הברקזיט יוצר לדרך: בריטניה נפרדת מהאיחוד האירופי

ראש ממשלת בריטניה חתמה על מכתב העזיבה אותו יגישו לנשיא המועצה האירופית בזמן שראש הממשלה תרזה מיי תנאם בפני בית המחוקקים ותאמר שם: "זה הזמן להתאחד". ההודעה נכתבה למרות האיומים מצד סקוטלנד על ניסיון נוסף להיפרד מהממלכה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, חתמה הלילה על מכתב היציאה הרשמי של הממלכה מהאיחוד האירופי שמתניע רשמית את הליך הברקזיט. נציג בריטניה במועצה האירופית יגיש בבוקר את המכתב לנשיא המועצה, דונלד טוסק. במקביל להגשת המכתב למועצה האירופית, מיי תודיע לבית המחוקקים כי הכריזה על עזיבת האיחוד.

"כעת כשהמהלך לעזיבת האיחוד יצא לדרך, זה הזמן להתאחד", תאמר מיי למחוקקים כפי שדווח בכלי תקשורת בריטיים. "כשאשב סביב שולחן המשא ומתן בחודשים הקרובים, אני מייצגת את כל האנשים ברחבי בריטניה – כל עיר, כפר ומדינה".

ההודעה הרשמית תתניע את הליך הברקזיט שיימשך כשנתיים – עד סוף מרץ 2019, שבמהלכו ייערכו שיחות בין בריטניה לאיחוד במטרה לרפד את העזיבה של הממלכה ולקבוע את היחסים העתידיים בין הצדדים.

אתמול, יום לפני ההכרזה הרשמית על העזיבה, שוחחה מיי בטלפון עם טוסק, עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם ראש הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר. על פי הודעת משרדה של מיי, הארבעה "הסכימו על החשיבות בכניסה למשא ומתן ברוח חיובית ובונה ובהבטחת הליך יציאה חלק ומסודר. הם הסכימו שאיחוד אירופי חזק זה האינטרס של כל הצדדים וכי בריטניה תישאר בת ברית קרובה ומחויבת".

רק לפני כשבועיים סיים הפרלמנט את התלבטויותיו ואישר את החוק המסמיך את הממשלה להתחיל את התהליך, וכך נתן למיי את האפשרות לחתום על המכתב הרשמי שמודיעה על העזיבה. חוק הברקזיט עבר בבית הנבחרים התחתון, כאשר מספר שינויים בנוסחו שהוצעו מוקדם יותר החודש על ידי בית הנבחרים העליון – נדחו. בכך ראש הממשלה תרזה מיי צלחה את המכשול החוקי האחרון בפני תחילת המשא ומתן על עזיבת האיחוד.

לצד זאת, חברי הממשלה בבית הפרלמנט הסקוטי הצביעו אתמול ברוב של 69-59 לטובת משאל עם על התנתקותה של סקוטלנד מבריטניה, בעקבות ההחלטה של האחרונה לצאת מהאיחוד האירופי. נכון למצב כיום, במידה ובריטניה תוציא לפועל את תוכנית הברקזיט, תצא גם סקוטלנד מהאיחוד האירופי.

על פי ה-CNN, ההחלטה של המחוקקים תאפשר לשרה הראשונה של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, לבקש מהפרלמנט הבריטי משאל עם שיתקיים בעוד כשנה וחצי. בתוך כך, ראש הממשלה של בריטניה תרזה מיי הודיעה כי היא תדחה את הדרישה של סטרג'ון. לטענתה, הבקשה עלולה לגרום למשבר בבריטניה שעתידה לעזוב את האיחוד האירופי בשנת 2019.

במשאל עם כושל שנערך בשנת 2014, רוב דחוק של אזרחי סקוטלנד (55 אחוז) הצביעו בעד להישאר בבריטניה. במשאל עם שנערך בעניין הברקזיט ביוני האחרון, 62 אחוז מאזרחי סקוטלנד הצביעו בעד להישאר באיחוד האירופי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture