צילום: הבית הלבן

טראמפ על ביטול הפסגה: "ערוכים שצפון קוריאה תעשה דברים טיפשיים"

נשיא ארה"ב נאם לאחר שהודיע על ביטול הפגישה עם קים ג'ונג און, ואמר כי נאלץ לעשות זאת בשל התבטאויותיו האחרונות. "מקווה שדברים חיוביים יקרו , אם לא - אנו מוכנים". עוד הוסיף: "זו מפלה אדירה לצפון קוריאה ולעולם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שעה קלה לאחר ששיגר מכתב למנהיג קוריאה הצפונית, קים ז'ונג און, בו הודיע על ביטול הפסגה עמו שתוכננה ל-12 ליוני בסינגפור, דיבר הערב (חמישי) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן והסביר שהחליט לבטל את הפגישה בעקבות איומיה האחרונים של קוריאה הצפונית על ארה"ב.

"אני רוצה להתחיל ולומר שבהתבסס על ההצהרות האחרונות של קוריאה הצפונית החלטתי לבטל את הפסגה", אמר טראמפ. "הרבה דברים יכולים לקרות ואני מאמין שזאת נסיגה ענקית לאחור לקוריאה ולעולם. אני מקווה שדברים חיוביים יקרו, אך אם לא – אנחנו יותר מוכנים מתמיד".

נשיא ארה"ב הסביר שדיבר על כך עם ראשי הצבא, ושוחח עם מנהיגי יפן וקוריאה הדרומית. "אני מקווה שקים יעשה את מה שנכון, לא רק עבור עצמו אלא גם עבור עמו הסובל", המשיך. "כל העם הקוריאני בצפון ובדרום צריך לחיות ביחד וזה יכול לקרות רק כשאיום הנשק הגרעיני יוסר".

"אם קים ירצה לנקוט בדיאלוג, אני מחכה. עד אז, הסנקציות החזקות שלנו יימשכו, כפי שקרה. לא משנה מה ייקרה, ומה נעשה, לעולם לא נתפשר על ביטחון ארה"ב", אמר, והוסיף שפסגה עתידית יכולה להתקיים בתאריך מאוחר יותר.

נשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה אין הביע צער עמוק על החלטתו של הנשיא האמריקני לבטל את הפסגה עם המנהיג הצפון קוריאני. "הצטערתי מאוד לשמוע על ביטול הפסגה בין צפון קוריאה לארצות הברית", אמר הנשיא במהלך פגישה עם בכירים במערכת הביטחון במדינתו.

מטעם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, נמסר כי בריטניה מאוכזבת מביטול הפסגה בין המנהיגים, וכי הם יעבדו בכדי להגיע להסכמה בנושא הנשק הגרעיני.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי הוא מודאג מאוד מהביטול, והפציר בצדדים לקיים דיאלוג בכדי למצוא את הדרך לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק הגרעיני בדרכי שלום.

ביטול הפסגה בסינגפור נעשה בעקבות הצהרותיה האחרונות של המדינה הקומוניסטית, שאיימה לבטל בעצמה את הפגישה שתוכננה להתקיים בסינגפור ב-12 ביוני.

"ציפיתי בכיליון עיניים להיות שם איתך", כתב טראמפ במכתב שנשלח מוקדם יותר לקים, ותוכנו פורסם על ידי הבית הלבן. "אך למרבה הצער, בשל הזעם האדיר והעוינות הגלויה שהוצגו בהתבטאויותיך האחרונות, אני מרגיש כי אין זו העת הראויה לקיים את הפגישה שתיכננו זה זמן רב".

"אני מצטער כי החמצנו הזדמנות נדירה ברגע היסטורי נדיר. אם תשנה את דעתך אתה יכול תמיד לכתוב לי או להתקשר אליי", הוסיף טראמפ.

טראמפ נקט במשך כל המכתב בגישה פייסנית אך שיגר איום מרומז לקים כשכתב: "אתה מדבר שוב ושוב על יכולת הגרעין שלך, אך יכולות הגרעין שלנו כה אדירות וכה נרחבות שאני מתפלל לאלוקים שלא נצטרך להשתמש בהן" .

צפון קוריאה חידשה הלילה את איומיה להפסיק את המו"מ עם ארה"ב, זאת בעקבות התבטאויותיו של סגן הנשיא פנס לפיהן אם היא לא תמשיך בהליך ההתפרקות מנשק גרעיני – היא תסיים כמו לוב. לדברי המשטר בפיונגיאנג היא מוכנה לעימות גרעיני בדיוק כפי שהיא מוכנה לשבת בשולחן המשא ומתן.

סגנית שר החוץ של צפון קוריאה אמרה בריאיון כי התבטאויותיו של פנס מעידות על "בורות עמוקה במצב בארצה". בנוסף הטילה הסגנית ספק בקיום הפסגה בין טראמפ וקים ג'ונג-און שאמורה לחול ב-12 ביוני בסינגפור. "לארה"ב יש מספיק זמן להרהר בהתבטאויות עד לפגישה המתוכננת", אמרה.

"אנחנו לא נתכנן לארה"ב או ננסה לשכנע אותם לבוא לשולחן המשא ומתן אם הם לא רוצים לשבת איתנו", המשיכה סגנית השר, "ההחלטה אם להגיע לפסגה או לא היא בידיהם של האמריקנים. הכל תלוי בהחלטות ובהתנהגות של הבית הלבן".

בריאיון לרשת פוקס האמריקנית, סגן נשיא ארה"ב פנס, שהצליח להכעיס מחדש את צפון קוריאה, התבטא ואמר כי "זו תהיה טעות של פיונגיאנג לחשוב שהיא יכולה 'לשחק' עם טראמפ". עוד המשיך וטען כי בעבר ממשל קלינטון ובוש תומרנו בידי צפון קוריאה.

גורם בבית הלבן הסביר כי הדברים על פנס, שכונה על ידי סגנית שרת החוץ טיפש ונבער, היו "הקש ששבר את גב הגמל". הגורם הוסיף כי עדיין יש תקווה לשלום עם קוריאה הצפונית, אך עליה לשנות את הרטורקיה שלה כדי להגיע לשם.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר לוועדה בסנאט כי ארה"ב פנתה בימים האחרונים לקוריאה הצפונית כדי לקיים תיאומים לקראת הפסגה הצפויה, אך לא קיבלה מענה.

ביטול הפסגה מוריד לטמיון חודשים ארוכים של דיפלומטיה ושל הפשרה ביחסים בין קוריאה הצפונית לבין קוריאה הדרומית וארצות הברית, אך בשבועות האחרונים הרטורקיה של פיונגיאנג כלפי שתי המדינות שוב החריפה. היא ביטלה שיחות בדרג בכיר עם הדרום, בעקבות תרגיל צבאי משותף עם ארצות הברית.

סיאול לחצה על וושינגטון כדי שזו תבטל תרגיל אחר, אך גם זה לא ריצה את פיונגיאנג. בעקבות ההודעה של טראמפ, שככל הנראה תפסה את הדרום בהפתעה, מכנס הנשיא מון-ג'ה אין את שריו ויועציו הבכירים ביותר.

ההודעה הדרמטית של וושינגטון הגיעה שעות ספורות אחרי שפיונגיאנג הכריזה כי השלימה את פירוק אתר הגרעין שלה, צעד שנתפס כמחווה חשובה לקראת אותה פסגה. עם זאת, היא לא אפשרה למומחים זרים להצטרף לעיתונאים הזרים שהוזמנו לטקס, מה שהפחית מהערך של פירוק המתקן ששימש לכל ניסוייה הגרעיניים מכיוון שלא ניתן היה לאמת את השבתתו הממשית.

עוד לפני ההודעה על פירוק האתר בפונגי-רי, איימה קוריאה הצפונית לפרוש מהפסגה והזהירה כי היא זה תלוי רק בארצות הברית אם "לפגוש אותה בחדר הדיונים או בעימות גרעיני".

טראמפ שיגר מכתב לקים; המפגש ההיסטורי בוטל

לעיני העיתונאים: צפון קוריאה הרסה אתר ששימש לניסויים גרעיניים

צפון קוריאה לארצות הברית: דיאלוג או עימות גרעיני

נחשפו המטבעות שהושקו להנצחת פסגת טראמפ-קים

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture