לע"מ

עדות חדשה בפרשת ילדי תימן: "קיבלנו חבילות מחו"ל אחרי שאחי נחטף"

יו"ר הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, הודיעה בדיון על השלמת ההליך לגיוס חוקרים מטעם הוועדה • נותנת עדות התחננה בפני הוועדה: "אני רוצה לדעת האם אחי מרדכי חי או מת. אני היום בת 76 ולפני מותי אני רוצה לדעת האם הוא אומץ?"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן קיימה היום (ג') דיון נוסף שמטרתו לאסוף עדויות חדשות של בני משפחות החטופים. את הדיון בו המשיכו להיחשף ממדי הפרשה, פתחה יו"ר הוועדה חה"כ נורית קורן בבשורה כי היום צפוי לעלות במליאה לקריאה ראשונה החוק בנושא פתיחת הקברים אותו יזמה. "בעזרת החוק הזה כל משפחה שחייה עם סימן שאלה תוכל לבדוק האם קרובי משפחתה נמצאים בקבר וכך ניתן יהיה לשים סוף לשאלות, להגיד קדיש ואולי גם להתאבל".

נותנת העדות ג'וליה דרור סיפקה לוועדה עדות על הסבל שחוותה משפחתה שעלתה ארצה מלוב בשנת 1935 עם הוריה וששת אחיה. "במעברה נולד האח השביעי בנימין. בנימין חלה. נמסר למשפחה כי נפטר. לא הוצגה למשפחה גופה ולא קבר. ניסים האח השמיני נולד במעברה בשנת 1952 הוא חלה ונלקח לביה"ח בראש העין, ביקשו מהמשפחה לחזור לביתם בתואנה שההחלמה תיקח זמן. כעבור שבוע המשפחה שבה לבית החולים ונמסר להם שגם ניסים נפטר ונקבר".

דרור סיפרה בדיון כי במרוצת השנים הגיעה משטרה צבאית לביתם בחיפוש אחר האח שכנראה נחשב עריק והמשפחה אף פנתה לעורכת דין פרטית על מנת שתעזור לגלות מה עלה בגורלו. "שילמנו לה 4,000 לירות סכום עצום באותה תקופה והיא גילתה שהוא רשום במשרד הפנים".

מאיר אמסלם הממונה על הגנזך במרשם האוכלוסין וההגירה המלווה את פעילות הוועדה מאז הקמתה ומסייע לבני משפחות בגילוי האמת על החטופים, ריגש את דרור ובאי הדיון כשהעביר למשפחת זגדון את תעודת הלידה של האח ניסים אותה מעולם לא קיבלו. "אני לא הרופא שחתם על תעודות הפטירה של הילדים אבל אם יש לי את התעודה אני מעביר אותה למשפחות. עכשיו עם החוק שצפוי לעבור בני המשפחות יוכלו סוף סוף לפתוח את הקברים ולערוך בדיקות די.אן.אי שיתנו תוצאות חד משמעיות".

מיכל סולומון שהגיעה לדיון יחד עם דודתה ז'קלין בכר חשפה כיצד נעלמו לה 2 דודים, דודה תאומה מצד האבא (צילה) ודוד מצד האמא (מרדכי). "הדודה צילה נעלמה מבית חולים הדסה ת"א, הייתה לה אחות תאומה בשם עדה. הדוד מרדכי הועבר לבית חולים העמק בשנת 1949". מיכל אף הציגה את מכתב השחרור שלו מה-16.3.1949 על אף שגיליון האשפוז הוא עד 24.3.1949, "המשפחה חוששת שבזמן זה הוא המתין ל'אימוץ'".

ז'קלין אחותו של מרדכי סיפרה: "הייתי בת שבע וחצי ב-1948, הגענו לפרדס חנה מאלג'יר ובאחד הימים במחנה העולים אמא קיבלה צירים ולקחו אותה לבית חולים בחדרה ונולד אחי מרדכי אבו, אח שלא ראינו אף פעם. אמרו להורים שהוא חולה וברית עשו אחרי שמונה ימים. יום אחד אימי הגיעה עם חברה לבית החולים ואמרו לה שהעבירו אותו לבית החולים העמק בעפולה. אמא נסעה לשם ושם בבית החולים אמרו שהוא נפטר. האחות אמרה לחברה שדיברה יידיש 'מה היא בוכה? יש לה 4 ילדים בבית'".

במהלך הדיון חשפה בכר פרט מטלטל שגרם לרבים לחשוב כי מרדכי אכן נחטף: "כשקרה המקרה התחלנו לקבל חבילות מזון ובגדים מחו"ל ולא ידוע לנו ארץ מוצאן. היו בחבילות קופסאות של חמאת בוטנים ובגדים. לא היו לנו מכרים בחו"ל שיכלו לשלוח את החבילות ואף משפחה אחרת במעברה לא קבלה חבילות דומות. אני נושאת את המטען הזה כמעט 70 שנה. אני רוצה לדעת האם אחי חי או מת. אני היום בת 76 ולפני מותי אני רוצה לדעת האם הוא אומץ אולי על ידי משפחה מחו"ל?"

שלום עמרני פנה לוועדה בחיפוש אחר אחיו אליעזר עמרני, יליד 1948: "אליעזר נלקח על ידי אימי חנה לביה"ח הדסה בת"א כי לא הפסיק לבכות. כשבאה לבקרו הודיעו לה שהוא נפטר בכך האמינה כל השנים למרות שלא ראו גופה ולא ידעו על מקום קבורה". לימים כששלום שאל אותה על המקרה, נזכרה שבאחד הימים כשבאה המשפחה לבקר את אליעזר בביה"ח, לקחה האחות את שלום עצמו והחלה ללכת. כששאלה אותה האם חנה לפשר העניין, היא טענה שהיא לוקחת אותו לבדיקות. "אמא התנגדה וכך ניצלתי אני עצמי מחטיפה".

היו"ר קורן שהדגישה לאורך כל הדיון כי הוועדה נמצאת בעיצומו של תהליך לחקר וגילוי האמת אף סיפרה כי הושלם ההליך לגיוס חוקרים מטעם הוועדה שיעזרו להתמודד עם עומס הפניות והזמן הרב שחלף. "אחרי הסיפורים האלה צריך לנשום עמוק כי זה כל כך קשה. העדויות הללו מטלטלות ואני תולה הרבה תקוות בחקירות שאנחנו עושים ואנחנו הופכים כל אבן".

חה"כ קורן סיכמה ואמרה: "אין לי תשובות להגיד למה מישהו אחר לא קם ועשה. החיסיון היה אמור להיפתח בשנת 2071 ואני אמרתי לא. אני נלחמתי בדבר הזה. ראש הממשלה אמר לי שהוא מחויב לנושא והפרוטוקולים אכן נפתחו. זאת שעת רצון ואנחנו פועלים בכל הערוצים. עובדים בשיטת "גשש בלש" ולא ישנים בלילות. הוועדה פועלת בכל המישורים האפשריים ואני מקווה שמאמצנו יישאו פרי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לי אישית היו חברים שכנים
שגדלתי איתם ביחד
ולמדנו ביחד בחיידר חסידי
בבני ברק
והיה להם שם אשכנזי חסידי
ומשום מה הם היו נראים לי
כהים מדאי חיצונית
על אף הפאות המסולסלות
וכל המראה החסידי
אבל הם היו נראים כהים מדאי
ואז שמתי לב שעל אף שאבא
שלהם בהיר מאד
דווקא אמא שלהם כהה מאד
והיא נראית ממש תימנייה
ואז יום אחד אמא שלי גילתה לי
שהשכנה מאומצת אצל משפחה
חסידית אשכנזית מהיום שהיא
נולדה
ולימים כשהכרתי את אבא שלה
המאמץ הוא סיפר לי בזקנותו
שלא היה לו שנים ילדים
ואז מכרו לו מהרשויות דאז
את הילדה התימנייה הזאת
שנחטפה בבית החולים מהוריה
שאמרו להם שהיא נפטרה
והוא קנה אותה וגידל אותה
כאילו היא הבת שלו
והיום כשאמא שלי שאלה אותה
אם היא תשמח עכשיו לברר מי
הם הוריה הביולוגיים היא אמרה
שזה לא מעניין אותה והיא
רואה את עצמה בת של המאמץ
פשוט סיפור מחריד אחד מיני
אלפים

הפרשה בלוף בניהול עורכי דין , איפה החומרים של עוזי משולם ? איך לא מצאו אפילו ילד אחד ?

שהמדינה תיפתח להורים הביולוגיים את תיקיי האימוץ מידית משנת 50 הגנז יהיה רק הוא וחברת כנסת קורן לפתוח את תיקיי האימוץ מידית בלי ביוקרטיה מיותרת

'ביוקרטיה' – צ"ל 'בירוקרטיה'

גם להורי נעלמה ילדה ועד היום אין הוכחות מה עלה בגורלה

מענין ומזעזע מאד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture