שש בשישי • יאיר מפחד מבוגי, מתחנף לחרדים ועושה טעות ראשונה בקמפיין

שש הערות ביום שישי • ליצמן יכול לחייך: כך גרם יעלון ללפיד לעשות טעות תקשורתית • אחרי מה שכתבו כאן בשבועות האחרונים, פתאום כולם דואגים למצוקת הדיור החרדית • ודבר תורה לפרשת השבוע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

1) הטעות הראשונה בקמפיין של לפיד: זה לא היה השבוע של יאיר לפיד. כבר תקופה ארוכה שהוא מנהל קמפיין נרחב בדרכו לכבוש את ראשות הממשלה – והשבוע הוא עשה את הטעות הראשונה שלו. יענק'ל ליצמן יכול לחייך שוב. אם יאיר לא יתעשת וימשיך בטעויות מעין אלו, נפול יפול לפניו.

יאיר לפיד מנסה מתחילת הקדנציה לשדר שהוא לפיד חדש שאינו שונא חרדים לריק. את כמויות החנופה שלו לשרים ולחברי הכנסת לא ניתן למדוד. ליצמן טען לכל אורך הדרך שלא מדובר בחזרה בתשובה מצידו של האיש שהביא עלינו את חוק הגיוס, דאג שייקחו מאיתנו תקציבים – לא רק לישיבות. גם מילדים קטנים בגיל רחוק מאוד מגיוס הוא לקח את השקלים המועטים שקיבלו!. ליצמן טען שמדובר רק בחנפנות וברצון להגיע לכס ראשות הממשלה.

מה שתגידו על יו"ר יש עתיד, טיפש הוא לא. כקמפיינר מעולה הבין היטיב שללא תמיכת המפלגות החרדיות, סיכויו לראשות את מעון ראש הממשלה מבפנים – קלושים עד בלתי קיימים. ואכן, מהלכיו הוכיחו את עצמם כאשר על פי הסקרים, יש עתיד בראשותו כבר הגיעה למקום השני בגודל המפלגות. ואז זה קרה. לפיד הצהיר שחוק השוויון בנטל כבר לא נמצא על סדר יומה הלאומי של ישראל, עבר מסכת השפלות ונאלץ להתנצל.

קרא בנושא:

בעקבות הביקורת: לפיד חוזר בו • הרצוג: "הוא קרע את העם"

גם בהודעת ההתנצלות, ניסה לפיד לרכך את המסר והמשיך בהתחנפותו לחרדים. "החרדים צריכים לדעת שלא מדובר בנסיון להתנכל להם או לאורחות חייהם חלילה, אלא בצורך לכתוב חוזה ישראלי של חיים משותפים, שבו לכולם יש אותן זכויות וגם אותן חובות", ניסה להסביר את עצמו. הפעם כבר יהיה לו הרבה יותר קשה.

2) לפיד מפחד מבוגי יעלון: איך קרה שלפיד ביצע טעות כה אסטרטגית מבחינתו? מאז פתח בקמפיין, עד השבוע, לא מצאנו אף פעם אזכור שלילי עליו בעיתונות הישראלית, מלבד בעיתון לאנשים חושבים. במערכת הפוליטית מעריכים כי הדבר אירע בשל הצטרפותו של שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון לזירה. יעלון, שנטל פסק זמן קצרצר מהחיים הפוליטיים, הצהיר כי ברצונו להתמודד בעתיד על הנהגת המדינה. לפיד מפחד ממנו.

Israeli Defense Minsiter Moshe "Boogie" Ya'alon laughs with FInance Minister Yair Lapid as the two pose for a group picture of the Israeli government ministers after attending a government conference, held at Ammunition Hill in Jerusalem, in honour of Jerusalem Day, today May 28, 2014. AMmunition Hill, the site of one of the fiercest battles of the Six-Day War, holds the main ceremony on Jerusalem Day. Photo by Emil Salman/POOL/FLASH90 *** Local Caption *** ????? ????? ? ???? ??????? ??? ??????? ???? ???? ???? ???? ?? ????? ?? ?????? ??? ?????

יעלון מביא איתו שתי דברים שחסרים ליאיר לפיד. קירבה גדולה מאוד למפלגות החרדיות וניסיון ביטחוני. זו הסיבה לכך שלאחרונה מרבה לפיד, שבתחילת הקמפיין שלו ניסה למתג עצמו כשר החוץ בפועל של מדינת ישראל, לדבר ביטחונית. אם זה הצעת החוק שהגיש יחד עם שר התחבורה ישראל כץ לגרש משפחות מחבלים ועוד שלל התבטאויות ביטחוניות מיליטנטיות. זו גם הסיבה שלפיד מנסה להתחנף יותר לחרדים – יותר מידי מבחינתו. כך נגרר לפיד לטעות הראשונה בקמפיין שלו.

3) טוב מאוחר מלא כלום: לפני שבועיים, התרעמתי בטור השבועי המתפרסם כאן באתר JDN על כך שנראה כי חברי הכנסת החרדים מתעלמים מעט ממצוקת הדיור החרדית. "תעברו על הכותרות מאז נכנסו החרדים לקואליציה ותגלו כי היחיד שקבע פגישות עם האחראים על כך במשרד האוצר ובמשרד השיכון, הוא ח"כ מנחם אליעזר מוזס. תמצאו עוד כותרת פה ושם גם על חברי הכנסת ישראל אייכלר ואורי מקלב אך בעיקר סביב אפליית הציבור החרדי מבנייה בערים מעורבות. האם לא היה עדיף שפוליטיקאים בתפקידים בכירים יותר יטילו את כל כובד משקלם בניסיון לפתור את המשבר במקום להתעסק במלחמות הקרדיטים?", כתבתי אז.

כנראה שהפרסום כאן באתר עובד. השבוע כבר דווח כאן באתר על הקמת שדולה בכנסת לפתרון משבר הדיור. את הקמת השדולה יזמו, תוך שיתוף פעולה ראוי לציון לשבח בין כל המפלגות החרדיות, חברי הכנסת יואב בן צור ויעקב אשר, כאשר גם חברי כנסת ממפלגות נוספות יהיו חברים בשדולה זו. דוד ביטן, מיקי זוהר, חיליק בר, מנחם אליעזר מוזס, יעקב מרגי, רועי פולקמן, ישראל אייכלר, איציק שמולי, אורי מקלב, משה גפני, אראל מרגלית, מאיר כהן, טלי פלוסקוב, ויגאל גואטה – כל אלו ינסו להביא לפתרון המצוקה הקשה.

בדברי ההסבר להקמת השדולה נכתב כי "אמנם הממשלה מקדמת פתרונות למצוקת הדיור בארץ, מתוך הבנה כי שוק המקרקעין בישראל אמור לתת מענה לדיור לכלל אזרחי המדינה, אולם הפתרונות המבוצעים ע"י הממשלה אשר מטרתם להגדיל את היצע הדירות אינם עונים על צרכי האוכלוסייה החרדית, שכן אוכלוסייה זו הינה בעלת מאפייני דיור ייחודיים, אשר שונים ממאפייני הדיור של האוכלוסייה הכללית, ואין בפתרונות המבוצעים ע"י הממשלה מענה על מצוקת הדיור בקרב אוכלוסייה זו".

עוד בנושא:

פתרון למצוקת הדיור החרדית? מוזס: דרושים צעדים מיידים

4) הכותל בידינו? מתברר שביהדות התורה לא ממהרים להכריז על משבר מול נתניהו על הקצאת הכותל הדרומי לתפילה מעורבת. מטרתם אחת: למנוע הכרה בתנועה הרפורמית כזרם רשמי ביהדות. "מועצת גדולי התורה בהחלטתה לא התמקדה בכותל אלא במאבק ברפורמים ובמטרה הזאת נעמוד", צוטט השבוע אומר שר הבריאות יעקב ליצמן. אפשר להבין את הגישה, אפשר גם לחלוק עליה.

.

הרי בכותל הדרומי כבר קיים כיום מה שמכונה 'עזרת ישראל'. אם הנציגים החרדים יצליחו למנוע את הניסיון לאפשר להם לפתוח כניסה לשם מהכניסה הרגילה, כלומר אחרי עמדת הבידוק ולא לפניה, יצליחו למנוע ממועצה המורכבת מרוב רפורמי לשלוט במקום והשינוי היחיד שייעשה יהיה בגודל השטח המוקצב להם – אין מה לבוא עוד בתלונות אל הנציגות החרדית. הם עשו כל מה שיכלו לצפות מהם.

קרא בנושא:

היועמ"ש חושף: בימים הקרובים יתחילו העבודות בכותל הדרומי

שש בשישי • מה הוביל לשינוי הגישה ביחס לרפורמים?

אבל מצד שני, עצם העובדה שמאפשרים להם להציג כאילו השיגו איזשהו הישג, ומבחינתם אכן מדובר בהישג אדיר גם אם הכניסה למקום תהיה תהיה מחוץ לשטח הרשמי של הכותל המערבי, עצם הבאזז התקשורתי שהצליחו להשיג לטובתם, בתוספת העובדה שהנציגות החרדית שינתה את דרכי הפעולה מספר פעמים, כבר הכניס לאנשים הניזונים רק מהתקשורת הכללית לראש כי התנועה הרפורמית בישראל חיה וקיימת. אולי ננצח בקרב על הכותל, אך במלחמה הגדולה נגד הרפורמים, בינתיים הפסדנו. עדיין לא מאוחר.

6) לצאת למלחמה התקפית:
השבת יציינו בעולם היהודי את יום פטירת כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל. פעם אחת בחייו העניק הרבי ראיון רשמי. היה זה בחודש בה התמנה לנשיאה השביעי של תנועת חב"ד. הראיון נערך עם הסופר ד"ד גרשון קנצלר בחודש שבט תשי"א, והתפרסם בחוברת שהו"ל ארגון "ou" – ארגון הרבנים האורתודוכסים בארה"ב בחודש תשרי תשי"ב.

מדוע אני מספר לכם על ראיון מרתק זה דווקא במסגרת הטור הפוליטי שלי? נתחיל במעט רקע. בזמן שראיון זה נערך, המצב הרוחני באמריקה הגדולה לא הייתה מן המשופרים. מרבית הנוער עזב את דרך ישראל סבא ובחר לרעות בשדות זרים. הקהילות הרפורמיות, שכיום נמצאות בנסיגה בארצות הברית, היו אז בשיא פריחתם. בראיון הסביר הרבי כי צריך לשנות אסטרטגיה ולצאת למלחמה התקפית נגדם. להעתיק את הדברים שנאמרו אז בארה"ב ולהדביקם למצב כיום בארץ הקודש.

"לרוע המזל, היהדות הדתית, האורתודוקסית, התמקדה עד היום באסטרטגיה של התגוננות. תמיד היתה בה הדאגה שמא ייאבדו עמדות וביצורים. ואמנם היו סיבות טובות לדאגה: מעוזים יהודיים נפלו בזה אחר זה לידיהם של הלא-דתיים. אבל האמת היא שאם היהודים האורתודוקסים – במקום להמתין עד שייאלצו לנקוט התגוננות – היו יוצאים מראש למתקפה והיו משתדלים להרחיב את תחומי השפעתם וליצור מעוזים רבים וטובים יותר עבור יהדות התורה – אילו כך היו עושים, היה המצב היום שונה לחלוטין והלא-דתיים לא היו שולטים, כפי שזה עכשיו, על ענייני הקהילה היהודית".

הרבי מחב"ד

הרבי המשיך: :ברור, אם-כן, שזה הלקח שעלינו להפיק מכך. כדי למלא את חובתנו בשעה הקריטית הזאת – עלינו לנקוט יוזמה ולצאת למתקפה, ל"מלחמת תנופה" המשימה הזאת דורשת כמובן הרבה אומץ תיכנון, חזון וגם רצון חזק להתמיד במשימה למרות כל הקשיים".

6) דבר תורה לפרשת השבוע:
כהרגלנו, נסיים בדבר תורה לפרשת השבוע. מצוות פרה-אדומה, עליה מדובר בפרשתנו, נחשבת סמל ודוגמה למצווה על-שכלית לגמרי. חוק. במדרש מסופר כי גם שלמה המלך, החכם מכל אדם, ניסה לרדת לשורשיהן של המצוות, ואמר: "על כל אלה עמדתי, ופרשה של פרה אדומה – חקרתי ושאלתי ופשפשתי, אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני".

אומנם את טעם המצווה איננו יכולים להבין, אך הרבי מחב"ד מלמד אותנו לקח נפלא מתוך מצוות פרה אדומה, המטהרת טמאים ומטמאת טהורים. על מנת שהכוהן יוכל לטהר את הטמא, עליו לטמא עצמו. גישה כזאת אינה עולה תמיד בקנה אחד עם השכל וההיגיון: למה אני צריך להיטמא כדי לטהר מישהו אחר?

חוקה חקקתי, גזירה גזרתי. לא את הכול אנחנו יכולים להבין דרך ההיגיון אך זו הוראת הבורא: אפר הפרה מטהרת טמאי מתים. ואתם הדבקים בה' אלוקיכם – חיים. יהודי המתרחק מהתורה ומהקב"ה אינו בגדר "חי", כך שעל מנת לטהר אותו ולהחזירו למוטב, אנחנו צריכים לרדת אליו ולעלות אותו. על מנת לטהר טמאים אנחנו צריכים לפעמים לטמא טהורים.

שנזכה תמיד להיות בגדל חיים. שבת שלום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לפני מספר שבועות נערכה פגישה בין גדולי ראשי הישיבות הליטאים לבין שר האוצר, לפתרון מצוקת הדיור בציבור החרדי, ואף שזה דבר חריג ביותר שכמעט לא היה כדוגמתו וכל זה מתוקף היות דבר זה נצרך ביותר,
אז איך ניתן להגיד שלא עושים דבר?

מישהו יכול להסביר לי את הסוף של סעיף 4, הקטע הראשון המשפט האחרון??? על מי ועל מה מותר לחלוק???!!!
מהאתר JDN אני מצפה ליותר!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture