מתוך טוויטר

איפה ראש ממשלת לבנון? "זומן לפגישה עם המלך ונעלם"

לדברי נשיא לבנון, אם סעודיה לא תספק הסבר באשר לנסיבות התפטרותו של חרירי, היא תגיש תלונה למועצת הביטחון • לדברי גורמים לבנוניים, אל-חרירי מוחזק בריאד, לשם הגיע בהזמנה דחופה. עם נחיתתו, נלקח ממנו הפלאפון וכעבור יממה - התפטר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא לבנון עוון אמר אתמול (שישי) כי ראש הממשלה סעד אל-חרירי, שהתפטר בשבוע שעבר, נחטף. עוון אמר את הדברים בפני שגרירים זרים בארצו, כך מסר גורם לבנוני רשמי לסוכנות הידיעות רויטרס. היום הצהיר עוון הסבריו של אל-חרירי "אינם משקפים את המציאות", ומצבו מאז התפטר בשידור טלוויזיה מסעודיה הוא "מפוקפק ומסתורי".

בהצהרה שמסר היום קרא עוון לסעודיה להבהיר את הנסיבות המונעות מאל-חרירי לשוב לארצו. "לבנון לא מקבלת את העובדה שראש הממשלה שלה נמצא בסיטואציה שעומדת בניגוד להסכמים בינלאומיים ונורמות בין מדינות", אמר עוון. הנשיא הלבנוני אמר כי אם סעודיה לא תספק בתוך שבוע הסבר באשר לנסיבות התפטרותו של חרירי ותחזירו ללבנון, תגיש לבנון תלונה למועצת הביטחון. מנגד, ממלא מקום השגריר הסעודי בלבנון טוען כי חרירי אינו מוחזק במעצר בית וייתכן כי הסיבה לכך שהחליט לא לחזור ללבנון נובעת מחשש להתנקשות בחייו.

גורמים בכירים המקורבים לאל-חרירי וכמה פוליטיקאים וגורמי ביטון בכירים בביירות מסרו לסוכנות הידיעות העולמית רויטרס, כי ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי זומן לפגישת חירום בריאד, ועם נחיתתו נלקח ממנו הטלפון הסלולרי והוא הוכרח להכריז על התפטרותו. לטענתם, ערב הסעודית הגיעה למסקנה כי ראש הממשלה – בעל ברית ותיק של ריאד ובונו של ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, שנרצח ב-2005 – חייב ללכת כי הוא "לא מוכן להתמודד עם חיזבאללה".

בוושינגטון פוסט דווח מפי גורמים לבנוניים, המעורים בפרשה, כי הכול החל ב-30 באוקטובר, אז הגיע אל-חרירי לריאד לפגישה אישית עם יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, שהיה מלווה בת'מר א-סבהן, יועצו הבכיר לענייני מדינות ערב. לפי הגורמים, הפגישה התנהלה היטב, כשיורש העצר הביע את נכונות הממלכה להמשיך ולתמוך בממשלת לבנון, על אף שחיזבאללה חבר בה.

אל-חרירי שב ללבנון ב-1 בנובמבר, כדי לתדרך את חברי הממשלה על שיחות בממלכה. הוא אמר לשרים כי לבנון לא תהיה מטרה בעיני ערב הסעודית, במה שהתברר כהערכות שגויות. ראש ממשלת לבנון היה אמור לשוב לריאד ביום שני, כדי להיפגש עם המלך סלמאן, אולם הביקור הוקדם בשל שיחה דחופה שקיבל מאנשיו של יורש העצר, שביקשו ממנו להיפגש עם הנסיך הצעיר כבר ביום שישי. הפגישה באותו יום לא התקיימה, והוא נותר באחוזתו המפוארת בריאד.

לפי הדיווח, למחרת, בשעה 8:00 – שעה מוקדמת עבור פגישות רשמיות בממלכה – זומן אל-חרירי לפגישה עם מוחמד בן סלמאן. ראש ממשלת לבנון יצא בשיירה עם שתי מכוניות, שבהן היו רק מאבטחיו. הוא לא נראה בציבור במשך כמה שעות, עד שהקריא את הודעת ההתפטרות בשעה 14:00. לפי הגורמים הלבנוניים, התבטאויותיו התקפיות נגד איראן לא היו אופייניות לו ואיש מכותבי הנאומים שלו לא היה חלק מכתיבת הנואם.

כזכור, אל-חרירי הודיע על התפטרותו בשבוע שעבר, פחות משנה לאחר שהחל לכהן בפעם השנייה בתפקיד, וזאת בשל חשש מהתנקשות בחייו. בנאום ההתפטרות, ששודר מסעודיה, תקף אל-חרירי את איראן ואת ארגון חיזבאללה, והאשים אותם כי הם ממשיכים לאיים על העולם הערבי. אל-חרירי רמז כי הוא חושש לחייו, ואמר כי האווירה בארצו דומה לזו שהיתה לפני רצח אביו, רפיק אל-חרירי, בשנת 2005. ברקע, רשת אל-ערביה דיווחה כי בשבוע שעבר סוכל ניסיון התנקשות באל-חרירי.

בעקבות המתיחות שגרמה התפטרותו של אל-חרירי, קראו בשבוע שעבר סעודיה, כווית ובחריין לאזרחיהן השוהים בלבנון לעזוב את המדינה בהקדם האפשרי. בנוסף, שר החוץ הסעודי, עאדל ג'ובייר, תקף אתמול בחריפות את חיזבאללה ואיראן, על רקע התפטרות של אל-חרירי. "חיזבאללה חטף את לבנון. הם רוצים להשתלט עליה וחסמו כל יוזמה שהציג אל-חרירי", האשים ג'ובייר בראיון שהעניק לערוץ CNBC האמריקני. הוא דרש להטיל סנקציות חדשות נגד איראן בשל מעורבותה בטרור במזרח התיכון. "המצב בלבנון מצער והוא נובע כתוצאה מהפעילות של חיזבאללה, שנתמך על ידי איראן", אמר, והדגיש כי "חיזבאללה ממשיך להתקיים כמיליציה, למרות שהם היו אמורים למסור את נשקם. אסור שיהיו מיליציות כאלה מחוץ למסגרת הממשלה".

מנגד, מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, האשים בשבוע שעבר את סעודיה בהתפטרותו של אל-חרירי, וטען כי "זה לא היה צעד מתוכנן. כולם הופתעו, אפילו אנשיו של אל-חרירי". הוא קבע כי "סעודיה מותחת ביקורת על אחרים שמתערבים בענייניה, אבל היא בעצמה בוחשת בעניינים של לבנון", וקרא לבדוק "מה גרם לסעודים להכתיב את ההחלטה הזו: האם זה סכסוך בתוך משפחת המלוכה? האם סכסוך כספי בין בני המלוכה? האם ייתכן שמישהו בתוך משפחת המלוכה הסעודית אינו מרוצה מאל-חרירי?". נסראללה גם תהה: "מישהו יודע היכן אל-חרירי? האם הוא במעצר בית? האם יאפשרו לו לשוב ללבנון?".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture