצלחה ב"צוק איתן": מערכת החוזי "כדור בדולח" תיכנס לשימוש גם בחמ"לי התצפיות בגבול הצפון, ותקצר את זמני התגובה של הכוחות שיוקפצו בזמן אירוע מבצעי •

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

בחודשים הקרובים: המערכות התקשוביות בחמ"לים בפיקוד הצפון ישודרגו, זאת במטרה לקצר את זמני התגובה לאירועים באזור גדר הגבול וליצור מענה מבצעי אפקטיבי יותר בשטח. במסגרת השדרוג יחוברו חמ"לי התצפיות של הפיקוד למערכת החוזי "כדור בדולח", בה עושים שימוש מרבית כוחות צה"ל כיום, ובכך בשעת אירוע הכוח שיוקפץ לנקודת ההתרחשות בשטח יקבל תמונת מצב בזמן אמת.

החיבור יחסוך העברת מידע מהחמ"ל לכוחות על גבי רשת רדיו – והכל יבוצע באמצעות המערכות. "השיח בין הכוחות יהיה על מה קורה מרגע ההגעה לשטח ולא על מה שקרה עד עכשיו, כי לכוחות תהיה גישה מראש לתמונת האירוע אליו הם מגיעים", פירט מפקד הקשר והתקשוב היוצא של פיקוד הצפון, אל"ם נ'.

קרא עוד:
[postim]

תהליך חיבור מערכת "כדור בדולח" מתבצע בכל צה"ל והחל במהלך מבצע "צוק איתן". המערכת הביאה לשיפור משמעותי בזיהוי ובתקיפה אפקטיבית של מטרות. בעת לחימה, למערכת עשויה להיות השפעה מכרעת בגבול הצפון.

האתגרים אותם מציבים תנאי השטח התלולים הקשו היום על השימוש באמצעי העברת המידע, ובאמצעות המערכת המידע הרלוונטי יעבור לכלל הכוחות בזמן אמת בכל אזור בו יפעלו. "היכולת לייצר תמונת מצב משותפת, לקבל ולהעביר מודיעין לשטח במהירות עשויה להיות קריטית במערכה הצפונית שעתידה להתאפיין בכמות כוחות גדולה משמעותית ממערכה דרומית", הסביר אל"ם נ'.

תקשוב צהל"למערכת עשויה להיות השפעה מכרעת בגבול הצפון". (צילום: דו"צ)

אחד המאפיינים המרכזיים של מבצע צוק איתן היה סגירת מעגלי התקיפה המהירים שהתבצעו במהלכו. אם בעבר היה עשוי לעבור זמן רב בין הפללת מטרה לבין תקיפתה הרי שבקיץ 2014 הליך התקיפה היה מהיר יותר, הרבה לאור שימוש במערכות תקשוביות מתקדמות כמו "כדור בדולח". בשנה שחלפה הוטמעו במערכת יכולות התצפית הקרקעית של פיקוד צפון ואוגדת עזה, באופן בו בכל צה"ל יוכלו לעשות שימוש במערכת אחת מתקדמת. "מערכת כדור בדולח מציגה יכולת מגובה ושרידה שמאפשרת למשתמש יכולת סגירת מעגלי אש מהירה באופן משמעותי", אמר רמ"ח אגם באגף התקשוב, אל"ם יריב ניר. "כבר היום המערכת עושה שימוש בעשרות רבות של מקורות אשר יכפילו את עצמם עד סוף השנה", הרחיב. המערכת מאפשרת ללוחמים על הקרקע לסמן נקודה על גבי התמונה הנשלחת מהמזל"ט, ולשגר אותה בצורת נ"צ לטייס התוקף מן האוויר.

כטבםכטב"ם ישראלי מעל רצועת עזה בחיפוש אחר מטרות. (צילום: צה"ל)

שדרוג משמעותי נוסף חל בעולם הרדיו כשלאחרונה נכנסה לשימוש גרסה נוספת של מערכת הרדיו מבוסס הרשת .(Radio Over IP) המערכת מאפשרת לחטיבות ולאוגדות שנמצאות בתאי שטח קרובים לחלוק את קליטת הרדיו שהאמצעים בהן כל אחת מהן עושה שימוש מייצרים בדרך שתאפשר למטה החטיבה או האוגדה יכולת שליטה בתא שטח רחב הרבה יותר. כמו כן כל חטיבה או אוגדה שיימצאו במרחב הקליטה של פיקוד מרחבי תוכל לעשות שימוש בתשתית הפיקודית. "השדרוג יאפשר לחטיבות החי"ר להתחיל לפעול במערכה הרבה יותר מהר שכן כל שיידרש מהן הוא חיבור לתשתית הפיקודית, לאור הימצאותה של התשתית הפיקודית בשטח", הסביר רמ"ח אג"ם. "גם בפן הרב-זרועי הרדיו משתדרג ובתקופה הקרובה ניתן יהיה לבצע קשר ישיר בין כוח יבשה לכוח חיל הים לדוגמה", הוסיף.

כמו כן, אמצעי חדש עתיד לאפשר לכלל המערכות האלקטרומגנטיות של צה"ל לפעול במשותף. מדובר במערכת חדשה לניטור מרחב הספקטרום, המרחב האלקטרומגנטי בו מתבצעת תנועת המידע בו עושות שימוש מערכות צה"ל. המערכת מאפשרת לנטר בזמן אמת את המרחב, ובכך מאפשרת לכלל המערכות לפעול במקביל בלי להפריע האחת לשנייה. "מרחב הספקטרום הוא מוגבל ועלינו לבסס את הדרך להפעיל על גביו את כל המערכות הקריטיות מבלי שיפגעו האחת בשנייה", אמר אל"ם ניר. "המערכת החדשה תסייע לשמור על ההרמוניה ובתוך כך תאפשר למערכות לשמור על בטחון המדינה", סיכם

תקשוב צהל 2

אילוסטרציה ראשי: ח'מד אלמאקת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture