צילומים מתוך אינסטגרם

"הסנקציות מגיעות": טראמפ VS סולימאני ומי לא נכלל בסנקציות

הממשל הודיע כי החל מיום שני יושתו מחדש כל העיצומים שהוסרו בהסכם הגרעין שממנו פרש, אולם תינתן חצי שנה ארכה לשמונה מדינות. "הסנקציות מגיעות", אמר טראמפ. אירופה, המנסה להציל את ההסכם. נתניהו: "הסנקציות אכן מגיעות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, הודיע אתמול באופן רשמי על הטלת הסנקציות על איראן, החל מתחילת שבוע העסקים ביום שני הקרוב. הסנקציות יוטלו על יותר מ-700 אישים וארגונים באיראן, יותר משהוסרו החתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015, בין איראן לארה"ב, בריטניה, רוסיה, סין, צרפת וגרמניה. שר האוצר מנוצ'ין איים על שירות הסליקה והבנקאות הבלגי SWIFT, אחד הארגונים הפיננסיים הגדולים והחשובים בעולם, שללא שיתוף פעולה שלו לסנקציות האמריקאיות תהיה השפעה מעטה יחסית, כי אם הוא לא ישתף פעולה עם הסנקציות גם הוא יענש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב ואמר כי "שנים שאני קורא לחידוש הסנקציות במלואן נגד משטר הטרור הרצחני באיראן שמסכן את העולם כולו. האפקט של הסנקציות הראשוניות כבר מורגש – הריאל בשפל, כלכלת איראן בשפל ואנחנו רואים את התוצאות כבר בשטח. תודה לך הנשיא טראמפ על המהלך ההיסטורי. הסנקציות אכן מגיעות".

מנגד, ארצות הברית הודיעה במקביל כי היא תאפשר באופן זמני לשמונה מדינות להמשיך לייבא נפט מאיראן, חרף הסנקציות החדשות שייכנסו לתוקפן ביום שני. מזכיר המדינה מייק פומפאו לא ציין אילו מדינות יוכלו לסחור עם איראן, אך הדגיש כי אף אחת מ-28 החברות באיחוד האירופי לא תזכה להקלה האמריקנית.

המזכיר פומפאו אמר כי "מדובר בצעד נוסף בקמפיין שלנו שנועד למנוע את זריעת ההרס והמוות של איראן ברחבי העולם. המטרה האולטימטיבית שלנו היא לאלץ את איראן להפסיק עם הבדלנות ולהתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית". שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין הוסיף כי וושינגטון הבהירה לאגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית כי היא מצפה ממנה לנתק את כל קשריה עם המוסדות הכלכליים של איראן שיכללו ברשימת הסנקציות החדשה. עם זאת, מנוצ'ין סירב לרמוז על זהות המוסדות שיוחרמו.

בתגובה להכרזה של פומפאו, האיחוד האירופי פרסם הצהרה משותפת עם צרפת, גרמניה ובריטניה כי המטרה המשותפת של המדינות האירופיות היא להגן על החברות שמקיימות קשרי סמחר לגיטימיים עם איראן. גורמים רשמיים בעיראק אמרו כי גם בגדד תוכל להנות מההקלות בסנקציות נגד איראן. לדברי הגורמים, עיראק תוכל לייבא דלק ומשאבים נוספים לטובת תחנות הכוח שלה, יחד עם אספקת מזון הכרחית. גם שר האנרגיה הטורקי, פאתיח דונמז, אמר כי ארצו כבר קיבלה את ההודעה על כך שהיא תיכלל ברשימה.

הסנקציות החדשות שיוכרו בשני הקרוב הן רק עוד שלב במאמצי הממשל האמריקני לצמצם את תוכנית הגרעין האיראנית ולהחליש את התמיכה של טהרן במורדים החות'ים בתימן, במשטר אסד, בחיזבאללה ובאזורים נוספים במזרח התיכון. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם תמונה שלו בחשבון הטוויטר עם התאריך של יום שני בצירוף הכיתוב "הסנקציות מגיעות".

מי שלא נשאר חייב היה מפקד כוח אל-קודס האיראני, קאסם סולימאני, פרסם היום תמונה בה הוא נראה עומד על רקע כחול, עם הכיתוב "אני אעמוד נגדך". הפרסום לווה בכיתוב בפרסית: "טראמפ המהמר אני האויב שלך. כוח אל-קודס הוא האויב שלך. אתה יודעת, אין לילה שבו אנחנו לא חושבים עליך. אני אגיד לך מר טראמפ, אתה אולי לא יודע את זה, אבל אנחנו נמצאים קרוב אליך בכל מקום שבו תהיה. אל תעליב את האיראנים ואת הנשיא שלנו, אתה חייב להבין מה אתה אומר".

באיראן הגיבו להטלת הסנקציות והודיעו כי הן לא ישפיעו על הכלכלה המקומית. דובר משרד החוץ האיראני בהרם קאסמי אמר כי "אמריקה לא תוכל להפעיל לחץ נגד מדינתנו הגדולה והאמיצה", והוסיף, "יש לנו את הידע והיכולת לנהל את הכלכלה שלנו".

מנהיג איראן עלי חמינאי אמר היום (שבת) כי ארצות הברית נכשלה בניסיונה לשלוט באיראן. את הדברים, ששודרו בטלוויזיה המקומית, אמר חמינאי בצל המתח הגוברת מול ארצות הברית, הנערכת לחידוש הסנקציות על טהראן בתחילת השבוע. "העולם מתנגד לכל החלטה שהתקבלה על ידי טראמפ", צוטט חמינאי, שלפי הדיווח דיבר בפני אלפי סטודנטים. "מטרתה של אמריקה לבסס מחדש את שליטתה נכשלה. אמריקה הובסה על ידי הרפובליקה האסלאמית בקרב בן 40 השנים".

בתוך כך, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי המדינה החלה בייצור המוני של מטוס הקרב החדש שלה, שזכה לשם "כוסר". שר ההגנה האיראני אמיר חאתמי מסר כי "המטוס ייכנס בקרוב לשימוש בחיל האוויר". כלי הטיס החדש הוצג בפעם הראשונה בחודש אוגוסט האחרון, ולדברי גורמים במדינה הפרסית, הוא מסוגל לשאת סוגי נשק שונים, וכן להשתתף במשימות אוויריות קצרות טווח.

עם זאת, מומחים צבאיים מאמינים כי מדובר בהעתק של מטוס F-5, שיוצר בשנות ה-60 בארצות הברית. כיום, בידי חיל האוויר האיראני נמצאים כמה מטוסי קרב בודדים. מדובר בכלי טיס אמריקאים או רוסים, מדגמים ישנים, שנרכשו לפני המהפכה האיראנית ב-1979.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture