צילום אילוסטרציה: פלאש 90

מחקר חדש: אין ראיות שהשימוש בסלולרי מסרטן

'האגודה למלחמה בסרטן' מפרסמת היום מחקר חדש שממצאיו עומדים בניגוד להנחה הרווחת באשר לנזקי הקרינה של הטלפונים הניידים • וגם: יותר חולים פחות מתים - הנתונים המלאים על היקפי המחלה ונזקיה בישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

'האגודה למלחמה בסרטן' בשיתוף משרד הבריאות, מפרסמים היום במסיבת עיתונאים, את הנתונים המעודכנים בישראל לקראת יום הסרטן הבינלאומי, אשר יצוין בישראל ובעולם בעוד כשבוע. גולת הכותרת של מסיבת העיתונאים היא פרסומו של מחקר חדש שקובע כי בניגוד למה שנהוג לחשוב אין ראיות ששימוש בטלפון נייד אינו מסרטן.

מהנתונים – שסיכמו את כל התקופה שחלפה מהופעת הטלפון הנייד לפני כמעט שלושה עשורים – עולה כי: בין השנים 1990-2014 ההיארעות (מספר המקרים החדשים) של גידולי מח ממאירים בכל קבוצות האוכלוסייה שנבחנו: גברים יהודים, נשים יהודיות, גברים ערבים ונשים ערביות, הייתה יציבה. מגמה זהה נצפתה גם עבור הגידול השכיח ביותר בקבוצה זו, גליובלסטומה. לגבי כלל קבוצת הגליומות,

השיעורים היו יציבים לאורך כל התקופה לגבי שלוש (גברים ונשים יהודים; נשים ערביות) מארבע קבוצות האוכלוסייה שנבחנו. רק בגברים ערבים נצפתה עלייה מובהקת בשיעורי ההיארעות בין 1990 ו-2001 ולאחר מכן השיעורים התייצבו. (במחקר קודם באוכלוסיית ישראל דווח כי במהלך שלושת העשורים 1980-2009, היארעות של גליומות מדרגת ממאירות נמוכה ירדה במובהק).

"בספרות המדעית נרמז כי יכול להיות קשר בין שימוש כבד ותכוף בטלפון נייד או טלפון אלחוטי לבין גידולים מסוג גליומות. בישראל אין עדות לעלייה בתחלואה בסוג זה של גידולי מח בשני העשורים האחרונים", נאמר.

ב-25 השנים האחרונות (1990-2014) אין עדות לעלייה בהיארעות של גידולי מח ממאירים. גידולי מח שפירים/בעלי התנהגות לא ברורה עלו ברוב קבוצות האוכלוסייה עד אמצע שנות ה-2000' ולאחר מכן המגמה התייצבה (ערבים) או שנצפתה ירידה מובהקת (יהודים). "למרות שלא נראה כי מגמות תחלואה אלה משקפות את מידת השימוש בטלפונים ניידים בישראל, עדיין יש צורך בהמשך מחקר ומעקב, וחשוב ליישם את כללי הזהירות המונעת", מדגישים באגודה.

הנתון המדאיג שנחשף במסיבת העיתונאים מדבר על כך שמספר החולים החדשים במחלה בישראל גבוה ביחס לממוצע במדינות ה-OECD. מנגד, שיעור התמותה מהמחלה, נמוך ביחס לממוצע במדינות אלו.

עוד נחשף כי בתום שנת 2015 חיו בישראל כ-90,000 תושבים אשר אובחנו עם המחלה בין השנים 2011-2015, כאשר בשנת 2015 נפטרו בישראל כ-11,000 אנשים מסרטן.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מציינת כי: "למרות שישראל מובילה במספר חולי הסרטן החדשים שמאובחנים מדי שנה, יחסית לממוצע מדינות ה-OECD, הנתון המעודד הוא שישראל מדורגת נמוך מבין מדינות ה-OECD בשיעורי התמותה מהמחלה. זה נובע ככל הנראה מהעובדה שהחולים בישראל מאובחנים בשלב מוקדם במחלות הסרטן השכיחות, בזכות תוכניות סריקה לאומיות שיזמה האגודה למלחמה בסרטן ובמקביל זוכים לטיפול מיטבי ברמה גבוהה, כך ששיעורי ההישרדות והריפוי גבוהים וכתוצאה מכך שיעורי התמותה נמוכים יחסית".

פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, מרחיבה: "בגברים יהודים ניתן להבחין בשתי מגמות שונות בזמן. בין השנים 1990-2007 נצפתה עליה מובהקת בשיעורי היארעות הסרטן, באחוז שנתי של 0.9%+. לעומת זאת, בשנים 2007-2015 נצפתה מגמה מובהקת של ירידה בהיארעות הסרטן, באחוז שנתי של 3.3%-. בנשים יהודיות בשנים 1990-2015 מגמת התחלואה הייתה יציבה. בגברים ערבים ניתן להבחין בשתי מגמות שונות בזמן. בשנים 1990-2005 נצפתה עלייה מובהקת בהיארעות הסרטן, באחוז שנתי של 3.8%+. לעומת זאת בשנים 2005-2015 נצפתה מגמה מובהקת של ירידה בהיארעות הסרטן, בשיעור שנתי ממוצע של2.2%-. גם בנשים ערביות נצפה שינוי במגמה עם הזמן: בשנים 1990-2005 נצפתה עלייה מובהקת בשיעורי היארעות הסרטן באחוז שנתי של 4.3%+. בשנים 2005-2015 היארעות הסרטן הייתה יציבה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture