בין ישראל לארצות הברית, בין הרפובליקנים לדמוקרטים • ראיון

מה ההבדל בין הפוליטיקה הישראלית לפוליטיקה בארצות הברית? מי מהמועמדים לנשיאות טוב יותר למדינת ישראל? האם סגני הנשיא יצליחו להשפיע על מדיניותו בנוגע לישראל? ראיון מרתק

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מה ההבדל בין הפוליטיקה הישראלית לאמריקאית? עד כמה ישפיעו תוצאות הבחירות שם על ישראל? ובכלל, מה בין המפלגה הדמוקרטית למפלגה הרפובליקנית? בסיומו של שבוע ולאחר שהוועידות המפלגתיות בארצות הברית נסגרו והתמונה כבר ברורה לנגד עינינו, יצאנו לבדוק את התשובות לכל השאילות בעזרתה של טל שניידר. בחרנו דווקא בה כאחת המסקרת גם את הפוליטיקה הישראלית וגם את מערכת הבחירות בארצות הברית.

טל שניידר, עיתונאית ותיקה ומוערכת, בעלת הבלוג הפוליטי "הפלוג", יצאה לסקר את הוועידות בארה"ב. כאחת שמכירה היטיב את הפוליטיקה הישראלית היא מסבירה כי בארה"ב, הכל ידוע וצפוי מראש עם תאריכים קבועים וסדר בלתי משתנה, בניגוד לנעשה בישראל שכל העת מתעסקים במועד הפריימריז במפלגה זו או אחרת או בשאילה האם הבחירות יוקדמו. בארה"ב זה לא קיים.

לדוגמה היא מציינת כי מתקיימים עימותים תקשורתיים בין המתמודדים בפריימריז ובהמשך בין המועמדים לנשיאות. כזכור, בישראל, במערכת הבחירות האחרונה, שב ראש הממשלה בנימין נתניהו על סירובו להשתתף בעימות מול יריבו המרכזי – יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג.

כך גם בנוגע לתרומות המתקבלות מטייקונים. למרות ההשפעה העצומה שיש בארצות הברית לתורמים למפלגות ולמועמדים, עדיין הכל מתנהל בצורה שקופה בניגוד לנעשה כאן בארץ. כזכור, חקירות משטרתיות רבות נערכו ונערכות נגד פוליטיקאים ממפלגות שונות בחשד כי קיבלו לכיסם תרומות אסורות. בארצות הברית הדבר מתנהל בצורה גלויה ורשמית.

שניידר השתתפה פיזית גם בוועידה הרפובליקנית ומיד לאחר מיכן גם בוועידה הדמוקרטית. על ההבדלים בין הוועידות היא מסבירה לנו כי ניתן להבחין שיש מפלגה אחת מאוחדת ומפלגה נוספת מפולגת. כך לדוגמה היא מציינת את העובדה שמשפחת בוש הנשיאותית אינה תומכת במועמד הרפובליקני ואף לא השתתפה בוועידה המפלגתית – בדיוק כמו מרבית הבכירים הרפובליקנים. היא מתארת תמונת מצב עגומה של רבים שכן הגיעו להשתתף בוועידה אך כעבור יום או יומיים בחרו לעזוב, בניגוד למפלגה הדמוקרטית המאוחדת, לאחר שברני סנדרס הצהיר על תמיכה בקלינטון.

מי יהיה נשיא/ה טוב/ה יותר לישראל?

שניידר: "הבעיה כמו שאנה מזהה אותו בסיבוב הזה, בניגוד למערכות הבחירות הקודמות בהם הייתי אומרת כי אין הבדל במדיניות החוץ בין המפלגות השונות ביחסן לישראל, הפעם, באופן ספציפי ובלי קשר למדיניות של המפלגה יש בעיה עם דונלד טראמפ. האישיות שלו אינה צפויה וקשה לדעת ואי אפשר להעריך מראש מה תהיה עמדתו ויחסו למדינת ישראל – אם וכאשר אכן ייבחר לנשיאות ארה"ב".

היא מזכירה את הצהרתו שידרוש ממדינות העולם לשלם עבור סיוע החוץ שהן מקבלות מארה"ב – התבטאות בעייתית מאוד מבחינת ישראל. אומנם הוא חזר בו כעבור יממה בלבד אך אי אפשר לדעת על איזה טראמפ לסמוך. על זה ששולף הצהרות מהמותן או על זה שמתחרט על דבריו במהירות שיא. לכן סבורה שניידר כי מדובר במועמד שלא בטוח שיהיה נשיא טוב עבור מדינת ישראל – בדיוק כפי שקשה לצפות כיצד יפעל בנושאים רבים, כולל נושאים פנים אמריקאיים.

שאלנו אותה על סגני הנשיא. קראנו רבות על ניצוח יחסם כלפי ישראל, לדוגמת העובדה שמייק פנס, סגנו של טראמפ נחשב לידידותי מאוד כלפינו בניגוד טים קיין שנחשב לביקורתי מאוד – לפחות כלפי מדיניותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. שניידר מסבירה כי בסופו של דבר, מי שמחליט כמה סמכויות יהיו בידי סגן הנשיא הוא הנשיא עצמו. לכן, אין לדעת כיום עד כמה הם יצליחו להשפיע על הנשיא או הנשיאה לשנות את מדיניותם כלפי ישראל.

תיארתי לעצמי שהיא לא תסכים לענות על השאילה מי לדעתה ייכנס לגור בבית הלבן, אך היא ניצלה את השאילה על מנת להסביר כי לכאורה, לאחר שמונה שנות כהונה דמוקרטית, הרפובליקנים היו אמורים לנצח בקלות את הבחירות, אך הם הסתבכו בבחירת מועמד שמסבך אותם באמירותיו הפרובוקטיביות ולכן דווקא קשה יותר לדעת מי ינצח.

בין כך ובין כך, אנו, יהודים מאמינים בני מאמינים יודעים כי לב מלכים ושרים ביד ה' ורק הוא יחליט מה יהיו החלטותיהם בנושאים הנוגעים למדינת ישראל ולעם היהודי.

                                 לסיקור נרחב ממערכת הבחירות בארצות הברית לחצו כאן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture