הישיבה לצעירים "נזר התורה" במגדל העמק

החרדים נוהרים לפריפריה: איכות רוחנית ורווחה גשמית מושכים רבים למגדל העמק

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: הקהילות החרדיות במגדל העמק מלמדות מדוע משפחות עוזבות את ערי המרכז לטובת הפריפריה • פרק שמיני בסדרה

כתבות נוספות בנושא:

הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

'מקומי JDN' ממשיך במעקב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בסדרת כתבות המתפרסמות בחודשים האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר מגמת המעבר של אלפי משפחות חרדיות לערי הפריפריה. בשבוע שעבר סיקרנו בהרחבה את ההתפתחות החרדיות בקרית גת, השבוע אנו מצפינים ליישוב מגדל העמק אשר חווה בשנים האחרונות פריחה משמעותית כשמאות משפחות חרדיות קבעו את מגוריהם במקום ומאות נוספות רכשו דירות ומחכים לאכלוסן.

במגדל העמק מתגוררות כ-700 משפחות חרדיות במספר קהילות כאשר מספר זה צפוי לגדול באופן משמעותי בעקבות פרויקטים רבים הנבנים בעיר בהם רכשו דירות מאות משפחות חרדיות. בבחירות האחרונות קיבלו המפלגות החרדיות בעיר 2,572 קולות – מפלגת ש"ס עם 2,072 קולות ויהדות התורה קיבלה 502.

חלק מהמצביעים של ש"ס הינם ציבור מסורתי ורבים מהם תלמידיו של המרא דאתרא הגר"ד גרוסמן שליט"א המחזיק מוסדות קירוב בעיר. תושבים אלו מכבדים את הקהילות החרדיות ומברכים על הצטרפות משפחות נוספות. ברחבי העיר פזורים כ-50 עשרות בתי כנסיות ובתי מדרשות.

בתקופה האחרונה ישנה תנופת בנייה עצומה בעיר הצפונית של אלפי יח"ד, רובם בפרויקטים של מחיר למשתכן. רבים מהרוכשים הן משפחות בני תורה שבחרו להתיישב במקום בעקבות השילוב המיוחד בין חיים באווירה פסטורלית לחיי תורה איכותיים. בקהילות המקומיות פועלים לדאוג לקליטתם של מאות משפחות שצפויות להתאכלס בזמן הקרוב.

"נר הצפון"

בעיר מתקיימת קהילת אברכים בני התורה גדולה "נר הצפון" בראשותו של המרא דאתרא הגאון הרב אברהם מנחם שליט"א. הקהילה המונה כ-250 משפחות ומחזיקה בעיר את כל המוסדות הנחוצים לתושב חרדי. בקהילה פועל כולל לאברכים לצעירים לצד כולל עבור אברכים מבוגרים יותר. בראשות הכוללים עומד המו"צ הרה"ג ר' משה שטרית שליט"א. הקהילה אף מחזיקה ישיבה לצעירים מצוינים הנחשבת לאחת מהישיבות הטובות בצפון עם רמת למודים איכותית. כמו כן, מידי יום מתקיים שיעור דף היומי הנמסר על ידי המרא דאתרא שליט"א.

בנוסף, לקהילת נר הצפון תלמוד תורה המונה כ-200 תלמידים, בית ספר בית יעקב עם מספר תלמידות דומה, בית הספר מנוהל ע"י הרב יוסף פוליטי שליט"א. כמו כן, הקהילה מפעילה גנים ילדים לבנים ולבנות ומעונות עבור התינוקות.


ת"ת נר הצפון

"מגדל אור"

אם תזכירו את העיר מגדל העמק ליהודי שאינו מבני המקום ללא ספק האסוציאציה הראשונה שתעלה לו זאת דמותו המיוחדת של המרא דאתרא הגאון הרב דוד גרוסמן שליט"א שהקים בעיר מוסדות רבים ומפעלי קירוב רחוקים. לצד פעילות מוסדותיו – "מגדל אור", עומד הגר"ד שליט"א בראש קהילת אברכים בני תורה – מגדל אור

הקהילה מונה כ-250 משפחות וגם היא מחזיקה בעיר מוסדות עבור בני התורה. בכולל האברכים של הקהילה בראשות הרה"ג ר' יוסף גיגי שליט"א שוקדים על לימודם כ-50 אברכים מצוינים. כמו כן לקהילה ישיבה קטנה ומתיבתא לצעירים, תלמוד תורה המונה כ-200 ילדי תשב"ר, בית ספר יסודי ותיכון (סמינר) לבנות, פנימייה לבנות, גנים לבנים ולבנות ומעונות.


הגר"ד שליט"א באירוע של מוסדות מגדל אור Yaakov Naumi/Flash90

חב"ד

קהילת חב"ד במגדל העמק מתרכזת בעירק בשכונת חב"ד במערב העיר אולם חסידים רבים מתגוררים בשכונות נוף העמק ונחל צבי הסמוכות ופזורים בכל חלקי העיר. בקהילת חב"ד חברים כ-200 משפחות. את העיר מפארת ישיבת תומכי תמימים ובתלמוד התורה של הקהילה לומדים כ-250 תלמידים. כמו כן לחב"ד מספר בתי כנסיות ובתי מדרשות בעיר, אחד מהם, ברחוב זבולון בנוי דמוי בית הרבי – 770. בנוסף, קהילת חב"ד בעיר הקימה מכון גריאטרי סיעודי למבוגרים.

במגדל העמק קיימות עוד מספר קהילות בראשות הת"ח אשר קבעו את מושבם בעיר – קהילה מכובדת נמצאת תחת הנהגת תלמידו של נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגר"ש כהן שליט"א, הרה"ג ר' יוסף לוי שליט"א, קהילת אברכים בראשות ראשי הכולל הרה"ג ר' איתן כהן והרב יניב זגורי שליט"א, קהילת ניצנים – בראשות המו"צ הגאון ר' יהודה ברדוגו שליט"א, קהילת נוף העמק בראשות הרה"ג הרב רובין ובנשיאות הגר"ד גרוסמן שליט"א, קהילה זו מונה כ-30 אברכים ליטאים ספרדים וחסידים כאחד.

בישיבת תומכי תמימים חב"ד ליובאוויטש מגדל העמק

איכות חיים

כאמור, במגדל העמק ישנה תנופת בנייה עצומה בשל השילוב של יישוב איכותי ומחירי דירות מהזולים בארץ, "אנו עדים לעלייה מתמדת של אברכי משי צעירים בעיקר בוגרי ישיבות עדות המזרח הבאים בברית הנישואין עם בנות בני התורה בעיר, ובאים לגור כאן בסמוך לבית הורי נשותיהם", מספר תושב המקום בשיחה עם 'חדשות JDN'. לדבריו, "ישנם משפחות צעירות רבות שעזבו את ערי המרכז ובאו לגור בעיר".

כשאני תוהה לפשר המעבר לעיר בפריפריה הוא מחייך ומסביר, "השקט הנפשי והפסטורליות שיש כאן אתה לא יכול למצוא בערי המרכז. יש פה רווחה נפשית, התושבים קוראים לשכונת נוף העמק 'שווצריה הקטנה'". גם איכות התושבים מושכת אל המקום משפחות רבות, "יש כאן עזרה הדדית, למרות שהאוכלוסיה מגוונת, מכילים את כולם מכל העדות ומכל החוגים". עוד הוא מציין את תנאיי המחיה השווים, "מצד אחד שכירות דירה כאן זה מהזולים בארץ, אותו דבר לגבי רכישת דירה, מצד שני התעסוקה זמינה וגובה המשכורות הוא כמו השכר הממוצע במשק".


רבני מגדל העמק בכינוס למען בני הישיבות

לצד הרווחה הגשמית, במגדל העמק בולטת עוד יותר הרווחה הרוחנית, "יש פה מוסדות חינוך – ישיבות, מעונות, גנים, ת"תים ובתי ספר מתאימים לבנים ולבנות בדרך המסורה, בתי כנסיות ובתי מדרשות פתוחים 24 שעות ביממה ללימוד ותפילות לכל עת ולכל שעה. בעיר מתגוררים ת"ח פוסקים ומו"צים הזמינים בכל זמן ובכל מקום, מתוך ידידות ודאגה לפרט".

אף שהתפוסה מלאה כמעט עד אפס מקום, בס"ד כל אברך אשר חשקה נפשו בתורה הקדושה מוצא את מקומו המיוחד לו באחד ממוסדות הכוללים, "יש ביקוש רב של אברכים מצוינים ללמוד בכולל לאברכים, זאת אף שהכוללים מלאים עד אפס מקום. אולם, כל אברך אשר חשקה נפשו בתורה, מוצא מהר את מקומו ובמקום שלבו חפץ שם תורתו מתקיימת".

הייתם עדים לאירוע שהתרחש בעירכם ואתם חושבים שכולם צריכים לדעת את זה? שתפו ב'מקומי JDN' בכתובת – [email protected]

בישיבת תומכי תמימים חב"ד ליובאוויטש מגדל העמק סיימו פעמיים את הש"ס


סיום הש"ס בישיבת תומכי תמימים חב"ד ליובאוויטש מגדל העמק


הישיבה לצעירים "נזר התורה"


מאות באירוע הוקרה לבני הישיבות מגדל העמק


תלמידי "נר הצפון"


מעמד סיום הש"ס בעיר

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture