צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נתניהו עלה לקברו של הגאון מוילנא "אני ליטאי משני הצדדים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר עם רעייתו ובלוויית שר החוץ הליטאי בקבר הגאון מוילנא זצ"ל שנתניהו נמנה על צאציו. מאוחר יותר ביקר נתניהו בבית הכנסת המקומי וסיפר "אני ליטאי משני הצדדים, יש לי אמנם גם גנים יהודים ספרדים, אבל נדבר על זה פעם אחרת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו המבקר בימים אלו בליטא, עלה היום לקברו של הגאון מוילנא, שנתניהו נמנה על צאציו. ראש הממשלה הגיע יחד עם רעייתו ונלווה אליהם שר החוץ של ליטא. נתניהו התרגש בעת שהותו במקום, ושמע הסברים מהמקומיים.

בהמשך ביקר בספרייה הלאומית של ליטא, באגף הספרים היהודים, שם שמע מראש מחלקת יהדות בספריה, על הספרים והכתבים הנמצאים במקום. בביקור הוצגו ספרים עתיקים שהיו בספריות ברחבי ליטא מלפני השואה, ביניהם מדרש תהילים מ-1512 וכתבים של ראשי הישיבות בליטא; ספרי ילדים וספרי לימוד ביידיש מלפני מלחמת העולם השנייה ממערכת החינוך בליטא.

ראש הממשלה אמר במהלך הביקור, "כאן בספריה הלאומית של ליטא, יש אוצר בלום של 'ירושלים דליטא', החל מספרים על הגאון מווילנה ופירושים לתהילים ועד למכתבים של ביאליק. ביאליק היה באותה ישיבה, עם סבי, ישיבת וולוז'ין. יש פה אוצר עצום. אתם רואים פה איך חיו היהודים. יש פה ספרי לימוד בעברית מ-1937".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר בצהריים גם בבית הכנסת הכוראלי בווילנה והשתתף באירוע עם הקהילה היהודית של העיר. נתניהו ציין כי עמידתו בבית הכנסת היחיד ששרד בבירת ליטא, היא אמירה משמעותית. "כשאני ניצב כאן היום בבית הכנסת הכוראלי בווילנה ואחרי הביקור הקשה ביום שישי בבורות המוות בפונאר, אני יודע שישנם שני לקחים מן השואה שלעולם לא נשכח".

"הראשון הוא שחובה לגדוע את הרשע באיבו, לעצור דברים רעים כשהם קטנים, להילחם בברבריות, בטרור וברדיקליות כשהם קטנים ולא לאפשר להם לגדול. השני הוא שליהודים תהיה היכולת להגן על עצמם בכוחות עצמם. זוהי המשמעות של המדינה היהודית. זה מה שעשינו וזה מה שתמיד נעשה. נצח ישראל לא ישקר", סיכם ראש הממשלה.

ראש הממשלה ציין כי בעצם הוא גם סוגר מעגל. "משפחתי היא בעלת שורשים ליטאיים עמוקים. אני ליטאי משני הצדדים, יש לי אמנם גם גנים יהודים ספרדים, אבל נדבר על זה פעם אחרת. אני מגיע לווילנה, למעשה חוזר לווילנה, כראש מדינה יהודית גאה, חזקה ומתקדמת. מה השתנה ב-75 השנה האחרונות הללו מבחינת העם היהודי? לא הניסיונות להשמיד אותנו, עדיין יש כאלה שמבקשים להשמידנו. איראן מצהירה על כך מפורשות, חמאס אומר זאת מפורשות וכך גם אחרים. מה שהשתנה הוא היכולת שלנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. איננו עוד חסרי הגנה, איננו עוד חסרי ישע. אנחנו כוח ששולט בגורלו שלו, באמצעות מדינת ישראל והצבא הישראלי. זהו שינוי מופלא של ההיסטוריה. זוהי משמעותה של המדינה היהודית – היכולת של יהודים להגן על עצמם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture