Uri Lenz/FLASH90

לראשונה מאז שוחרר פולארד מגולל את סיפור חייו: "20 סוכנים אמריקאים חיכו לי"

עשרות שנים לאחר שנתפס כמרגל ישראלי בלב אדמת ארה"ב ולאחר שהשתחרר מהכלא האמריקני מספר האסיר המפורסם יונתן פולארד את סיפור חייו. לדבריו יש מי שאשם בתפיסתו כי לא הכינו לו כלל תכנית מילוט. "לא הוכשרתי כסוכן, לא היתה תוכנית מילוט", סיפר פולארד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

37 שנים לאחר שפעל למען ישראל, יונתן פולארד, מי ששימש בשנות ה־80 מרגל ישראלי בלב מערך המודיעין האמריקני, מספר לראשונה את סיפורו המלא כאדם חופשי. בסדרת מפגשים בביתו בירושלים, גולל פולארד לפרטי־פרטים את החלטתו למסור לישראל מידע חיוני לביטחונה, את השיחות שניהל עם רפי איתן, ראש הלשכה לקשרי מידע (לק"מ) שהיה אחראי להפעלתו, את רגעי הוצאתו ממתחם השגרירות הישראלית בוושינגטון, את עשרות שנות המאסר הקשות בארה"ב ואת חייו החדשים בישראל.

בראיון ל'ישראל היום' סיפר פולארד, "האנשים בשכונה נהדרים. כשצריך, אני הולך למכולת בפינת הרחוב, ולפעמים אנחנו הולכים ביחד לסופרמרקט. קצת קשה לי ללכת, בגלל כאבי הגב וכאבי הרגליים. קשה לי לתאר לכם את הפלא של טיול עם אסתר ברחוב. הכל כל כך נפלא. השמיים כחולים ויפים. אנשים מדברים איתנו, ומהשיחות אני מרגיש שהם יודעים שמישהו היה מוכן למסור את חייו עבורם".

פולארד אומר בצחוק גדול: "אבל דבר אחד אני לא מבין, למה מבקשים סלפי? מה זה השטויות האלה?! כשנכנסתי לכלא לא היה סמארטפון ולא היה סלפי. גם אסתר וגם אני אנשים מאוד פרטיים, וחשובה לנו מאוד הפרטיות".

פולארד, שנחשף ונעצר בסתיו 1985, חושף בראיון כי הוא ואשתו לשעבר, אן פולארד, הם שהצילו את מפעילו, אל"מ אביאם סלע, מליפול לזרועות האף.בי.אי: "האף.בי.אי עצרו אותי מחוץ למשרד. ביקשתי להתקשר לאשתי אן, משום שאביאם ואשתו חיכו לנו במסעדה בעיר לארוחת ערב. הדאגה העיקרית שלי באותו רגע היתה להוציא אותו מהמדינה, כי לא היתה לו חסינות דיפלומטית. את עצמי ראיתי בתור מישהו שאפשר לוותר עליו. הוא היה גיבור מדינה, נכס בעל ערך עבור ישראל. אני הייתי חייל, זה הכל".

פולארד מתאר את הימים והשעות הדרמטיים שקדמו לתפיסתו בידי הרשויות האמריקניות ואת חילופי הדברים בינו לבין המאבטח שהוציא אותו מהשגרירות: "איש הביטחון אמר לי: 'אני מצטער, מירושלים אומרים שאתה צריך לצאת ולהיכנס מהשער הראשי'. אמרתי לו: 'אני לא אספיק להגיע לשער הראשי. 20 סוכנים של האף.בי.אי מחכים בחוץ. אתה יודע מה הם יעשו לי?' והוא אומר: 'מצטער, אתה חייב לעזוב".

פולארד מטיל בראיון על רפי איתן ז"ל, ועל מפעיליו הישראלים האחרים, את האחריות ללכידתו. הוא מספר כי: "לא הוכשרתי כסוכן, לא היתה תוכנית מילוט. כאשר הבעתי חששות, רפי איתן זלזל בזה".

נוסף על כך, פולארד מתייחס בראיון לטענות רבות שהופצו נגדו במשך השנים. הוא הדגיש כי המניע היחיד למעשה שעשה היה הרצון לעזור לישראל. לדבריו: "היה על ישראל אמברגו מודיעיני. האמריקנים תקעו לישראל סכין בגב ולא העבירו את המידע שהיו חייבים להעביר לפי ההסכמים. זו לא היתה רק הסתרת מידע אלא גם שקרים שסופרו לישראלים".

בראיון הראשון מאז שוחרר שיפורסם ביום שישי הקרוב במוסף של 'ישראל היום', "נכחתי בפגישות שבהן הדברים קרו. אני יודע שחציתי את הקו, אבל לא היתה לי ברירה. האיומים על ישראל היו חמורים וקשים. כאשר מדינה ערבית מפתחת נשק כימי להשמדה המונית, וארה"ב מסתירה זאת מישראל, כל יהודי צריך לשאול את עצמו מה משמעות המילים 'לעולם לא עוד'".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture