ראש המוסד לשעבר מודאג: "בקרוב יהיה כאן תוהו ובוהו – מקווה שהציבור יתמרד"

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי מתייחס בראיון מרתק לבעיות עמה נאלצת ישראל להתמודד בנושאי דת, צבא וביטחון ועוד • על נתניהו: "נתניהו מאוד אינטיליגנטי, מהיר בהצעת תשובות ופתרונות, אך הכל אצלו צריך להיות דרמטי - אבל זה לא תמיד עובד"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי מתייחס לאחר תקופה ארוכה בו שהה הרחק מאור הזרקורים, לנושאים הבוערים והעומדים על הפרק ומביע את דעתו בעניינים השונים.

בראיון חג ל'הארץ' מתייחס הלוי לרה"מ ואומר, "נתניהו אדם מאוד אינטליגנטי. בתוך כמה דקות הוא יודע לתכלל את כל השיקולים שנוגעים לנושא כלשהו, מכל היבטיו — מדיניות פנים, מדיניות חוץ והשלכות שונות. יש לו יכולת לעשות את הסינתזה של כל הדברים ולהגיע להחלטה מהר מאוד. לפעמים זה מאוד מרשים. לפעמים זה מהיר מדי, וצריך להגיד לו, סליחה, אי אפשר מהר. כשהתמניתי לתפקיד ראש המוסד שרון, אז שר החוץ, הזמין אותי לשיחה ואמר בדרכו הצינית, 'אם נתניהו ראש הממשלה מפתיע אותך עם איזו הצעה, לעולם אל תקבל אותה. תאמר לו שעליך לחשוב על זה. אם בפגישה הבאה הוא כבר שכח מזה, תשכח גם אתה. אם בפעם השנייה הוא מזכיר את ההצעה, תאמר לו שתבדוק את זה'".

הוא מוסיף כי "נתניהו מהיר בהצעת תשובות ופתרונות, והכל צריך להיות מאוד דרמטי. הוא איש של יצירת דרמה. יש לזה יתרונות מסוימים. למשל, לאחר שהתרחשה התקלה בהתנקשות בחיי חאלד משעל ב–1997, נתניהו נתן מיד הוראה חד־משמעית, להציל את חייו. זה מעיד על דרגה גבוהה של הבנת המשמעויות שיכולות לנבוע מאירוע כזה. אבל זה לא תמיד עובד. למשל, בפרשת העבודות ברכבת, ההחלטה — כמה דקות לפני כניסת השבת — להורות על הפסקת כל העבודות ל–72 שעות, מעידה על כך שהוא חשב שהוא יכול להקפיא מצב למשך 72 שעות, לשלוט בכל מה שקורה מסביב ואיכשהו להנדס את העניין בהמשך. זו היתה טעות, שנבעה מהמהירות המסחררת של הסקת מסקנות".

על משפט החייל אלאור אזריה אומר ראש המוסד לשעבר כי מה שלא יחליט ביהמ"ש הנזק כבר נעשה.

"פרשה זו היא רק ההתחלה" אומר הלוי, "מה שלא יהיה פסק הדין, המחלוקת סביב המקרה לא תדעך. אם בית הדין ימצא את אזריה אשם, יתאספו רבים למעין מרד על הגבעות. ומה יגיד אביגדור ליברמן, שהזדהה איתו לפני שמונה לשר הביטחון, והוסיף ואמר לפני כשבועיים, 'נעמוד לצדו של החייל, גם אם הוא טעה… אנחנו מחויבים לגבות ולתת לו את כל העזרה?' ומה יאמר נתניהו, שטען תחילה שאזריה לא מייצג את ערכי צה"ל ואחר כך טילפן לאביו? כך נראים הדברים כשאין מדיניות".

"במקרה אזריה נעשתה אפוא טעות, הן על־ידי הרמטכ"ל והן ע"י שר הביטחון, שמיהרו להצהיר פומבית במקום לומר שקודם כל נדרש תהליך משפטי וחובה לתת לו את הזמן הדרוש, כי אנחנו לא רוצים לזהם את התהליך. מרגע שנעשתה הטעות, אי אפשר היה להכיל את זה. אני לא יודע מה תהיה ההכרעה של בית הדין הצבאי. איך שלא תהיה, זה יצא רע מאוד. אם אזריה יזוכה, גדי איזנקוט צריך להתפטר. אני מכיר את איזנקוט טוב. הוא הסכר האחרון לפני שהצבא יתחיל ללכת בכיוון של ליברמן".

הלוי מתייחס לסערות הפורצות מעת לעת סביב סוגיות דת ומדינה והכפיה הדתית, ואומר כי עלינו להחליט איזו מדינה יהודית אנחנו, אך עם כל זאת הוא מגלה אופטימיות ומביע תקווה ל"מלחמת אחים", גם אם אינו אומר זאת מפורשות זה מה שמשתמע מדבריו, "בסוגיית 'דת ומדינה', אני דווקא אופטימי. אני מקווה שהציבור יתמרד. יש כבר סממנים לכך. ההתערבות של לשכת נתניהו בעבודות רכבת ישראל בשבת בלחץ המפלגות החרדיות היא חלק מתהליך. הבעיה מורכבת משני חלקים: הבעיה עצמה והנראות שלה. הרי כבר שנים שהרכבת מעסיקה כמה אלפי עובדים בעבודות בשבת. צפה שאלה הלכתית: כתוצאה מכך שהמפלגות החרדיות מנעו את עבודות התשתית ברכבת בשבת, משרד הביטחון העסיק יותר ממאה עובדים שטיפלו בארגון הסעות חלופיות. זה לא חילול שבת? היה היתר או פיקוח נפש? במשך שנים החרדים יודעים על הסידור הזה וחיים איתו. הבעיה שלהם היא שהפיקציה התגלתה והגילוי עורר רעש. יש דבר שנקרא פיקציה משפטית — פיקציה שמטרתה להביע דברים שידוע בבירור שאינם אמת עובדתית".

באשר לסוגיה הפלסטינית מזהיר ראש המוסד לשעבר כי "בקרוב תהיה פה תקופה ארוכה של תוהו ובוהו. ישראל תפעל ותהרוס את הרשות הפלסטינית ותיקח על עצמה אחריות ללחם ולמים של הפלסטינים. ההנהגה הישראלית תחפש את תמיכת העולם, והתמיכה לא תינתן, משום שיש להם די והותר צרות עם משבר המהגרים ומבקשי המקלט באירופה".

בתמונה: רה"מ לשעבר שרון, אפרים הלוי, מאיר דגן צילום: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture