צילום מסך

ארדואן הכריז על ניצחונו; באופוזיציה טוענים לזיופים

ארדואן: "העם הטורקי בחר בי כמנצח". ספירת הקולות בבחירות בטורקיה מתקרבת לסיומה ומסתמן שהנשיא המכהן יזכה בניצחון גדול ומשכנע. באופוזיציה הטורקית טוענים שהתוצאות הרשמיות מזויפות וכי תוצאות האמת שונות בהרבה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צועד ביתרון גדול בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, ונראה שהוא בדרכו לניצחון כבר הערב. מתוצאות שפרסמה ועדת הבחירות המרכזית אחרי ספירת 95% מהקולות עולה כי ארדואן צועד במקום הראשון עם 53%, ואילו יריבו הגדול מהמחנה החילוני מוהרם אינצ'ה צועד במקום השני עם 30%.

המטרה של אינצ'ה ושל שאר המועמדים שהתייצבו מול ארדואן הייתה למנוע ממנו להשיג יותר מ-50% מהקולות בסיבוב הראשון – וכך לגרור אותו לסיבוב שני, שם המועמד שיישאר לקרב מולו עשוי לאיים על שלטונו.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כבר הכריז הערב על נצחונו בבחירות בנאום שנשא באיסטנבול. "העם הטורקי בחר בי כמנצח", אמר ארדואן והוסיף כי הקואליציה בהובלתו זכתה גם לרוב בפרלמנט. "אני מקווה שאף אחד לא יפגע בדמוקרטיה בכך שיטיל ספק בתוצאות הבחירות כדי להסתיר את כשלונו", הצהיר. הערוץ הממשלתי בטורקיה הודיע כי ארדואן זכה בבחירות ולהודעה זו הצטרף גם דובר הממשלה הטורקית. מנגד, באופוזיציה טענו כי רק 40% מהקולות נספרו וכי צפוי להיערך סיבוב שני.

מבקריו של ארדואן, שהדגישו מלכתחילה שמערכת הבחירות לא הייתה הוגנת, כבר טוענים לזיופים. לפי ספירה עצמאית שערך ארגון של פעילים למען הדמוקרטיה, אחרי בדיקת 65% מהפתקים הוביל ארדואן עם 43.5% מהקולות ולא 55.5% כפי שטענה סוכנות הידיעות הטורקית הרשמית "אנדולו", ואילו אינצ'ה קיבל 33.9% מהקולות ולא 29.2% כפי שנטען בדיווחים הרשמיים.

סוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו דיווחה על שורת מנהיגים שהתקשרו לארדואן כדי לברך אותו על הניצחון, בהם אמיר קטאר, יו"ר הרשות הפלסטינית, נשיא פקיסטן וראש ממשלת הונגריה. כלי התקשורת, שרובם נשלטים על ידי ארדואן, דיווחו על חגיגות של תומכיו באיסטנבול.

בטורקיה נערכו היום גם הבחירות לפרלמנט, והשאלה הגדולה היא אם מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן תאבד את הרוב המוחלט שלה בפרלמנט וגם האם מפלגת הכורדים תצליח לעבור את אחוז החסימה הגבוה של 10%.

אחרי ספירת 80% מהקולות בבחירות לפרלמנט הסתמן כי מפלגתו של ארדואן מובילה אבל רק עם 43% בלבד. עם זאת שותפתה, המפלגה הלאומנית MHP, גרפה 11%, ותוכל לאפשר לארדואן להמשיך להתנהל בנינוחות בבית הנבחרים.

מפלגת העם הרפובליקנית מהאופוזיציה גרפה 22% מהקולות ומפלגת הטוב של מרל אקשנר, מהדוברות הבולטות ביותר נגד ארדואן, גרפה 9.93% (מתנדנד על אחוז החסימה). המפלגת הכורדית קיבלה נכון לעכשיו 10.39% מהקולות.

לפי ועדת הבחירות שיעור ההצבעה היה גבוה ביותר 87 אחוז הצביעו בבחירות לנשיאות ולפרלמנט.

אם בחירתו הפעם, ארדואן משלים את המעבר של טורקיה ממערכת שלטון פרלמנטרית למערכת שלטון נשיאותית, מהלך שנוי במחלוקת שארדואן הצליח לאשר רק בזכות ניצחון דחוק במשאל עם בשנה שעברה. המנצח בבחירות לנשיאות ייהנה מסמכויות ששום מנהיג טורקי לא החזיק בהן במאה השנים האחרונות: תפקיד ראש הממשלה יחדל להתקיים, והנשיא ינהיג למעשה את הממשלה, את המשטרה ואת הצבא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture