ארדואן מסתבך: מעצר הבנקאי שסייע לאיראן והשחיתות הבינלאומית

פרשת שחיתות שמסעירה את טורקיה, ובה מעורב גם בנו של הנשיא ארדואן, נמצאית בחקירה בארצות הברית, במסגרת מעצר בנקאי בכיר שנחקר בחשד כי סייע להעביר מאות מיליוני דולרים לאיראן, למרות הסנקציות הבינלאומיות נגדה. בפרשה מעורבים מקורבי הנשיא טראמפ

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בכיר בבנק ממשלתי טורקי הואשם השבוע בארצות הברית בהפרת הסנקציות שהוטלו על איראן בשל תכנית הגרעין שלה במסגרת הונאה נרחבת שנמשכה שנים, בפרשה שמאיימת להעיב עוד יותר על היחסים המתוחים ממילא בין אנקרה לוושינגטון. שר המשפטים של טורקיה אמר כי העמדתו לדין של סגן מנכ"ל האלק בנק היא צעד "פוליטי לחלוטין".

מהמט הקאן אטילה הואשם אתמול בקשירת קשר עם סוחר הזהב הטורקי-איראני רזא זראב בהעברות לא-חוקיות של מאות מיליוני דולרים דרך בנקים אמריקניים בשמה של טהראן וגופים אחרים ברפובליקה האסלאמית. ארדואן אמר בעבר כי הוא סבור שלארצות הברית יש "מניעים נסתרים" בפרשה והיום אמר דברים דומים שר המשפטים שלו בקיר בוזדה. "זאת קונספירציה פוליטית נגד טורקיה", אמר. "מטרתה לפגוע בטורקיה, בממשלתה ובנשיאה".

יממה קודם להגשת כתבי האישום עצרה המשטרה את סגן המנכ"ל, מהמת הקאן אטילה, בנמל התעופה ג'ון פ. קנדי בניו יורק. מעצר זה נעשה כחלק מחקירה מסועפת שמנהלת התביעה בארה"ב נגד מיליארדר איראני־טורקי, ריזא זראב (הידוע גם כסראף), ששימש מתווך בין המשטר בטהראן לחברות בינלאומיות.

זראב עצמו חשוד בביצוע עסקאות אסורות על פי חוק, שבהן נעזר בהאלק בנק הנמצא בבעלות הממשל באנקרה. לפני כשלוש שנים הוא נעצר בטורקיה אך שוחרר לאחר זמן קצר. עם זאת, חקירתו פתחה תיבת פנדורה, שהעלתה חשדות לעבירות פליליות שביצעו ארבעה שרים בממשלת טורקיה ובניהם, וגם בנו של ארדואן. על רקע זה החלו הרשויות חוקרות את התנהלותם של השרים ושל מנהל האלק בנק סולימאן אסלאן, מקורבו של ארדואן, שבביתו מצאו הרשויות 4.5 מיליון דולר במזומן ארוזים בקופסאות נעליים.

בפרשה עלו חשדות לקבלת טובות הנאה הדדיות, אך החקירות נגד השרים בטורקיה התמסמסו. עם זאת, בארה"ב, שבה הפרת סנקציות עלולה לגרור עונש של עד 20 שנות מאסר, המשיכה חקירת משרד האוצר להתפתח לכיוונים מרתקים. על רקע זה נעצר זראב בחודש מארס אשתקד פעם נוספת, הפעם במיאמי. בצוות ההגנה של המיליארדר מועסקים כ-20 מעורכי הדין הבכירים בניו יורק, ואליהם הצטרפו השבוע ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, ששמו הועלה כמועמד אפשרי לתפקיד שר החוץ בממשל דונלד טראמפ, ומייקל מוקאסי, ששימש כשר המשפטים של ארה"ב בממשל ג'ורג' בוש הבן וסייע בניסוח הצו הנשיאותי נגד כניסת אזרחים משבע מדינות מוסלמיות לארה"ב. ראש צוות ההגנה של זראב הוא בנג'מין ברפמן, ידיד גדול של ישראל ומי שמשמש כעורך דינו של קובי אלכסנדר.

הפרשיה מתפתחת כעת, בזמן ששר החוץ רקס טילרסון נפגש באנקרה עם הנשיא ר'גפ טייפ ארדואן ועם מקבילו מבלוט צ'בושאולו. ארדואן צפוי לשוחח היום על המעצר עם טירלסון, שיגיע לאנקרה כדי לדון בין היתר בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות במלחמה בסוריה. ביקור זה הוא חלק מהמאמץ לאיחוי הקרע בין טורקיה לארה"ב שהתגלע בכהונתו של ברק אובמה. כעת נראה כי מעצרו של אטילה עלול שוב לקלוע את היחסים בין הצדדים למערבולת של חשדות ומתיחות.

המניות של האלקבנק, הבנק החמישי בגודלו בטורקיה, רשמו אתמול את הצניחה הגדולה ביותר שלהם ביום אחד, כשאיבדו 14% מערכן. היום הן טיפסו מעט ב-0.7%. לפי כתב האישום, אטילה שיתף פעולה עם זראב ועם גורמים נוספים מ-2010 עד 2015 במטרה לטשטש את יכולתו של זראב לספק מטבע זר וזהב לאיראן דרך בנק טורקי, מבלי שיהיה נתון לסנקציות אמריקניות. כחלק מאותה הונאה, אטילה וזראב השתמשו בחברות קש ובחשבוניות מזויפות כדי להערים על הבנקים האמריקניים בתהליך השלמת העסקאות, שהוסוו ככאלו הקשורות למזון – ולכן לא היו נתונות לעיצומים שהוטלו על טהראן.

עד כה הצליח ארדואן לחמוק מנתזי פרשת השחיתות, בעיקר בזכות התנפלותו האגרסיבית על מערכת המשפט הטורקית, פיטורי מאות שופטים ותובעים, והתמיכה המאסיבית בו בפרלמנט באנקרה, שדחה בזמנו את הדרישה להעביר את השרים החשודים לטיפול התביעה. אבל נשיא טורקיה עדיין לא יכול לנוח. הבנקאי הבכיר שעצור בניו יורק והמתווך זראב עדיין יכולים לפתוח את הפה ולספק פרטים מעניינים, שעשויים לסבך את ארדואן ואת בכירי הבנקאות הטורקית בפרשה שרחוקה מסיום. השאלה הגדולה היא באיזו מידה רוצה ויכול הנשיא טראמפ להתערב בחקירה שעליה משגיחים כמה מידידיו הקרובים ביותר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture