Yonatan Sindel/Flash90

סנקציה נוספת? הקונסוליה לפלסטינים תוכפף לשגריר פרידמן

מזכיר המדינה האמריקני הודיע כי הקונסוליה בירושלים שהעניקה שירותים לפלסטינים ביו"ש ובעזה תמוזג עם השגרירות האמריקנית. לטענת פופמאו המהלך נבעה מתהליכי "התייעלות" אבל הפלסטינים טוענים כי "לסגירת הקונסוליה אין כל קשר להתייעלות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הודיע הערב (יום ה') כי הקונסוליה ברחוב אגרון בירושלים, שהעניקה במשך השנים שירותים קונסולריים לפלסטינים בגדה המערבית, עזה ותושבי מזרח ירושלים, תפסיק לפעול ופעילותה תמוזג עם השגרירות האמריקנית – שם תיפתח "היחידה לענייני פלסטינים" שתעניק שירות לתושבי רצועת עזה, הגדה המערבית ומזרח ירושלים.

‏פומפאו מסר בהודעתו כי ארה"ב תמשיך לקיים קשרים עם הפלסטינים בגדה המערבית, ברצועת עזה ובירושלים באמצעות "המדור לעניינים פלסטינים" שימוקם במקום בו נמצאת כיום הקונסוליה ברחוב אגרון בירושלים – אך יהיה כפוף לשגרירות בירושלים

‏לדברי פומפאו "ההחלטה נבעה מהרצון לשפר את היעילות של הפעילות שלנו בעולם. המהלך לא מסמל שינוי במדיניות ארה"ב בירושלים, בגדה או בעזה. אנחנו לא קובעים עמדה לגבי נושאי הסדר הקבע כולל גבולות. אנחנו רוצים להמשיך את הדיאלוג עם העם הפלסטיני ואנו מקווים שבעתיד גם עם ההנהגה הפלסטינית".

"זה לא מצביע על שינוי במדיניות של ארצות הברית בירושלים, בגדה המערבית או בעזה. כפי שהנשיא טראמפ אמר בדצמבר בשנה שעברה, ארצות הברית לא נוקטת עמדה לגבי הסדר הקבע לרבות גבולות. הגבולות של הריבונות הישראלית בירושלים ייקבעו במשא ומתן בין הצדדים", הוסיף פומפאו.

‏לדברי הפרשן המדיני ברק רביד מגובר בסנקציה נוספת על הפלסטינים. "‏בהודעה שפרסם ניסה פומפאו להציג את המהלך כ"טכני" אך מדובר בשינוי דרמטי ביחסים בין ארה"ב לרשות הפלסטינית וב"שינמוך" נוסף של מערכת היחסים. המהלך החדש למעשה מוחק עוד סממן ריבונות פלסטינית בו הכירו הממשלים האמריקנים בעשרות השנים האחרונות".

פומפאו אמר כי הוא הטיל על שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן להוביל את מהלך המיזוג בין הקונסוליה והשגרירות. משמעות המהלך היא כי פרידמן יהיה ממונה על הקשר עם הרשות, כאשר עובדי היחידה לענייני פלסטינים ידווחו לו במקום לדווח ישירות לוושינגטון. 

ברשות הפלסטינית תקפו הערב את ההחלטה. בכיר הרשות, סאיב עריקאת, פרסם הודעה לעיתונות בה נכתב: "ממשל טראמפ מבהיר שהוא עובד יחד עם ממשלת ישראל למען ארץ ישראל השלמה ולא למען שתי מדינות על בסיס קווי 67". לדבריו, "הממשל האמריקני אימץ לחלוטין את הנרטיב הישראלי כולל ירושלים, פליטים והתנחלויות, ולכן לסגירת הקונסוליה אין כל קשר להתייעלות".

‏משמעות נוספת למהלך הוא שהשגריר פרידמן יקבל לראשונה מאז 1967 את הסמכות על הקשר עם המתיישבים היהודים ביהודה ושומרון ובכך גם יוסר האיסור שהיה על דיפלומטים בשגרירות ארה"ב בישראל להיות בקשר עם מתנחלים או לבקר בהתנחלויות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture