הסכסוך בתימן מתרחב: נושאת מטוסים אמריקנית תבלום סיוע מאיראן לחות'ים

נושאת המטוסים 'תיאודור רוזוולט' חמושה בקרוב ל-100 מטוסי ומסוקי קרב, בקרה וסיור, משמידי צוללות ולוחמה אלקטרונית, ועל סיפונה מוצבים כ-5,700 חיילים • מנהיג המורדים מאשים את "ארצות הברית, ישראל וסעודיה" בהרג חפים מפשע בתימן ומבטיח מלחמה נחרצת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מלחמת האזרחים הנפיצה בתימן מתקרבת לנקודת רתיחה העלולה להעלות באש את כל המפרץ הפרסי. לאחר שהתברר כי איראן מסייעת באופן פעיל למורדים החות'ים, שולחת ארצות הברית נושאת מטוסים כדי לבלום העברת נשק דרך הים אל הקבוצה הקיצונית והמסוכנת.

גורמים בצי האמריקני מסרו אתמול לסוכנות הידיעות AP, כי נושאת המטוסים 'תיאודור רוזוולט' עושה את דרכה מהמפרץ הפרסי אל הים הערבי, כדי לאכוף את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מהשבוע שעבר על איסור העברת נשק למורדים השיעים שהשתלטו על הבירה צנעא ועל שטחים נרחבים במדינה.

באזור כבר מוצב כוח אמריקני גדול מאוד המונה 7 ספינות מלחמה ועליהן כ-2,500 חיילים המסייעים לשמירה על היציבות בו. נושאת המטוסים תחזק את הכוח הימי ב-5,700 חיילים נוספים ובעשרות מטוסי ומסוקי קרב, סיור ולוחמה אלקטרונית.

נושאת המטוסים תיאדור רוזוולט 1

בתחילת השבוע שעבר פשטו כוחות מיוחדים של הצי האמריקני על ספינת משא בים האדום אשר על פי החשד העבירה משלוח נשק מאיראן למורדים בתימן. בחיפוש אמנם לא נמצא דבר, אולם הפעולה המחישה את כוונותיו הרציניות של ממשל אובמה בבלימת ההשפעה האיראנית במפרץ הפרסי.

עשרות הרוגים במתקפה סעודית על בסיס טילי סקאד בצנעא

בתוך כך, האופנסיבה הסונית הגדולה בתימן נמשכת במלוא העוצמה. מטוסי קרב של כוחות הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה תקפו אתמול בסיס טילי סקאד של המורדים השיעים בפאתי צנעא והרגו עשרות בני אדם. מאז תחילת המתקפה לפני כחודש, נהרגו מאות אזרחים ולוחמים והושמדו מתקנים צבאיים רבים במתקפות האוויריות הנרחבות.

קרא עוד:
[postim]

מנהיג הח'ותים, עבד אל-מלכ אל-חות'י, האשים אמש את ערב הסעודית בניסיון להפוך את תימן למדינת חסות שלה. "העם התימני שואב את הלגיטימיות שלו מהקוראן ולא זקוק לאישור ממועצת הביטחון של האו"ם. העם שלנו לא ייכנע לתוקפנות. אפילו ילדים התגייסו למאבק".

כדרכם של האיסלאמיסטים, האשים מנהיג המורדים את ישראל וארצות הברית בצרותיו: "ארצות הברית תומכת במתקפות נגד תימן ומכווינה אותן", טען אל-ח'ותי. לדבריו, "ארצות הברית, ישראל וסעודיה" הורגות חפים מפשע כשהן הורסות מסגדים, בתי ספר, שווקים ומקומות נוספים. הוא קרא ללוחמיו להתחזק ולהתאזר בסבלנות, "אלו שמאמינים שאנשינו יוותרו בגלל הפשעים הברבריים טועה".

מאבק אזרחי-לאומי שהפך למלחמה בין-דתית

מרד החות’ים בתימן החל לפני יותר מעשור במחוז סעדה שבצפון מערב המדינה. במקורו הוא נבע מטענות של בני העדה השיעית כלפי הממשלה בצנעא על אפליה והזנחה, אולם מהר מאוד הפכה מלחמת האזרחים במדינה השנייה בגודלה בחצי האי ערב להתנגשות דתית בין הסונים לשיעים. מדינות המערב ובראשן ארה”ב סייעו לממשלתו של הנשיא לשעבר עלי עבדאללה צאלח הפרו-אמריקני במלחמתו במורדים, ומן הצד השני העניקה איראן סיוע צבאי וכלכלי לחות’ים.

הנשיא צאלח התפטר לפני כארבע שנים במהומות ‘האביב הערבי’, ובמקומו עלה לשלטון סגנו, עבד ראבו מנסור האדי, אשר המשיך לשמור על הקשרים הטובים עם ארה”ב וגם לסייע לה במלחמתה בארגון אל-קאעידה בתימן. צאלח המושפל חצה את הקווים והצטרף אל המורדים, ואלו השתלטו לפני מספר חודשים על עיר הבירה צנעא ועל ארמון הנשיאות, בעוד הנשיא האדי נמלט למעוזו האחרון – עדן שבדרום המדינה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture