מה מונע מטראמפ להורות על העברת השגרירות לירושלים?

במקביל ללחץ בארה"ב להעברת השגרירות לירושלים, חושף מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון את שיקולי טראמפ לגבי המהלך שעלול לזעזע את האזור, "כולל האם הוא יזיק או יתרום לתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הנשיא האמריקני דונדל טראמפ וסגנו מייקס פנס הצהירו בעבר כי הממשל החדש יעביר את השגרירו לישראל, אך כעת – כשבוע לפני ביקורו של טראמפ – גם אחד מבכירי הממשל רומז כי טראמפ עשוי לסגת מהבטחתו. מזכיר המדינה רקס טילרסון אמר כי הנשיא "עדיין בוחן האם העברת שגרירות ארה"ב לירושלים תועיל או תזיק למאמצים להסכם שלום בין הפלסטינים והישראלים".

בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC חשף טילרסון את השיקולים שעומדים בפני הנשיא בהחלטה על מיקום השגרירות. "הנשיא מאוד זהיר כשהוא מבין כיצד ההחלטה תשפיע על תהליך השלום", אמר טילרסון והדגיש כי הוא מודע לכך שההחלטה של טראמפ תגרור תגובות רבות במזרח התיכון.

בממשל טראמפ מייחסים חשיבות רבה לעמדה הישראלית בנושא: "הנשיא קשוב מאוד בנושא הזה גם לישראלים וגם לפלסטינים, ובוחן האם ישראל רואה בזה כמסייע להליך השלום או להרס", ציין טילרסון. כזכור, יש מי שהאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפניה לממשל טראמפ להימנע מהעברת השגרירות, על מנת למנוע מתיחויות באיזור.

במקביל, גורמי ימין בארה"ב החלו להפעיל לחץ מחודש על הבית הלבן ועל הנשיא דונלד טראמפ בימים האחרונים, בדרישה כי יעמוד במילתו ויעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים – כמו שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו. המועד האחרון בו יכול הנשיא האמריקני לחתום על הדחייה הזמנית של הצעת החוק של הסנאט בנוגע להעברת השגרירות, יחול ב-30 במאי.

כזכור, כל הנשיאים האמריקאים חתמו בשנים האחרונות על מסמך המאפשר להם לדחות את החוק להעברת השגרירות לירושלים בשישה חודשים בכל פעם. האחרון שחתם על המסמך היה הנשיא אובמה, רגע לפני שעזב את הבית הלבן. בין השאר, הלחץ מגיע מארגון ציוני אמריקה, מהנציגות הרפובליקנית בישראל, ומחברי קונגרס שונים כמו חבר הקונגרס רון דה סנטיס.

שלשום מסר היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר הודעה רשמית לקראת ביקורו של טראמפ במזרח התיכון, בו פירט את תוכניותיו לקראת הפגישות הצפויות במהלכו. בהודעה צוין שהנשיא האמריקני צפוי להביע את שאיפתו "לכבוד ולהגדרה עצמית לפלסטינים ולשלום בר-קיימא" כשייפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן.

"בפגישתו עם עבאס, טראמפ יביע את שאיפתו להשגת כבוד והגדרה עצמית לפלסטינים", אמר מקמאסטר בהודעתו והוסיף שהנשיא ייפגש גם עם המנהיגים הישראליים, נתניהו וריבלין, ויבטיח את מחויבותה העמוקה של ארה"ב למדינה היהודית. כשנשאל מקמאסטר על ידי הכתבים האם הנשיא האמריקני יצליח בביקורו הקרוב להביא את את נתניהו ואבו מאזן לפגישה, ענה היועץ: "זה תלוי בנשיא טראמפ ובמנהיגים אחרים". בנוסף ציין מקמאסטר כי התוכניות הסופיות עדיין לא גובשו בעניין.

הודעתו של הבית הלבן פירטה את מטרות ביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון, ואת הצעדים שהוא מתכוון לקדם במסגרת הפגישות השונות עם מנהיגים במזרח התיכון. "הנשיא יעודד את השותפים במדינות הערביות והמוסלמיות לקדם צעדים אמיצים שיקדמו את השלום ויאתגרו את אלו שמפיצים כאוס ואלימות", תיאר מקמאסטר. הוא גם התייחס לדאע"ש, אירן ומשטרו של אסד ככאלו שגרמו "סבל גדול למוסלמים ולעולם כולו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture