ויקיפדיה

מסמכי רצח קנדי: רוסיה האשימה בכירים בארה"ב, שחשדו בכלל בקובה

ברגע האחרון מנע טראמפ פרסום חלק מהמסמכים על ההתנקשות בנשיא קנדי. החומר שהתפרסם אינו כולל גילויים מרעישים ולא צפוי לסתום את הגולל על תיאוריות הקשר הרבות שנפוצו במרוצת השנים • בכל זאת נחשפו לא מעט פרטים חדשים ומרתקים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הארכיון הלאומי של ארצות הברית חשף הלילה (שישי), בהוראת הנשיא דונלד טראמפ, קרוב ל-3,000 מסמכים מחקירת ההתנקשות בנשיא ה-35 ג'ון אף קנדי. ברגע האחרון, לבקשת הבולשת הפדרלית (אף-בי-אי) וסוכנות הביון (סי-אי-איי), עיכב טראמפ את פרסומם של מאות מסמכים מן הארכיון.

החומר שהתפרסם אינו כולל גילויים מרעישים ולא צפוי לסתום את הגולל על תיאוריות הקשר הרבות שנפוצו במרוצת השנים וסותרות את הגרסה הרשמית שהיורה לי הארווי אוסוולוד פעל לבדו. כלולים בו, בין השאר, תזכירים שחיברו ראשי קהילת המודיעין במרוצת השנים ועדויות שנגבו מעדי ראייה להתנקשות בדאלאס.

למרות איסור פרסום חלק מהמסמכים, בין אלפי הדפים וההתקשרויות שנעשו בין סוכנויות אכיפת החוק האמריקניות ניתן למצוא לא מעט פרטים ששופכים אור על החששות בברית המועצות כי תואשם בהתנקשות וגם החשדות שהפנתה ארה"ב כלפי קובה, שהייתה לאויב האמריקני בעת תקופת קנדי ומשבר הטילים.

ממסמכי המודיעין האמריקני עולה כי חודשיים לפני הירי בדאלאס, ביקר אוסוולד בשגרירות ברית המועצות במקסיקו ודיבר ברוסית קלוקלת עם הקונסול ולרי קוסטיקוב, שהיה סוכן של הקג"ב. המפגש עסק להערכת האף-בי-איי בניסיונו של אוסוולד לקבל סיוע בהשגת דרכון או אשרת כניסה. המודיעין האמריקני עקב במשך שנים אחר תנועותיו של אוסוולד בשל ביקוריו בברית המועצות, שם נפגש עם רעייתו.

במסמכים ניתן לראות כי הסובייטים היו כה עסוקים בקונספירציה בעצמם כך שלא השתכנעו שאוסוולד פעל לבד. "גורמים במפלגה הקומוניסטית העריכו בעצמם שההתנקשות היא חלק מתוכנית מאורגנת שנועדה להביא להפיכה בתוך ארה"ב", נכתב באחד המסמכים. באשר לאפשרות שארה"ב תתקוף גרעינית את ברית המועצות נכתב כי "גנרל אחד בצבא האמריקני יכול לאבד שליטה ולהורות על תקיפה".

שלושה ימים לאחר ההתנקשות התקיימה פגישה חשובה בין בכירים ביטחוניים במוסקבה. בפגישה השתתף הקולונל בוריס איבאנוב, ראש הוועדה לביטחון לאומי של ברית המועצות, יחד עם בכירים בסוכנות הביון דאז, הק.ג.ב.. "ההתנקשות היא בעיה עבור הק.ג.ב.", אמר הקולונל הבכיר. "צריך לעשות הכול כדי לפתור את הבעיה. ההתנקשות תוכננה על-ידי קבוצה מאורגנת ואין סיכוי שבן אדם אחד אחראי לזה. אנחנו צריכים לחקור לעומק כדי להביא את ההוכחות".

מסמך נוסף ממאי 1964 חובר על-ידי סוכנות הביון האמריקנית (CIA), שיירטה דברים שאמר מנהיג ברית המועצות דאז ניקיטה חרושצ'וב שגם לא האמין שאוסוולד פעל לבד. "אני בטוח שהייתה כאן קנוניה", אמר המנהיג הסובייטי. "גם משטרת דאלאס (שם התרחשה ההתנקשות) הייתה מעורבת. אני לא מאמין שהרוצח פעל לבד".

עוד מתברר כי עשרים וחמש דקות לפני ההתנקשות בקנדי, התקבלה במערכת העיתון הבריטי "קיימברידג' ניוז" שיחת טלפון ובה הזהיר אלמוני שמשהו גדול הולך לקרות בארצות הברית. המטלפן המליץ לכתב שקיבל את השיחה לעמוד בקשר עם השגרירות האמריקנית בלונדון.

עוד עולה מהמסמכים כי ריצ'רד הלמס, שהיה ראש הסי-אי-איי, נהג לומר שהנשיא לינדון ג'ונסון האמין שקנדי נורה משום שהורה להתנקש בנשיאה של דרום וייטנאם נו דן יים. על פי מסמך אחר, מקור של האף-בי-איי טען כי בידי הקג"ב מידע שלפיו הנשיא ג'ונסון, שהחליף את קנדי עם הירצחו, הוא שאחראי להתנקשות.

עם זאת, בזמן שבברית המועצות חששו מפעולה אמריקנית ואצבע מאשימה, בוושינגטון סימנו יעד אחר באחריות להתנקשות. הנשיא קנדי היה בעיצומו של עימות מול קובה על רקע משבר הטילים. בארה"ב שקלו כיצד לפעול נגד קסטרו עוד לפני ההתנקשות, אך לאחריה המאמצים רק התגברו.

אחד הרעיונות שעלו על שולחן הדיונים הוא להרעיל את שליט קובה פידל קסטרו מבלי שאף אחד יידע. האיש שבו רצו האמריקנים להשתמש היה הגנרל דונובן, שניהל את המשא ומתן מול קובה לשחרור האסירים ממפרץ החזירים, ולשלוח אותו עם חליפה צלילה נגועה ברעל שתגיע לקסטרו שהיה חובה צלילה מושבע.

"המטרה הייתה למרוח פטריה נגועה במחלת עור שתביא לדום לב", נכתב באחד המסמכים. ה-CIA גם יזם תוכנית לשים מוקשים קטנים על צדפות בחוף הים שקסטרו נהג לפקוד וברגע הדריכה על אחד הצדפות, המוקש יתפוצץ. גם קסטרו הבהיר לאמריקנים כי למדינתו לא היה כל קשר בהתנקשות. את הדברים אמר קסטרו כשחוקרי הפרשה ביקרו בקובה בשנת 1978.

טראמפ הודיע כי יפרסם מסמכים חסויים מחקירת רצח קנדי

ג'ון פיצג'רלד קנדי נרצח ב-22 בנובמבר 1963 בעת שנסע בלימוזינה הנשיאותית ברחובות העיר דאלאס, טקסס. קנדי, בן 46 במותו, נחשב גם כיום לאחד הנשיאים הנערצים בתולדות ארצות הברית. אלפי ספרים, מאמרים, וסרטים נכתבו והופקו בעקבות הרצח וסקרים מראים שרוב האמריקאים עדיין חושבים שהרוצח, לי הארווי אוסוולד, לא פעל לבדו.

הרוצח נעצר בתחילה אחרי שרצח שוטר אחר בעיר, 45 דקות לאחר שלוש היריות שירה לעבר קנדי. אוסוולד הכחיש קשר להתנקשות ואמר כי הוא "שעיר לעזאזל". יומיים לאחר מכן, הוא נרצח בעצמו על ידי ג'ק רובי כשהועבר ממתקן הכליאה שבו שהה. חיסולו של אוסוולד, ששודר בשידור חי בטלוויזיה שעקבה אחרי העברתו, חיזק את תיאוריות הקונספירציה. עם זאת, ועדת וורן, שהקים סגנו של קנדי ומי שהחליפו בתפקיד, הנשיא לינדון ג'ונסון, קבעה כי אוסוולד פעל לבדו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הכל בגלל השחיתות והחקירות של ביבי
אם ביבי לא היה כזה מושחת
טראמפ לא היה חוזר בו כ"ה מהר מהפרסום של המסמכים
לך תדע כמה כסף טראמפ נותן לביבי על העיצות שהוא נותן לו
ובכלל יכול להיות שאם ביבי לא היה כזה מושחת קנדי לא היה נרצח
הכל 'הון ושלטון' והכל בגלל ביבי הזקן והחמוץ

הכל בגלל השחיתות והחקירות של ביבי
עוד ספחן של נתניהו על רצח של קנדי
כדי להסיט את דעת הקהל מהחקירות נגדו
ומי יודע אם אינם מצ'פרים זה את זה בממון רב
יש כאן ריח מובהק של 'הון ושלטון'

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture