Abed Rahim Khatib/Flash90

באונר"א זועמים: "אי אפשר לעשות דה-לגיטימציה לפליטים הפלסטינים"

הנציב הכללי של סוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים שיגר מכתב שבו הביע זעם על ההחלטה האמריקנית. לדבריו, הם "בעלי זכויות מכוח החוק הבינלאומי". לטענתו, "משבר הפליטים המתמשך אינו ייחודי לפלסטינים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הנציב הכללי של סוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים (אונר"א), פייר קרנהבול, הגיב היום להחלטת ממשל טראמפ לעצור לחלוטין את הסיוע הכספי לארגון – ואמר כי "אי אפשר פשוט להתעלם ממיליוני פליטים פלסטינים". הדברים צוינו במכתב ששיגר קרנהבול לפליטים פלסטינים וצוותי הסיוע.

"לא משנה כמה ניסיונות ייעשו כדי למזער או לבצע דה-לגיטימציה של הפליטים הפלסטינים, העובדה שאותה אי אפשר להכחיש היא של-5.4 מיליון פלסטינים יש זכויות מכוח החוק הבינלאומי", כתב קרנהבול – והמשיך: "משבר הפליטים המתמשך אינו ייחודי לפלסטינים; ילדים ונכדים של פליטים באפגניסטן, סודן, סומליה, קונגו ומקומות נוספים בעולם קיבלו הכרה כזכאים לסיוע של אונר"א".

בסוף השבוע הודיע ממשל טראמפ על ביטול המימון של כל קרנות סיוע האו"ם לפליטים. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי המהלך מהווה חלק מחישוב מחודש של השקעותיה, כך שיתאימו למדיניותה בנוגע לתוכנית השלום הישראלית-פלסטינית. המימון החסר אמור לאלץ לשנות את ההגדרות של זהות הפליטים – כיוון שלא יהיה די כסף לסייע למי שמוגדר פליט כעת, ולמי ששמורה הזכות לשוב לביתו.

בהודעה מתכוון הממשל להביע את מורת רוחו מהאופן שבו סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, אונר"א, משקיעה את כספיה. כמו כן יקרא הממשל לשינוי ההגדרות שלפיהן מכירה אונר"א בפליטים. כך שמחמישה מיליון הפליטים המוכרים בארגון יוותרו רק כמה עשרות אלפים – אלה שעדיין חיים מאז שהוקמה הסוכנות לפני כ-70 שנה. ואולם, הממשל לא יכול לשנות באופן חד-צדדי את הגדרות האו"ם למי שנחשב פליט הזכאי לסיוע של אונר"א – שכולל כיום גם את צאצאיהם של מי שגורשו או ברחו מאדמותיהם ומבתיהם.

בנוסף לסיוע הכלכלי לאונר"א, סיפקה ארה"ב סיוע ישיר רב לגדה המערבית ולעזה. בשבוע שעבר הודיעה מחלקת המדינה כי יותר מ-200 מיליון דולר שכבר הוקצו לשנה זו, ינותבו למקומות אחרים. גם מהלך זה מהווה חלק משינוי המדיניות שנוקט ממשל טראמפ באזור. אף שרק מעטים באזור מאמינים כי זכות השיבה יכולה להתממש באופן מלא, היא נחשבה זמן רב סוגיה מרכזית במשא ומתן בכל הסכם שלום.

לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה לבטל את הסיוע לסוכנות הסעד לפליטים פלסטינים ולקרנות הסיוע ברצועת עזה – הפלסטינים מאיימים לפנות לאו"ם. דוברו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, אמר כי "ההנהגה הפלסטינית בוחנת את האפשרות לפנות לעצרת הכללית של האו"ם ולמועצת הביטחון כדי להתנגד להחלטת ארה"ב בעניין אונר"א". בהודעה שפורסמה מטעמו הוסיף אבו רודיינה כי "החלטת ארה"ב לא משרתת את השלום אלא מחזקת את הטרור באזור והינה בבחינת פגיעה בזכויות העם הפלסטיני".

גם בליגה הערבית גינו בחריפות את הפסקת הסיוע. סגן מזכ"ל הליגה והאחראי על תחום פלסטין, סעיד אבו עלי, אמר כי אין לארצות הברית שום זכות לבטל את המימון לסוכנות שנוסדה בהחלטת האו"ם בשל הרצון לרצות את הקהילה הבינלאומית.

מנגד, בישראל תומכים במהלך האמריקני להפסקת הסיוע לאונר"א, ואומרים כי הקיבוע של הפליטות הפלסטינית ע"י הסוכנות הייתה אחת הבעיות המרכזיות שמנציחות את הסכסוך עם הפלסטינים. "כדאי להסב את הכסף לגורמים אחרים שיעשו בו שימוש נאות לרווחת האוכלוסייה ולא להנצחת הפליטות", נמסר.

אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי יש להשתמש בכספים של אונר"א "כדי לשקם את הפליטים, שמספרם קטן משמעותית מזה שעליו דיווחה הסוכנות".

שסוע שעבר אמרה שגרירת ארה"ב או"ם, ניקי היילי, כי ארצה מסתייגת מסוכנות הפליטים אונר"א. היילי תקפה בחריפו תאת הארגון ואמרה: "הפלשתינים, ואונר"א בראשם, לא מפסיקים לנגח את אמריקה". היילי הוסיפה ואמרה כי: "אם אונר"א תבצע רפורמה בדרך התנהלותה ותעדכן את מספר הפליטים האמיתי – נוכל לשקול לחדש את השותפות שלנו איתם".

לדבריה, גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית "מחלקים את הכסף של אונר"א לפי ראות עיניהם", אף שהוא נועד גם לבתי הספר והשירותים החיוניים לפלסטינים בגדה המערבית ובעזה, כמו גם לאלו המתגוררים בירדן, בסוריה ובלבנון. הממשל דורש ממדינות נוספות באזור שנושאות את דגל הזכויות הפלסטיניות להשקיע מכספן. "איפה סעודיה? איפה איחוד האמירויות הערביות? איפה כווית?", תהתה היילי. "האם לא אכפת להן מהפלסטינים, הן לא מעוניינות לוודא שילדיהם מטופלים?".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ישתבח בורה עולם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture