המתיחות בקוריאה: מון ג'ה-אין מוכן להיפגש עם קים ג'ונג און

נשיא חדש לדרום קוריאה: מון ג'יאה-אין הליברלי יחליף את הממשלה השמרנית לאחר תשע שנות כהונה. היום כבר הצהיר כי הוא מוכן ללכת לכל מקום עבור השלום, גם לפיונגיאנג - אם התנאים יאפשרו זאת. מנגד, ראש סוכנות הביון טען כי "אלה טרם הבשילו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מון ג'יאה-אין, בן 64 המשתייך לזרם הליברלי, נבחר להיות נשיאה החדש של דרום קוריאה ולהחליף את הממשלה השמרנית לאחר תשע שנות שלטון וחודשים ארוכים של סערה פוליטית מתמשכת בעקבות פרשיית שחיתות חמורה שהביאה להדחת קודמתו בתפקיד.

לפי המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות, מון גרף 41.4 אחוזי תמיכה וניצח את המועמד השמרני אן צ'ול-סו, שהגיע למקום השני, בפער של יותר מ-18 נקודות. עם פרסום תוצאות המדגמים, שכאמור הציגו פער משמעותי בין מון ליתר המתמודדים, הודה בתבוסתו אן ואמר כי הוא "מקבל את תוצאות הבחירות". לאחר פרישתם גם של 11 המתמודדים האחרים הודיע מון כי רשמית ניצח בבחירות.

הנשיא החדש של דרום קוריאה הוא חייל לשעבר ביחידת כוחות מיוחדים, פעיל פרו-דמוקרטי ועורך דין לזכויות אדם. הניצחון הזה הוא כמובן נקודת שיא בקריירה פוליטית מרשימה שהחלה עם פעילות פוליטית בימיו כסטודנט בתקופת השלטון הצבאי, אז הורשע במעורבות בהפגנות בלתי חוקיות.

הבחירות התקיימו לאחר שמיליוני דרום קוריאנים יצאו לרחובות במחאה לאור נרות שמטרתה הייתה להביא להדחתה של הנשיאה פארק ג'ן-הייאה מתפקידה. פארק אכן הודחה על ידי בית המשפט העליון במדינה במרס האחרון לאחר שהורשעה בפרשת שחיתות, והיא כעת במעצר וממתינה לתחילת משפטה.

מון בן ה-64 הבטיח לרסן את הריכוזיות במשק שנמצאת בידי תאגידי ענק משפחתיים הנקראים צ'בול, שבין היתר נחשף קשרם העמוק לממשלה בעקבות שערוריית השחיתות של הנשיאה המודחת פארק. אך יריביו של מון אומרים שמדבור באדם צר-אופקים שמוקף בנאמנים קנאים, שהסיעתיות החזקה שלהם הובילה לפיצול מפלגת האופוזיציה המרכזית במדינה.

השמרנים גם מאשימים את מון בגישה מרוככת מדי כלפי השכנה החמושה צפון קוריאה. מון, שהפסיד לפארק בפער קטן בבחירות הקודמות שהתקיימו ב-2012, מתח ביקורת על שתי הממשלות השמרניות האחרונות בעקבות כישלונן בבלימת פיתוח הנשק של צפון קוריאה. הוא תומך במדיניות דו-מסלולית של דיאלוג מצד אחד עם השכנה מצפון, והמשך הפעלת לחץ וסנקציות עליה מצד שני.

המתיחות בין וושינגטון לפיונגיאנג החריפה במיוחד בשבועות האחרונים על רקע ניסויי טילים של צפון קוריאה, אך מון עדיין קורא לדיאלוג ופיוס עם השכנה מצפון כדי לנסות ולאזן את המצב ולבסוף להגיע למו"מ. היום הוא כבר הצהיר כי הוא יהיה מוכן לבקר בקוריאה הצפונית כדי להיפגש עם השליט, קים ג'ונג און, אם משמעות פגישתם תהיה השגת שלום לחצי האי הקוריאני.

בצעד ראשון לשינוי גישה מהעמדה השמרנית של קודמיו בתפקיד, אמר מון כי הוא מוכן לנסוע ברחבי העולם כדי להביא לפתרון תכנית הגרעין והטילים הבליסטיים של פיונגיאנג. "אני אתקדם במהירות לפתרון המשבר בביטחון הלאומי", אמר מון לאספה הכללית בסיאול לאחר שהושבע לנשיאות. "אני מוכן ללכת לכל מקום עבור השלום למען חצי האי הקוריאני. אני אטוס מיד לוושינגטון, אני אלך לבייג'ינג ואני אסע לטוקיו. אם התנאים יאפשרו, אני אגיע גם לפיוגניאנג".

עם זאת, למי שחושב כי השלום עומד להפציע בקוריאה, כדאי לשים לב לדבריו של סו-הון, ראש סוכנות הביון החדש של קוריאה הדרומית, שאמר היום כי "עוד מוקדם לדבר על פסגה עם הצפון". לדברי סו-הון, טרם הבשילו התנאים לפתרון המשבר הגרעיני מול פיונגיאנג. סו מונה הלילה בידי הנשיא הנבחר מון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture