תוכנית התקיפה: טראמפ העדיף את היועצים הצבאיים והחליט להגיב

בתגובה להאשמות תומכי סוריה כי המתקפה האמריקאית תוכננה בלי קשר למתקפה הכימית על המורדים, נחשפים הפרטים מאחורי הקלעים של התקיפה שתשנה את תמונת המצב במזרח התיכון • צפו: תיעוד התקיפות ממל"ט רוסי, ההריסות בבסיס הסורי, ותיעוד התקיפה הגורלית

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

לאחר התקיפה האמריקאית הלילה בסוריה, טענו מקורבים לאסד כי מדובר במתקפה מתוכננת מראש. בתגובה, חושפים גורמי ממשל בכירים בארה"ב לסוכנות הידיעות רויטרס, את הנעשה מאחורי הקלעים שהובילו לתקיפה.

שעות ספורות לאחר שמתקפה כימית בסוריה הרגה ביום שלישי עשרות אזרחים, יועצי המודיעין של דונלד טראמפ הראו לו הוכחה שהנשיא הסורי בשאר אסד עומד מאחורי הזוועה. טראמפ, שבמשך זמן רב אמר שהעדיפות האמריקנית העליונה בסוריה צריכה להיות המלחמה ב"מדינה האיסלאמית" (דאעש), הורה מיד להכין רשימת אפשריות להענשת אסד.

בוידאו: הטילים משוגרים לעבר הבסיס, הלילה

במשבר הגדול הראשון שלו בעולם מאז כניסתו לבית הלבן ב-20 בינואר, הסתמך טראמפ על מומחים צבאיים במקום על היועצים הפוליטיים ששלטו בניהול מדיניות החוץ האמריקנית בשבועות הראשונים של הנשיאות שלו. גורמי ממשל העידו שטראמפ הראה נכונות לפעול במהירות בנושא הסורי.

ביום חמישי הורה טראמפ על התגובה האמריקנית למתקפה הכימית באידליב – שיגור טילי שיוט מדגם "טומהוק" על בסיס חיל האוויר הסורי א-שעיראת במחוז חומס. לטענת הפנטגון, בסיס חיל האוויר הסורי שימש לאחסון הנשק הכימי שבו השתמשו במתקפה בעיירה ח'אן שייחון. "אני חושב שזה מראה שהנשיא טראמפ מוכן לפעול כשממשלות ושחקנים חוצים את הגבול. זה ברור שהנשיא טראמפ העביר את המסר הזה לעולם", אמר מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון לכתבים.

גורמי ממשל בכירים אמרו שהם נפגשו עם טראמפ ביום שלישי בערב והציגו בפניו כמה אפשרוית, כולל סנקציות, לחץ דיפלומטי ותוכנית צבאית להכות בסוריה שהוכנה זמן רב לפני שהוא נכנס לתפקיד נשיא ארה"ב. "היו לו שאלות רבות והוא אמר שהוא רוצה לחשוב על זה, אבל היו לו גם נקודות שהוא רצה להעיר. הוא רצה ללטש את האפשרויות", אמר גורם אמריקני.

בוידאו: תיעוד התקיפה ממל"ט רוסי

ביום רביעי בבוקר אמרו יועציו הצבאיים של טראמפ שהם יודעים שבסיס חיל האוויר הסורי שימש לשיגור המתקפה הכימית ושהם עקבו אחרי מטוסי הקרב מדגם סוחוי 22 שביצעו את התקיפה. טראמפ אמר להם להתמקד בתוכניות הצבאיות. "זה היה עניין של להוציא את האבק מתוכניות ישנות ולהתאים אותן למטרה ולעיתוי שנקבעו", אמר גורם ממשל אחר.

בשעות אחר הצהריים הופיע טראמפ בגן הוורדים של הבית הלבן ודיבר על מתקפה "בלתי נתפשת" נגד "תינוקות כל כך יפים" ששינתה את הגישה שלו כלפי אסד. כשנשאל אם הוא מנסח מדיניות חדשה לגבי סוריה, השיב הנשיא האמריקני: "אתם תראו". בשעות אחר הצהריים המאוחרות נפגשו ראשי המטות המשולבים של צבא ארה"ב בפנטגון כדי להשלים את התוכנית לתקיפה צבאית בסוריה.

באותה עת עשה טראמפ את דרכו לאחוזתו בפלורידה, מאר א-לאגו, לקראת הפסגה שלו עם נשיא סין שי ג'ינפינג. בפגישה שערך באחוזתו בפלורידה חתם טראמפ על אישור ירי הטילים האמריקניים בסוריה והמשיך לארוחת ערב עם הנשיא הסיני. שתי ספינות קרב אמריקניות – USS Ross ו- USS Porter- ירו 59 טילי שיוט ממזרח הים התיכון לבסיס חיל האוויר בסביבות 20:40 (שעון ארה"ב) בדיוק כששני הנשיאים סיימו את ארוחת הערב שלהם ביחד.

בוידאו: זווית נוספת לתיעוד התקיפה

בתוך כך, מקורות בסוריה טענו כי בזכות ההתרעה שסיפקה ארצות הברית לרוסיה, העביר הצבא הרוסי הוראה התקפה שביצעה ארה"ב במהלך שעות הבוקר בשדה התעופה דעיראת שסמוך לעיר חומס. בנוסף לכך דווח כי מעבר למטוסים, הושמדו בתקיפה מגדל הפיקוח, מסלול ההמראה, האנגרים ומחסן נשק, שבו לפי גורמי האופוזיציה במדינה, החזיק משטר אסד את מאגרי הנשק הכימי ששומשו בתקיפה שנערכה על העיירה חאן שיחון שבפאתי בעיר אידליב.

כמון כן, לאחר התקיפה, טען כי רק 23 מתוך 59 טילי הטומהוק ששוגרו פגעו בבסיס חיל האוויר הסורי, ובכל זאת הודיעו מקורות בצבא הרוסי כי בכוונתם לתגבר את מערך ההגנה האווירית של צבא סוריה. בנוסף לכך, דווח בטלוויזיה הממלכתית בסוריה כי כתוצאה מהתקיפה נהרגו תשעה אזרחים, בהם ארבעה ילדים שהיו באזור הבסיס.

הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".

בוידאו: זה מה שנשאר מהבסיס הסורי לאחר התקיפה

בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר שהתקיפות האמריקניות בסוריה הן תוקפנות נגד מדינה ריבונית שבוצעו בניגוד לחוק הבינלאומי ועל סמך "אמתלה מומצאת". לדבריו, התקיפות האמריקניות גורמות נזק חמור ליחסי ארצות הברית-רוסיה. הקרמלין מסר שפוטין רואה בתקיפות האוויריות של ארה"ב ניסיון להסיח את דעת העולם ממותם של אזרחים רבים בעיראק. "הנשיא הרוסי מאמין שהתקיפות מהוות מכשול רציני ליצירת קואליציה בינלאומית להילחם בטרור".

מצבא סוריה נמסר כי "התוקפנות האמריקנית מדגישה את המשך האסטרטגיה השגויה שלה ומחרבת את המאבק בטרור שהצבא הסורי מנהל, והופך את ארה"ב לשותפה של דאעש, א-נוסרה וארגוני הטרור האחרים שהתמידו מהיום הראשון של המלחמה החשוכה נגד סוריה לתקוף את עמדות הצבא הסורי ובסיסי הצבא הסוריים".

עוד נמסר כי "התגובה תהיה תוספת של נחישות בהמשך מילוי החובה הלאומית להגן על העם הסורי והבסת הטרור היכן שיהיה, ולהחזיר את הביטחון והשלווה לכל רחבי סוריה". בהודעת הצבא נמסר עוד כי "הניסיון של ארה"ב להצדיק את התוקפנות בתירוץ של שימוש בנשק כימי מצד הצבא הסורי מבלי לדעת את האמת ולקבוע את האחראי לכך עלולה לשלוח מסרים שגויים לכנופויות הטרור שתגרום להן להמשיך בשימוש בנשק כימי בעתיד".

ראש ועדת ההגנה והביטחון בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, ויקטור אוזרוב, מסר שהתקיפה האמריקנית עלולה לפגוע במלחמה נגד הטרור בסוריה. המחוקק הרוסי אמר שרוסיה תקרא לכנס דיון דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בתגובה לפעולה האמריקנית – ירי של 59 טילי שיוט מסוג טומהוק נגד מטרות סוריות, בהן בסיס חיל האוויר א-שעיראת במחוז חומס שממנו המריאו המטוסים הסוריים שביצעו את המתקפה הכימית בעיירה ח'אן שייחון. "התקיפה עשויה להיתפש כפעולה תוקפנית של ארצות הברית נגד מדינה חברה באו"ם", צוטט אוזרוב בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

גורם ממשל אמריקני מסר שאזרחים רוסיים שהו בבסיס חיל האוויר הסורי בזמן התקיפה, אבל לא ברור מה בדיוק עשו שם. הפנטגון מסר מוקדם יותר כי ארה"ב דיווחה לכמה מדינות כולל רוסיה, כי היא עומדת לתקוף בסוריה. קונסטנטין קוסאצ'ב, יו"ר הוועדה ליחסי חוץ בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, אמר שהתקיפות האמריקניות בסוריה נועדו "לפסוק מוקדם מדי באמצעות אבק שריפה לגבי האחריות של בשאר אסד למתקפה הכימית באידליב", צוטט המחוקק הרוסי בסוכנות הידיעות "אינטרפקס".

גם בטהרן לא ראו בחיוב את המהלך האמריקני באזור. "איראן מגנה בתוקף כל תקיפה חד-צדדית מסוג זה. צעדים כאלה יחזקו את הטרור בסוריה ויעזרו לסבך את המצב בסוריה ובאזור", ציטטה סוכנות הידיעות האיראנית "איסנא" את דובר משרד החוץ האיראני. בהראם קאסמי. "איראן מגנה שימוש בנשק כימי, אבל באותה עת מאמינה שזה מסוכן, הרסני והפרה של החוקים הבינלאומיים להשתמש בו כתירוץ לנקוט פעולות חד-צדדיות", אמר דובר משרד החוץ בטהרן.

במהלך השבוע טענה רוסיה שמותם של עשרות האזרחים הסורים באידליב נגרם כתוצאה מדליפת חומרים רעילים במאגר כימי של המורדים שהופצץ על ידי מטוסי המשטר הסורי. המורדים דחו את הטענה הרוסית וכך עשו גם בקהילה הבינלאומית, בייחוד בקרב מדינות המערב, שטענו שמטוסי אסד תקפו אוכלוסייה אזרחית בנשק כימי.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture