סוריה בוערת

המלחמה הפנימית בסוריה נמשכת במלוא עוזה, ובימים האחרונים החלה הלחימה על העיר חאלב, השנייה בגודלה בסוריה - קרבות עזים מתנהלים בחאלב בין המורדים לבין כוחותיו של הנשיא אסאד, ועדי ראייה סיפרו כי מפגינים שברו חלקים מהפסל של הנשיא לשעבר, חאפז אסאד, אביו של הנשיא הנוכחי - סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי "קולות פיצוצים מכיוונים שונים מרעידים את העיר", וש"חילופי אש כבדים נמשכים ליד מטה הביטחון הלאומי מאז שעות הבוקר" - אחמד חג´אזי, ממפקדי המורדים: "ברחובות חאלב מתנהלת מלחמה אמיתית. כוחות הביטחון של אסאד משתמשים נגדנו בכל סוגי הנשק, מפגזים ועד ירי ממסוקים" - צבא סוריה מפציץ מהאוויר שכונות שלמות בדמשק, וטנקים מסתובבים ברחובות הבירה הסורית - עיתונאי לרשת אל ג´זירה: "זו הפעם הראשונה שדמשק עדה להפגזות איומות כאלה. יש פיצוצים עצומים. הפגזות בעוצמה כזו, זה דבר חדש עבורנו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המלחמה הפנימית בסוריה נמשכת במלוא עוזה, ובימים האחרונים החלו הכוחות המורדים בנשיא אסד את הלחימה על העיר חאלב, השניה בגודלה לאחר הבירה דמשק. קולונל עבד אל-ג´אבר מוחמד עקידי, מפקד המורדים במחוז חאלב, הכריז כי כוחותיו פתחו במתקפה שנועדה "לשחרר" את חאלב, הבירה המסחרית והתעשייתית של המדינה.

קרא עוד:

[postim]

יצוין, כי דמשק וחאלב, שתיהן ערים שבהן גרים אנשי האליטה הסורית שנהנו עד עתה מקשרים הדוקים עם משטר אסד, וכן שכבות סוחרים וקבוצות מיעוט המודאגות מן האפשרות שיחול פיחות במעמדן אם ייפול משטרו של הנשיא אסד מהשלטון.

הקרבות בחאלב נמשכים כבר שלושה ימים. לפי הדיווחים, יש קרבות עזים בין המורדים לבין כוחות הביטחון ליד מטה המודיעין בעיר ובכמה משכונותיה. כמו כן סיפרו עדי ראייה, כי מפגינים שברו הלילה חלקים מהפסל של הנשיא לשעבר, חאפז אסד, אביו של הנשיא הנוכחי, שהוצב בכיכר המרכזית במרכז העיר.

עדי ראיה דיווחו לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי "קולות פיצוצים מכיוונים שונים מרעידים את העיר". אתמול בבוקר דיווחו עדים, כי "חילופי אש כבדים נמשכים ליד מטה הביטחון הלאומי ברובע אל מוחפזה מאז שעות הבוקר".

בנוסף דווח גם על עימותים בשכונות סייף א-דולה, ג´מיליה, ומרידיאן. עדי ראיה דיווחו על קולות נפץ עזים באזור המערבי של העיר, ועל נהירה של תושבים מאזורי הלחימה אל מחוץ לעיר.

אחמד חג´אזי, אחד ממפקדי "הצבא הסורי החופשי", אמר כי "ברחובות חאלב מתנהלת מלחמה אמיתית". בשיחה עם העיתון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט", העיד חג´אזי כי כוחות הביטחון של אסד משתמשים בכל סוגי הנשק, מפגזים ועד ירי ממסוקים, כדי להילחם במורדים. "הם מנסים להשיב את השליטה בשכונת סלאח א-דין, הנשלטת על ידי ´הצבא הסורי החופשי´", אמר אחמד חג´אזי.

מלבד חאלב, נמשכת הלחימה העזה גם בערים נוספות ברחבי סוריה, ובפרט סביב הבירה דמשק ובתוכה. המורדים מנהלים לחימה עזה מול כוחות המשטר, אשר משתמשים גם בירי ממסוקי קרב לעבר התושבים בשכונות בבירה דמשק.

פעילי אופוזיציה ותושבים סיפרו, כי הצבא מפציץ מהאוויר כמה משכונות העיר, והדיוויזיה הרביעית תקפה עם טנקים את שכונת ברזה. לפי הדיווחים, המורדים נאלצו לסגת מרובע מאזה בשל ההתקפות העזות. תושבים ופעילי אופוזיציה סיפרו עוד, כי כוחות אסד הצליחו להחזיר את השליטה בשכונה נוספת, אחרי שדחקו את רגלי המורדים גם מאזור מאזה.

יצוין, כי הקרבות העזים בדמשק נמשכים מאז יום ראשון שעבר, והם הגיעו לשיא בעקבות המתקפה שבה חיסלו המורדים ארבעה מאנשי הצמרת הביטחונית של אסד ביום רביעי האחרון.

העיתונאי תאבת סאלם, שסיפר לרשת אל ג´זירה על המתרחש בשכונת ברזה, אמר כי "זו הפעם הראשונה שדמשק עדה להפגזות איומות כאלה. יש פיצוצים עצומים. הפגזות בעוצמה כזו, זה דבר חדש עבורנו".

מלבד בערים המרכזיות, דמשק וחאלב, מתנהלים קרבות גם באזורים אחרים, בערים וכפרים. נמסר על קרבות קשים באזור דיר א-זור שבמזרח המדינה, באידליב, ועל הפגזות בחומס. כן התקבלו דיווחים על קרבות גם מכמה כפרים הסמוכים לחאלב וקרובים יותר לגבול הטורקי.

בימים האחרונים הצליחו כוחות הכורדים בסוריה, הנמנים על המורדים, להשתלט בתוך 48 שעות בלבד על ארבע ערים כורדיות, ושואפים לכונן בהן משטר אוטונומי יחד עם הכורדים המתגוררים בעירק ובטורקיה. גורם כורדי אישר לעיתון "א-שרק אל-אווסט", כי הכורדים בסוריה השתלטו על העיר הכורדית דירכי הנמצאת במחוז א-חסכה, וכי היא נכנעה לידיהם ללא לחימה. אתמול דיווחה רשת אל-ערביה, כי הכורדים הצליחו להשתלט על שלוש ערים כורדיות נוספות: כובאני, עפרין ועאמודא. כוחות של אסד ואנשי ממשל, נמלטו מארבעת הערים הללו. גורמים שונים טוענים, כי ההשתלטות המהירה של הכוחות הכורדים על הערים הכורדיות, מעידה על כך שאסד איבד שליטה באזורים המרוחקים.

מלבד ההשתלטות על ערים ואזורים ברחבי סוריה, הודיעו המורדים כי השתלטו גם על כמה מעברי גבול עם עירק וטורקיה, אתמול השתלטו המורדים על מעבר גבול חמישי מאז אמצע השבוע שעבר, וזאת למרות המשך ההפצצות באזור. כעת מחזיקים המורדים בידם שלושה מעברים בגבול עם טורקיה ועוד שניים בגבול עם עירק.
"אוטונומיה עלאווית"

במקביל לקרבות שמנהלים המורדים נגד כוחותיו של הנשיא אסד, טען אתמול אחמד רמדאן, בכיר באופוזיציה הסורית, כי נשיא סוריה, בשאר אסד, יהיה מוכן לעזוב את השלטון. בשיחה עם העיתון "אל-חיאת", טען רמדאן כי אסד ביקש מאחת המדינות התומכות בו לתווך בנושא, והודיע לנציגיה כי הוא יהיה מוכן לעזוב את סוריה בתמורה למתן ערבויות לביטחונו ולביטחון חייהם של בני משפחתו.

ואולם, במערכת המדינית, הן בישראל והן במדינות המערב, הטילו פקפוק בדיווח הזה ובדבריו של הבכיר מכוחות המורדים. לדבריהם, באשר אסד לא מוכן ולא בשל עדיין להיכנע, ואין לו שום תוכנית כרגע לוותר ולעזוב את המדינה מרצון.

מומחים גם הטילו ספק בשמועות שנפוצו בשבוע שעבר, לפיהן הנשיא אסד בוחן להקים במערב המדינה "אוטונומיה עלאווית", מעין תכנית מגירה לימים שאחרי הדחתו. באחד הדיווחים נטען, כי אסד מתכוון להימלט ללטקיה או לטרטוס, וגורמי אופוזיציה אף דיווחו כי מטוסו של אסד המריא מדמשק לכיוון מערב.

בפועל דיווח זה לא היה נכון. אסד נותר בדמשק והוא מנהל משם את קרבות הבלימה האכזריים נגד המורדים ובני עמו.

פרופ´ לנדיס, ראש המכון ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת אוקלהומה, הנחשב למומחה בעל שם לענייני סוריה, הסביר גם מדוע אין ממש בדיווחים אלו. לדבריו, אסד לא עשה דבר כדי להניח תשתית ראויה להקמת "מדינה עלוואית". בנוסף אמר, כי בשטח המיועד לה לכאורה, לפי אותם דיווחים, אין שום אפשרות לקיים יישות עצמאית, משום שאין שם תשתיות המאפשרות אותה.

חשש מזליגת נשק כימי
בישראל עוקבים מקרוב אחר הנעשה בסוריה. שר הביטחון, אהוד ברק, העריך בראיונות שהעניק לתקשורת בסוף השבוע שעבר, כי נפילתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, "קרובה מתמיד". לדבריו, חיסול הבכירים בדמשק, כולל גיסו של אסד שהיה מקורב אליו מאד, מהווה "מהלומה אדירה מתחת לחגורה" של משפחת אסד. ברק גם הבהיר, כי החיסול מהווה מכה קשה גם "לציר הרדיקלי", בו חברים גם חיזבאללה ואיראן.

יחד עם זאת, ברק שלל את האפשרות שהנשיא באשר אסד ינסה, אולי כמפלט אחרון, לפתוח במלחמה נגד ישראל, ואמר כי ישראל לא צפויה למלחמה בזמן הקרוב.

שר הביטחון התייחס גם לחשש הרב הקיים בישראל, מזליגה של מערכות נשק סוריות, כולל אמצעי לחימה כימיים, מסוריה לארגון החיזבאללה, לאחר נפילת משטרו של אסד. לדבריו, "צה"ל עוקב גם אחר האפשרות שביום שאחרי אסד, ינסה חיזבאללה לשים את ידו על מערכות נגד טילים, טילי קרקע-קרקע ואמצעי לחימה כימיים הנמצאים בסוריה". ברק מסר, כי צה"ל הונחה להיערך לאפשרות שיהיה צורך לשקול פעולה.

העיתון הבריטי "סאנדיי טלגרף", דיווח אתמול כי הממשל האמריקאי שותף אומנם לחשש הישראלי מזליגת נשק סורי לחיזבאללה, בעיקר נשק כימי, אך מקיים שיחות עם גורמים ישראליים בנוגע לשאלה כיצד ישראל מסוגלת לחסל את מאגרי הנשק. עם זאת, לפי הדיווח האמריקאים אינם מצדדים בפעולה ישראלית, מחשש שזו תעניק לנשיא אסד הזדמנות לזכות בתמיכה מחודשת של הציבור הסורי, ותפגע במאמצם של המורדים להדיחו מכסאו.

לדברי כתב העיתון הבריטי, גורמים אמריקאים אמרו כי הם יודעים את המיקום של לפחות כמה ממאגרי הנשק הכימי הסורי, ועקבו אחר תזוזות ארסנל הנשק הכימי מוקדם יותר החודש, מהבונקרים שבהם היו אל מקומות מאובטחים יותר. על פי ההערכה, גם משטר אסד עצמו, כמו האמריקאים והישראלים, חושש מנפילת הנשק הלא קונבנציונלי לידיים של קיצונים איסלאמיים או לידיהם של אנשי ארגון החיזבאללה.

העיתון "ניו יורק טיימס" טען אתמול, כי ארצות הברית מנהלת שיחות גם עם ישראל וגם עם טורקיה, על הדרכים להביא להפלת משטרו של אסד. לדבריו העיתון, זו היתה סיבת הביקור שקיים לא מכבר בישראל יועץ הנשיא לביטחון לאומי, טום דונילון, וזו הסיבה לבואו הצפוי בימים הקרובים של שר ההגנה, לאון פאנטה. בדיונים אלו, כך נטען, מקיימים בין השאר דיונים כיצד ניתן לאבטח את מאגרי הנשק הכימי והביולוגי בסוריה.
עוד טען כתב ה"ניו יורק טיימס", כי בבית הלבן ובפנטגון, מתקיימות פגישות יומיות בנושא הסורי.

יצוין, כי ארצות הברית ממשיכה לרכז מאמצים להביא להפלת משטרו של אסד, אך בוושינגטון לא התקבלה עדיין החלטה לסייע למורדים בנשק. מי שמממנות את המאמצים לסייע ולחמש את המורדים בסוריה בנשק אלו טורקיה, סעודיה וקטאר, ובארצות הברית שוקלים לספק סיוע מודיעיני, וכן עזרה בשיפור הפיקוד והשליטה על המתרחש בשטח.

האמריקאים גם מנסים לפעול עם גורמי האופוזיציה השונים למסד תהליך של מעבר השלטון ביום שבו אסד ייפול, בניסיון להסדיר ממשלת מעבר שתכלול נציגים ממגזרי האופוזיציה השונים, ובהם סונים, נוצרים ועלווים.

יצוין, כי גם בחיזבאללה הגיבו אתמול ללחימה בסוריה, וכן לחששות שעלו מזליגת מאגרי הנשק הכימי של סוריה לידי חיזבאללה. גורמים מקורבים לארגון ביקשו לשלוח למערב מסר מרגיע, וטענו כי מדובר בדיווחים שקריים. בשיחה עם העיתון הכוויתי "א-ראי", אמרו אותם גורמים כי הדיווחים בנושא הם בבחינת "בלוני ניסוי תקשורתיים", שמטרתם לקדם תעמולה נגד הארגון. לדבריהם, "לחיזבאללה אין שום כוונה להשיג נשק כימי, ולסוריה אין כל כוונה להעביר נשק כזה לחיזבאללה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture