שש בשישי • הכותל הרפורמי, הדואג לחרדים ואויבם החדש

שש הערות ביום שישי: איך הגיע הגרש"מ עמאר לכותל הרפורמי? • נתניהו טוב רק לביבי • בצלאל סמוטריץ' דאג לכסף לערים החרדיות • יהודה גליק אוייב החרדים? תגובה ראשונה • וגם: דבר תורה לפרשת השבוע

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

1) נתניהו כבר לא טוב ליהודים. נקודה. נתניהו טוב לעצמו. אם זה משתלב עם האינטרסים של היהודים, הנה מה טוב. אם זה מתנגד לאינטרס היהודי ולמאבק שהמפלגות החרדיות מנהלות על מנת לשמור על צביונה היהודי של המדינה, מה נעים זה בשביל ביבי, שיודע כי לא ייקלע למשבר קואליציוני בשל כך. מלחמות היהודים מעניינות יותר חלק מנציגנו בכנסת. נתניהו רגוע.

אם לא די בכך שראש הממשלה במדינת היהודים אינו מנסה למנוע פגיעה במקום הקדוש ביותר לעם היהודי – שריד בית מקדשנו, הכותל המערבי, הוא עדיין מעז לצאת פומבית נגד המוחים בפרובוקציה ובחילול הקודש הנוראי שהיה אתמול בכותל. היחיד שהגיב בשמו היה שר הבריאות יעקב ליצמן, סיעת דגל התורה הגיבה באמצעות מאמר מערכת חריף בעיתון יתד נאמן, והשאר? דממה.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu seen during the EMET Prize ceremony in Beit Shmuel, Jerusalem on November 24, 2013, The EMET Prize is an annual prize given for excellence in academic and professional achievements that have far reaching influence and significant contribution to society. Photo by Emil Salman/POOL/Flash90 *** Local Caption *** ??? ?????? ?????? ?????? ??? ?.?.? ??? ????? ??? ????? ????

מה עומד מאחורי אותה דממה? אולי שיקול שהדבר לא יוסיף להם קולות בקלפי כמו מאבקם בהתבטאות שככל הנראה לא נאמרה, אולי כי הרב שעומד בחזית המאבק בהכרה בתנועה הרפורמית אינו לרוחו של אחד מראשי הסיעות, עד כדי כך, שיש מי שאומר כי פוליטיקאי חרדי מסויים היה מעורב בהכנת הודעת הגינוי של נתניהו נגד "המפלגים את העם וקוראים לחלק מהם (הכוונה לרפורמים ש.ס.) רשעים".

2) משום מה, מדברים כל העת רק על התנועה הרפורמית ולא מציינים את חלקה של התנועה הקונסרבטיבית, אשר בישראל מכנים עצמם "התנועה המסורתית" בפרובוקציות ברחבת הכותל המערבי. בכל מקרה, בהודעתם של שתי תנועות מסוכנות אלו, הזכירו הם את תפילתו של רב העיר ירושלים, הראשל"צ הגרש"מ עמאר שליט"א בכותל הדרומי, כטריגר שהביא לפרובוקציה שלהם בתיפלה שקיימו ברחבה העליונה של הכותל הדרומי.

גרסאות רבות נרשמו סביב תפילת הרב עמאר במקום שעל פי המתווה שאושר בממשלה אמור לעבור לשליטת אנשי התנועה הרפורמית. פניתי לבנו, הרב אליהו עמאר שליט"א, רב אזורי עמק חפר, שענה לי כי אביו הגיע לתפילה ברחבת הכותל המערבי, שם ניגשו אליו גורמים מסויימים מעמותה מסויימת הפעילה בעיר העתיקה והציעו לו להגיע לראות את המקום המדובר. הרב צעד לשם בעודו מעוטר בתפילין, אך לא קיים שם את התפילה וברור שלא ביקש להקים עבורו את המחיצה הארעית במקום.

Rabbi Shlomo Amar at the Western Wall during a mass pray for rain. Feb 26, 2009. Photo by Uri Lenz/ FLASH90 *** Local Caption *** ??? ???? ???? ????? ?????

בנו הוסיף בכאב: "כנראה שיש אנשים שאינם מסוגלים לראות שיש אדם מבוגר שעדיין פורץ בבכי מרוב כאב על חילול הקודש". ואני אומר: כמה חבל שאנשים לא מבררים עובדות לפני שהם מאשימים ענק בתורה ב…פרובוקציה, כפי שהעזו לעשות מספר עיתונאים מטעם, אשר לדאבון ליבם לא התייעץ עם הפוליטיקאי האהוב עליהם לפני שהחליט למחות על חילול הקודש. כדאי שיפנימו. יש קונצנזוס בציבור נגד חילול הקודש ושם ספין לא יסייע להם.

3) אחרי הכל, המטרה צריכה להיות: מניעת הכרה בתנועה הרפורמית כזרם רשמי ביהדות. השבוע הצליח ח"כ משה גפני להעביר את חוק המקוואות. בתגובה היה מי שהעביר עליו ביקורת על כך שכעת הסוכנות היהודית תקים מקוואות פרטיים לרפורמים, אך לגפני כל זה לא אכפת. "יש להם מספיק כסף להציף את המדינה במקוואות", אמר השבוע בתגובה לביקורת, "הם לא עשו זאת עד היום כי זה לא מעניין אותם. הם צריכים רק את ההכרה ואת זה הצליח החוק למנוע".

4) השבוע התבשרנו כי הממשלה תאשר ביום ראשון הקרוב העברת עשרות מיליוני שקלים להתיישבות ביהודה ושומרון על מנת לפצות על הפגיעה בהם כתוצאה מגל הטרור האחרון. בהעברה בקודמת ליו"ש, הדבר גרם למהומה אדירה בין החרדים, בעיקר יו"ר ועדת הכספים משה גפני שסירב לאשר את ההעברה התקציבית, לבין המתנחלים, בעיקר ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי שעמד מאחורי כל זה. הרקע לויכוח הייתה הטענה של ח"כ גפני כי הרשויות החרדיות – ביתר עילית ומודיעין עילית – לא תוקצבו בהתאם לגודלם.

הפעם, העברה צפויה לעבור בשקט ותמיכת השרים החרדים: אריה דרעי ויעקב ליצמן. מה קרה הפעם? מסתבר שהקריטריונים שונו, כך שגם הערים החרדיות יתוקצבו. אם עד כה שמו דגש בהעדפת הערים והיישובים שהיו יותר בעומק השטח והסיכון הבטחוני שלהם גבוה יותר, כך שהערים החרדיות קיבלו פחות כסף, הרי שהפעם היה התייחסות מיוחדת גם למצב הסוציו-אוקונומי של היישוב. על מצבם הכלכלי של הרשויות החרדיות הנ"ל אין צורך להרחיב, כך שגם הם זכו לתקצוב גבוה.

מה הביא את ח"כ סמוטריץ' לתמוך בשינוי הקריטריונים? "מגיע להם. לא פחות מכל אחד אחר", אומר סמוטריץ' בשיחה איתי. "ידוע שאני קרוב לציבור החרדי". בראיון לJDN הוא מוסיף: "גם אידיאולוגית, לטובת ההתיישבות, החרדים הם חלק חשוב ונכבד מההתיישבות בארץ ישראל. אני מקווה שהשינוי הזה בקריטריונים יימשך גם בהעברות התקציביות הבאות, כי גם לחרדים מגיע לקבל את חלקם".

.

בנושא זה היה שיתוף פעולה מלא בין הח"כ הנמרץ מהבית היהודי, יחד עם מאיר רובינשטיין ויעקב גוטרמן, ראשי הערים החרדיות מחוץ לקו הירוק. בנימה מעט צינית מוסיף ח"כ סמוטריץ': הרי אילו היה לנו עיר כמו ביתר עילית בגוש קטיף, כל הפינוי הכואב והאכזרי היה נמנע…

5) מי אוייב החרדים בכנסת? אם תשאלו חלק מנציגינו במשכן, התשובה המפתיע שלהם תהיה: הח"כ החדש, יהודה גליק מהליכוד. אם הם חשבו כי המתיחות שלהם מולו והוויכוחים שייאלצו לנהל מולו יתמקדו בסוגיית העליה להר הבית, מתברר כי מולם הגיע בן אדם מהסוג של אלעזר שטרן. לשעבר מפלגת התנועה וכיום מיש עתיד. הוא נחשב לח"כ בעייתי במיוחד אשר למרות היותו חובש כיפה, מחזיק בדעות הכוללות הכרה בתנועה הרפורמית, ועוד.

עד שהח"כים החרדים למדו איך להתמודד מול שטרן ודעותיו המסוכנות ליהדות, נחתה עליהם צרה חדשה ושמו יהודה גליק שכבר דאג לספר בראיונות לתקשורת הכללית על כך שבעבר התפלל מספר פעמים בטמפל רפורמי עם רבה רפורמית וכי אין לו כל בעיה בכך. עוד סיפר כי ביקר בכנסיה – דבר האסור על פי ההלכה. "אך מי שאינו מתחשב בעמדת ההלכה בנוגע להר הבית, מדוע שיתחשב בהלכה בנוגע לכנסייה? תמה באוזני אחד מחברי הכנסת החרדים.

יהודה גליק מסר לנו בתגובה: אין לי עניין להיגרר למריבות. מקבל על עצמי להיות מהנעלבים ואינם עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים. הכל למען שמו באהבה. השמצות ונאצות פוגעות במשמיצים ובמנאצים ולא במושא ההשמצה.

.

ובנימה אישית: אין ספק שיהודה גליק לא יהיה כוס התה של הנציגות החרדית בכנסת. אך מכאן עד לאמץ את הנרטיב הפלסטיני כביכול הוא הגורם להתפרצות האינתיפאדה השלישית, הדרך רחוקה. הישמעאלים שונאים אותנו ורוצים לפגוע בנו גם לפני פרובוקציית העליה להר הבית וימשיכו לנסות גם אחרי. שקט ישרור בארץ רק כאשר נקיים את "אם בחוקותי תלכו" ובביאת משיח.

6) נסיים בדבר תורה על הפרשה, והפעם ווארט קצר שראיתי בספר ממעיינות הנצח של הרב אהרון סורסקי. לאחר שמצטווה אהרן על אופן הדלקת המנורה אומרת התורה "ויעש כן אהרון אל מול פני המנורה העלה נרותיה כאשר ציוה ה' את משה". אומר על זה רש"י "להגיד שבחו של אהרון שלא שינה".

שואל על זה רבי מאיר מפרימישלאן: מה כל כך מדהים בזה שאהרון שלא שינה? וכי מישהו ציפה שאהרון יקבל הוראות לעשות בצורה מסוימת ויעשה את ההדלקה אחרת? הלא ברור שאהרון הצדיק יעשה כמו שה' ציווה!

אלא, שגם לאחר שקיבל אהרון את הכבוד ונכנס לתוך המשכן לעשות את עבודת ה', הוא עדיין המשיך להיות אותו אהרון שהיה קרוב לציבור,שהיה איכפתי לצרכי העם ושהקדיש את זמנו לעשיית שלום ועשיית טוב, בלי לתפוס מעצמו. להגיד שבחו של אהרון שלא שינה את עצמו, למרות הדרגה הגדולה הגיע אליה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק ביותר!
שלומי שוב פעם מנתח את המצב כפי שהוא, מביא פרשנות הוגנת, ולא מכורה.
אני אישית לא הייתי מכניס את המילים – "יהודה גליק לא מתחשב בעמדת ההלכה בנוגע להר הבית" מאחר שלא הוכח הלכתית איסור, אפילו שזה רק ציטוט עלום שם, וכפי הידוע יש מחלוקת עתיקת יומין בנושא.
תודה רבה שלומי.

ניתוח מצויין. הערות לענין.
רק לא מספיק מודגשת העובדה כי יהודה גליק מצפצף על ההלכה בעלותו להר הבית. כל גדולי ישראל בדורות קודמים ובדורנו, הבינו שאסור, החל מהרמב"ם ועד לרב עובדיה ורב אלישיב. לא פלא מי שדורך ברגל גסה בהר הבית – כבר לא מבדיל בין קודש לחול, בין יהדות לבין ההצגה ששמה "רפורמה"…

יהודה גליק חייב כרת עפ"י הלכה.
תודה רבה על הכתבה.

נ.ב. התכוונתי שיהודה גליק חייב כרת אם הוא אינו טובל במקווה לפני העליה, כמובן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture