פלאש 90

למרות מאמצי חמאס: ירידה בהיקף אירועי הטרור ביהודה ושומרון

"הטרור העממי" הפלסטיני ביהודה ושומרון ירד בהיקפו במחצית הראשונה של 2018 למרות העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ולמרות הסתה בלתי פוסקת של חמאס להצטרף ל"צעדות השיבה" האלימות. מדוע נכשל חמאס בהעתקת האלימות מהרצועה לגדה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במחצית הראשונה של שנת 2018 בוצעו עשרים פיגועי טרור עממי, רובם פיגועי דריסה ודקירה. האחרון שבהם היה פיגוע דקירה בו נפצעה באורח קשה צעירה בעפולה מידי שוהה בלתי חוקי מג'נין. מרבית הפיגועים בוצעו ביהודה ושומרון, שניים בשטח ישראל ואחד במזרח בירושלים. בפיגועים הללו נהרגו חמישה בני אדם, שלושה מהם חיילים.

מומחי מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית כותבים כי נתונים אלו מסמנים ירידה בולטת בהיקף "הטרור העממי" וברמת הקטלניות שלו בהשוואה לשנת 2017, המשך למגמה מתמשכת של ירידה בהיקף פיגועי הטרור העממי מאז מרץ 2016. במקביל התקיימו הפגנות והפרות הסדר ברחבי יהודה ושומרון בעצימות נמוכה.

הירידה בהיקף הטרור העממי ובקטלניות שלו, והעצימות הנמוכה יחסית של ההפגנות והפרות הסדר, בולטים דווקא לנוכח "צעדות השיבה" האלימות ברצועת עזה, העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, וימי אזכור וזיכרון למיניהם ("יום הנכבה", "יום הנכסה", "יום האדמה", "יום האסיר הפלסטיני"). חמאס וארגוני הטרור האחרים קיוו שהאירועים ברצועה, טקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ואירועים נוספים יבעירו את השטח ברחבי יהודה ושומרון, וייתנו ממד כלל-פלסטיני לצעדות ברצועת עזה, אך תקוותם נכזבה.

מדוע לא הצליחה חמאס להעתיק את הצעדות, האלימות והטרור המלווים אותם, ליהודה ושומרון? מדוע מתנהל הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון באדישות יחסית ואין הוא יוצא להפגין בהמוניו לנוכח האירועים ברצועה, שהביאו למספר גדול של נפגעים? מדוע לא הביאה העברת השגרירות האמריקאית למחאה עממית רחבת היקף, בירושלים וברחבי יהודה ושומרון? מדוע לא הצליחו האירועים ברצועה ובירושלים להניע צעירים פלסטינים, מבצעי "הטרור העממי", לבצע פיגועים ולתת תנופה הטרור העממי?

הם כותבים כי אין להם הסבר חד-משמעי לשאלות שהמצב ביהודה ושומרון מציב בפנינו. יעילות שירותי הביטחון הישראלים ופעילותם המוצלחת של שירותי הביטחון הפלסטינים יכולים לספק מענה חלקי בלבד לשאלות הללו. מעבר להסברים בתחום הביטחוני והסיכולי אפשר גם, שהתשובה היא בתחום תחושת הציבור הפלסטיני כי הסלמה ביהודה ושומרון עלולה לגבות ממנו מחירים כבדים, ובעיקר בתחום הכלכלי, שאין לו כל עניין (לפחות בעיתוי הנוכחי) לשלם אותם.

יתכן גם, כי קיימת רתיעה, לפחות בקרב חלק מהציבור, מפעולות מחאה ומפיגועי טרור עממי, העלולים להתפרש כתמיכה בחמאס, בעוינות שהיא מפגינה כלפי הרשות, ובאסטרטגיה החדשה, שחמאס אימצה לעצמה ברצועת עזה. זאת ועוד, סקרי דעת קהל מעידים, כי קיימת עויינות מתמשכת כלפי אבו מאזן ומנהיגותו, דבר הפוגע במוטיבציה של הציבור הרחב ליטול חלק במחאות הנתפסות כהזדהות עם הרשות במדיניותה כלפי ארה"ב וישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture