צילומים: Marc Israel Sellem/POOL, Yonatan Sindel/Flash90

המודיעין האמריקני: רוסיה פועלת למען טראמפ, סין ואיראן פועלות למען ביידן

גורם בכיר במודיעין האמריקני נשא הצהרה רשמית וחריגה על הניסיונות להטות את הבחירות לנשיאות בנובמבר: מוסקבה מנסה לעזור לטראמפ לנצח, בייג'ינג סבורה שהנשיא הרפובליקני הוא שחקן לא-צפוי – וטהרן חוששת שכהונה נוספת שלו תביא להמשך הלחץ הכבד עליה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בכיר במודיעין האמריקני הזהיר אתמול כי סין, רוסיה ואיראן פועלות על מנת להטות את הבחירות לנשיאות בארה"ב, כל אחת על פי האינטרסים שלה. בהצהרה רשמית חריפה שנשא הבכיר, וויליאם אוונינה, מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי, טען כי איראן וסין פועלות נגד בחירותו של טראמפ; רוסיה לעומתן פועלת נגד ביידן.

בהודעה פומבית וחריגה מסר מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי של ארה"ב, ביל אוונינה, כי סין מקווה שהנשיא דונלד טראמפ לא יזכה בכהונה נוספת, רוסיה מנסה לפגוע בתדמיתו של מועמד הדמוקרטים ג'ו ביידן ואיראן פועלת לחתור תחת מוסדות הדמוקרטיה בארה"ב. אוונינה סיפק בהודעתו את ההערכה המעודכנת ביותר של המודיעין האמריקני באשר לאיומים הנשקפים מגורמים זרים להליך הבחירות.

הוא אמר כי קיים חשש ששחקנים זרים עוינים אחרים עשויים לנסות לפגוע בתשתיות הבחירות, להפריע לתהליך ההצבעה או להטיל ספק בתוצאות ההצבעה. למרות זאת, אוונינה אמר כי זה לא סביר שמישהו יוכל לתמרן את תוצאות ההצבעה באופן משמעותי. "לשחקנים זרים רבים יש העדפה למי ינצח בבחירות, אותה הם מביעים באופן גלוי ופרטי, מאמצי ההשפעה הסמויה הם נדירים יותר". הוא הוסיף כי "אנו מודאגים בעיקר מהפעילות השוטפת והפוטנציאלית של סין, רוסיה ואיראן".

בהצהרה הפומבית שמסר הוסיף אוונינה כי סין מרחיבה את מאמציה לקראת נובמבר וכי היא מנסה לעצב את האקלים המדיני בארה״ב, מה שכולל גם לחץ על פוליטיקאים. ברקע, הביקורת הקשה שהעביר טראמפ על סין מאז התפרצה מגפת הקורונה. "בסין מעדיפים שהנשיא טראמפ, אותו רואים בבייג׳ינג כבלתי צפוי, לא ייבחר בשנית".

אוונינה ציין כי המודיעין האמריקני מעריך שהפעילות הרוסית כעת תואמת לביקורת של מוסקבה כלפי ביידן עוד מתקופתו כסגנו של הנשיא הקודם ברק אובמה ונובעת גם ממעורבותו בפוליטיקה האוקראינית ומהתמיכה שלו באופוזיציה בתוך רוסיה. אוונינה הוסיף כי במקביל, "שחקנים שקשורים לקרמלין" פועלים באמצעות הרשתות החברתיות לסייע לטראמפ לנצח בבחירות.

באיראן, ציין אוונינה, מנסים "לחתור תחת המוסדות הדמוקרטיים של ארה״ב, פועלים נגד הנשיא טראמפ, ועל מנת לפלג את המדינה". הרקע לתמיכה במועמד הדמוקרטי בטהרן מגיעה בעקבות הלחץ הכלכלי הכבד שממשיכה ארה"ב להפעיל תחת ממשל טראמפ.

"שחררנו את המידע הזה לציבור כדי לסייע לאמריקאים למלא תפקיד קריטי בהגנה על הבחירות שלו", אמר אוונינה והוסיף כי "מדינות זרות ימשיכו לעשות שימוש באמצעים סמויים וגלויים, במטרה לנסות ולהשפיע על דעותיהם ועמדותיהם של אזרחים אמריקאים, לשנות את המדיניות של ארצות הברית, להגביר את חילוקי הדעות ולערער את האמון האמריקאי בהתהליכים הדמוקרטיים". הוא ציין כי "מאמצעים זרים למעורבות בבחירות שלנו מהווים איום ישיר על המרקם הדמוקרטי בחברה שלנו".

בעבר, ראשי מודיעין אמריקני טענו כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016 כדי לסייע לדונלד טראמפ להיבחר. ואולם, בקרמלין הכחישו את הטענות. במסיבת עיתונאים נשאל הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, מה הוא מתכנן לעשות בעניין הדיווח על התערבות בבחירות. טראמפ השיב כי הממשל ישגיח מקרוב בכל הנוגע לניסיון להתערב בהליך ההצבעה.

קמפיין טראמפ אמר שהוא לא זקוק לסיוע זר וכי סין ואיראן מתנגדות לנשיא האמריקני מכיוון ש"הוא הטיל עליהן אחריות על מעשיהן אחרי שנים של פינוק עם פוליטיקאים כמו ג'ו ביידן". טוני בלינקן, יועץ בכיר בקמפיין של ביידן, אמר בתגובה להצהרה כי טראמפ "הזמין בפומבי שוב ושוב, ואף ניסה לכפות, התערבות זרה בבחירות. ג'ו ביידן, לעומת זאת, הוביל את המאבק נגדה במשך שנים".

הבחירות לנשיאות צפויות להתקיים בעוד מעט פחות משלושה חודשים, ב-3 לנובמבר. על פי הסקרים (שהוכיחו את חוסר אמינותן) ביידן צפוי לנצח את טראמפ בפער של כ-10% ויותר, בין היתר בשל חוסר שביעות הרצון של האמריקנים מתפקודו של האחרון במשבר הקורונה. עם זאת, בחלק מהסקרים מהימים האחרונים עולה כי טראמפ דווקא מצמצם את הפער מול ביידן, לכ-7%; בסקרים אחרים הפער נשאר יציב ועומד על כ-10%.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture