דף ל' ע"א
מצוה הבאה בעבירה אין יוצאים בה, שנאמר 'והבאתם גזול ואת הפיסח… הארצה זאת מידכם', ולא רק גזל שלפני יאוש דכתיב 'אדם כי יקריב מכם', אלא אפילו קנאו ביאוש, משום דגזול דומיא דפיסח – מה פיסח אין לו תקנה אף גזול אין לו תקנה.
'אני ה' אוהב משפט שונא גזל בעולה' – משל למלך שהיה עובר על בית המכס, וציוה לתת מכס אף שכל המכס שלו, שממנו ילמדו כל עוברי דרכים, כך הקב"ה אע"פ שהכל שלו שונא גזל בעולה.
לולב ביו"ט שני שחיובו מדרבנן, שבא בעבירה – לרבי יוחנן בשם רשב"י פסול, לרבי יצחק בר נחמני בשם שמואל כשר.
מתני' דקתני 'לולב הגזול פסול' – לפי רב נחמן בר יצחק ורבי יוחנן ע"כ אין הפסול משום דבעינן 'לכם', שהרי מדקתני גזול משמע דשאול כשר, וע"כ מיירי ביום שני, ופסול משום מצוה הבא בעבירה, לשמואל ורבא פסול דמתני' הוא משום דבעינן לכם, ומה דקתני גזול משום דס"ד דסתם גזילה יאוש בעלים הוא והרי זה שלו.
דף ל' ע"ב
תגרים הקונים הדסים מגויים למכרם למצוה, יקפידו שהמוכרים יתלשו אותם מהקרקע, דסתם עכו"ם גוזלים קרקעות, ושמא קרקע של ישראל היא, וקרקע גזולה אינה נקנית לגזלן אפילו אחר יאוש הבעלים, וכשהמוכר תולשם אז הוא גונבם, וכשקונים ממנו נקנים ביאוש ושינוי רשות. והיינו בהדסים שלוקחים התגרים לעצמם, אבל מה שמוכרים לאחרים אף שהתגרים תלשום הרי הקונים קנו ביאוש ושינוי רשות.
האוגד הדסים גזולים עם שאר המינים אינו קונם: לא בשינוי מעשה – שלולב אין צריך אגד ואין זה שינוי, וגם לסובר שצריך אגד הרי זה שינוי החוזר לברייתו – בהתרת האגד. ולא בשינוי השם מהדס להושענא – שגם קודם האגידה נקראים הושענא כיון שרגילים לאוגדם לחג.
צפו בשיעור באידיש
צפו בשיעור בעברית
להצטרפות לקבלת סיכום, שלחו הודעה לכתובת [email protected] והצטרפו לאלפי מנויים מסביב לעולם שהתרגלו ללמוד את הדף ו…גם לזכור אותו!