מחאות בונצאולה; עשרות הרוגים בהפגנות נגד השלטון

מהומות בונצואלה: עשרות הרוגים ועימותים שהולכים ומחריפים בין מתנגדי הממשלה לכוחות המיוחדים של הממשלה על רקע המשבר הכלכלי ההולך ומעמיק • צפו: מפגינים זועמים הרסו פסל של המנהיג הסוציאליסטי הקודם, שאותו ירש מדורו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

מתגברת ההתקוממות בונצואלה נגד הנשיא הסוציאליסטי, ניקולס מדורו, שמתנגדיו מתארים כדיקטטור שהביא להרס הכלכלה. לפחות 38 בני אדם משורות שני הצדדים נהרגו בגל ההפגנות שהחל לפני חמישה שבועות.

באירוע נוסף שמדגיש את עומק המיאוס של העם בשלטון, הופל פסלו של השליט הקודם הוגו צ'אבז, שאותו ירש מדורו. צפו בתיעוד:

ההפגנות מתרחשות על רקע המשבר הכלכלי החמור שפקד את המדינה עם תום כהונתו של הנשיא הקומוניסטי לשעבר של המדינה, הוגו צ'אבס, עם מותו. המשבר הוביל למחסור חמור במזון, תרופות ועוד מצרכים בסיסיים. אחת ההשלכות הכבדות של המצב הכלכלי הוא אחוז הפשיעה שקפץ לממדים עצומים.

המפגינים מאשימים את הממשלה בשחיתות ובהחרפת המשבר הכלכלי וקוראים לבחירות. ונצואלה היא אחת המדינות העשירות בעולם בעתודות הנפט שלה והיא נחשבה עד לא מזמן למובילה במדינות ברית OPEC אך בשנים האחרונות היא התגלגלה למשבר כלכלי חמור, בעיקר עקב השפל הנמשך במחירי הנפט בעולם שהספיקו לרדת במחצית תוך מספר שנים, דבר שפגע קשות במדינה שכמעט 90 אחוז מכלכלת הייצוא שלה התבססה על נפט ומוצריו.

במהלך 2016 מדד המחירים לצרכן קפץ במדינה ב-800% בעוד שהפעילות הכלכלית הצטמצמה ב-18.6%, כך על-פי נתוני הבנק המרכזי במדינה. הממשלה עצמה ועסקים רבים במדינה מדווחים על מחסור חמור במטבע חוץ וחוסר יכולת לרכוש מוצרים מחוץ למדינה. ממשלת השמאל בראשותו של הנשיא מודרו שנבחרה בשנת 2013 האשימה את מתנגדיה הפוליטיים בכך שהם מנהלים 'מלחמה כלכלית' נגד המדינה בתמיכת ארה"ב.

במספר מסיבות עיתונאים בחודשים האחרונים טען מודרו שעסקים פרטיים המקושרים לאופוזיציה מייצרים באופן מלאכותי משבר כלכלי בעזרת ספקולציות על המחירים. כהונתו של מודרו אמורה להסתיים ב-2019 אך האופוזיציה מבקשת להקדים את הבחירות בדחיפות עקב המשבר ומאשימה את השלטונות בליבוי האלימות.

בתגובה למחאות, ברביעי האחרון הכריז מודרו שהוא מתכוון לכנס את ועדת החוקה בשביל לנסח חוקה חדשה למדינה. "זו היא הדרך לשלום ולהתחדשות בשביל ונצואלה", אמר מודרו בחמישי בטלוויזיה. "זוהי מלחמה מורכבת, אבל אף אחד לא ייקח מאתנו את מולדתנו". על-פי הסקרים האחרונים במדינה שלטונו של מודרו זוכה רק ב-30% תמיכה.

"אינני יודע כמה זמן המחאות הולכות להימשך" מסר ל-AFP הנריקה קאפרילס, ממנהיגי האופוזיציה הבכירים, "אם היינו אלימים ואם היינו לא דמוקרטיים, כבר מזמן היינו מחליפים את הממשלה". עוד טען קאפראליס שהמשמר הלאומי, עליו נסמך מודרו, לא הולך להיות נאמן לו עוד זמן רב, ובכך רמז על אפשרות של הפיכה צבאית כנגדו.

לצד המחאה מבית, הלחץ הבינלאומי על קראקס גובר אף הוא. הבית הלבן הודיע כי היועץ לביטחון לאומי של דונלד טראמפ נפגש ביום שישי עם מנהיג האסיפה הלאומית של ונצואלה, הנשלטת בידי האופוזיציה, וסיכם עמו על הצורך לפתור את המשבר במהירות ובדרכי שלום. חוליו בורחס נפגש עם הרברט מקמאסטר אחרי שמדורו הכריז ביום שני האחרון על יצירת אסיפה לאומית חדשה, במטרה לעקוף את הפרלמנט העוין לו. בורחס קרא לאזרחים למרוד בעקבות הניסיון האחרון של הנשיא לדכא את ההתנגדות אליו.

האופוזיציה, שזוכה לתמיכה מצד רוב אזרחי המדינה אחרי שנים שבהן הייתה בצלה של המפלגה הסוציאליסטית השלטת, דורשת לקיים את הבחירות המחוזיות שנדחו ולהקדים את הבחירות לנשיאות, שאמורות להתקיים רק בשנה הבאה. מתנגדי השלטון דורשים גם את שחרורם של עשרות פעילי אופוזיציה, הכנסת סיוע הומניטרי מחוץ למדינה כדי להקל על המצב הכלכלי החמור ולאפשר לפרלמנט לפעול, אחרי שהוא נוטרל מרוב סמכויותיו עם ניצחון האופוזיציה ב-2015.

ברקע מעשי הביזה והאלימות מצד מפגינים צעירים ורעולי פנים, מדורו טוען כי מתנגדיו מנסים לבצע הפיכה נגדו בתמיכת ארצות הברית, וכי שורות האופוזיציה מלאות ברוצחים ובטרוריסטים. ביום חמישי, מפגינים הפילו פסל של צ'אבז, שמת מסרטן ב-2013, במדינת המחוז זוליה, לרקע צהלות של קהל אנשים שהתאסף בכיכר.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק קוף אחד???

איזה פחד……
למה אנשים מסתובבים ברחוב אם יש סיכוי שהם יהרגו?
ועכשיו אני רואה שההפגנות בירושלים יחסית עדינות… עם הפחים והכל:)
אם בוונצואלה הורגים אנשים… סתאאאאם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture