המנצחים והמפסידים: הליך הדחה, דוחות מס וההשפעה על הבחירות לנשיאות

משמעות התוצאות בבחירות הדרמטיות: הדמוקרטים יוכלו להתחיל הליך הדחה בבית הנבחרים, הרפבוליקנים יבלמו את ההליך בסנאט. הדמוקרטים יוכלו לדרוש את פרסום דוחות המס של טראמפ. הרפובליקנים ימשיכו לשלוט במינויים הבכירים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הבוקר (רביעי, שעון ישראל) הוכרעו בחירות האמצע כשהרפובליקנים שימרו את הרוב שלהם בסנאט ואולי אף הגדילו אותו, ואילו הדמוקרטים השיבו את השליטה בבית הנבחרים. אלא שברגעים אלה מתחילה מערכת הבחירות הבאה לנשיאות ולשני בתי הקונגרס ב-2020. העצבים חשופים והטונים עולים כשבמוקד נמצאת אישיותו הססגונית של הנשיא טראמפ.
 
בחירות האמצע הן תמיד משאל על הנשיא המכהן, אבל טראמפ הגדיל לעשות כשהציב את עצמו בעין הסערה. שימור הסנאט על ידי הרפובליקנים היה צפוי למרות התקוות של הדמוקרטים ל"גל כחול" שישטוף את ארצות הברית. מה שכן הפתיע הוא עוצמת הניצחן כשהצליחו להגדיל את הפער ולהדיח שלושה סנטורים דמוקרטים מכהנים. טראמפ, שהקדיש את השבועות האחרונים למסעות בחירות לאורכה ולרוחבה של ארצות הברית, מנכס את הניצחון בסנאט לעצמו. על פי סקרים שנערכו בארצות הברית, כ70 עד 80 אחוז מהאזרחים הודו כי טראמפ מהווה גורם מרכזי בהחלטתם למי להצביע.

טרם פורסמו התוצאות הסופיות, אך מספירת מרבי הקולות עולה בוודאות כי הדמוקרטים גרפו יותר מ-30 מושבים, מעבר ל-23 המושבים שהיו נחוצים להם כדי להשתלט על בית הנבחרים עם מינימום של 218 מושבים. בסנאט, לרפובליקנים יהיו יותר מ-51 המושבים שהחזיקו לפני הבחירות אחרי ניצחונות על סנאטורים דמוקרטים מכהנים באינדיאנה

יצויין כי למרות הכותרות על "מפלה לטראמפ", באופן מסורתי המפלגה המחזיקה בנשיאות מפסידה את הרוב בגבעת הקפיטול, כך שהרוב שנשמר ואף גדל בסנאט הוא סוג של ניצחון לעומת ההפסד בבית הנבחרים שהיה צפוי. ב-1994 קלינטון הפסיד גם את הסנאט וגם את הקונגרס. ב-2010 אובמה הפסיד את הקונגרס ואיבד 6 מושבים בסנאט. שניהם נזכיר: המשיכו לקדנציה שנייה

משמעות התוצאות הן שטראמפ יוכל להמשיך ולשלוט במינויים הדורשים את מינוי הסנאט, ובראשם מינוי שופטים לבית המשפט העליון. עם זאת, כדי לקדם חקיקה בארצות הברית נדרשת הסכמת שני הבתים ולפיכך טראמפ יתקשה מאוד להעביר כל רפורמה משמעותית בתחומי ההגירה, המסים או הבריאות.

כלומר, טראמפ יוכל להעביר מינויים ולחתום על הסכמים, שכן אלה הן פעולות שבסמכות הסנאט – שנשאר רפובליקני – ותפקידו הוא "להמליץ ולאשר". הוא יוכל למנות שגריר חדש לאו"ם במקום ניקי היילי שפרשה לאחרונה ומזכיר הגנה לטעמו במקום ג'יימס מאטיס, שממנו הוא שואף להיפטר.

אבל טראמפ לא יוכל לפטר את התובע המיוחד רוברט מולר, החוקר את האפשרות למעורבות רוסית בבחירות 2016, שכן אם יעשה זאת יקום עליו בית הנבחרים הדמוקרטי ויפתח בתהליך הדחה. התוצאות גם יקשו עליו להעביר את חוקי התקציב, שכן בידי בית הנבחרים הדמוקרטי מצוי "הכוח של הארנק", שמאפשר שליטה על כספים.

בנוסף לכך, הדמוקרטים יזכו לשליטה על כל הוועדות בבית הנבחרים ויוכלו לחקור שורה של נושאים החל מההתערבות הרוסית בבחירות ועד לדרישה לקבל את החזרי המס של הנשיא טראמפ. אחרי שהחוקר המיוחד רוברט מולר יגיש את הדוח שלו על ההתערבות הרוסית בבחירות 2016, יוכלו הדמוקרטים גם ליזום הליך הדחה בבית הנבחרים. לתהליך זה אין שום סיכוי לעבור בסנאט, אולם הוא עלול לגזול זמן רב ואנרגיות מהנשיא ולהסב לו מבוכה.

נקודה נוספת שמשפיע גם על הבחירות לנשיאות ב2020 היא המרוץ לתפקידי המושלים, שבו 35 מתוך 50 עמדו לבחירה. לפחות שש מדינות החליפו ידיים ועברו מהרפובליקנים לדמוקרטים, כולל במרוצים מפתיעים דוגמת במדינת קנזס, שם ניצחה המועמדת הדמוקרטית, לאורה קלי, את מקורבו של טראמפ כריס קובאך. מנגד, גם הרפובליקנים רשמו מהפכים בכמה מדינות שנשלטו על ידי הדמוקרטים. לתפקידי המושל משמעות גדולה בפוליטיקה המקומית בנוגע לעיצוב מחוזות הבחירה ומערכת השלטון המקומית במדינות השונות. בנוסף, המושלים מהווים נדבך מרכזי בקמפיין הבחירות במדינתם למען המומעמד לנשיאות מטעם המפלגה עליהם הם משתייכים.

לסיום, בזירה המקומית נרשמו כמה ניצחונות חרדיים. שמחה פלדר החרדי, ימשיך לכהן כחבר בסנאט של מדינת ניו יורק, פלדר נתמך על ידי האדמו"ר מהר"א מסאטמר. נזכיר כי בחג הפסח האחרון דיבר האדמו"ר בשבחו של פלדר, על כך שדאג שהתקציב של מדינת ניו יורק לא יעבור, אם לא יורידו את הסעיף שפוגע בתקציב החינוך החרדי. שם חדש שנכנס לזירה הפוליטית, הוא שמחה אייכנשטיין, שיכהן כחבר בית הנבחרים של ניו יורק ויחליף את דב הייקינד שפרש אחרי 30 שנה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture