צילום: פלאש 90

נשיא צ'כיה בכנסת: "בגידה בישראל פירושה בגידה בעצמנו"

נשיא צכ'יה מילוש זמאן נאם במליאת הכנסת והצהיר כי "אעשה הכל כדי להעביר את השגרירות לירושלים". זמאן תקף את האיחוד הארופי: "בושה לפרלמנט האירופי שנאמו בו טרוריסטים פלסטינים". לדבריו, "אני החבר הטוב ביותר של מדינת ישראל בארצי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא צ'כיה מילוש זמאן המבקר בישראל השתתף אחר הצהריים (שני) בדיון מיוחד במליאת הכנסת. "נתניהו אמר כי צ'כיה היא ידידתה הטובה ביותר של ישראל באירופה. אני תוהה מדוע רק באירופה?", אמר בפתח דבריו. "בכל מקרה, האמינו לי – אני חברכם הטוב ביותר בצ'כיה. נאומי הוא מסר של סולידריות עם ישראל והעם היהודי".

"ב-36' הייתה ועדידה באוויאן בנושא הפליטים מגרמניה הנאצית. כל המדינות דחו פליטים ואת רעיון קבלת הפליטים. ב-1973 היה חרם מלא על ישראל מהצד הגוש הסובייטי. לאחרונה, בפרלמנט האירופי, דיברו טרוריסטים פלסטינים והתייחסו לישראל. זאת בושה לשמוע זאת בפרלמנט האירופי, בושה לכל האירופאים. לפעמים נחוץ להיות נחרצים, לכן אני לא מדבר על טרור עולמי, אלא על טרור אסלאמי. בחוסר עדינותי אני שואל – אנו האירופאים, לפעמים הססנים, לפעמים אנחנו הפחדנים. אני חושב שזאת האמת, ולכן חשוב לבטא את התמיכה בישראל כי בגידה בישראל פירושה בגידה בעצמנו".

"לכן אני כאן", הדגיש. "לא רק על מנת לומר שוב "אני יהודי". לפני מספר חודשים התחלנו במהלך להעברת שגרירות לירושלים, מחר אפתח את בית צ'כיה בירושלים, שיקשר את עסקי המסחר התיירות ועוד של צ'כיה עם ישראל. אני לא דיקטטור למרבה הצער (בהומור), אך אני מבטיח לעשות ככל שביכולתי לעשות צעדים נוספים. גבירותיי ורבותיי, במלחמת האזרחים הספרדית, היה משפט עצוב ונבון, עדיף למות בעמידה מלחיות על הברכיים. אעשה הכל כדי להעביר את השגרירות לירושלים".

ראש הממשלה נתניהו סקר בדבריו בישיבה את היסטוריית היהודים בצ'כיה, שיבח את תמיכתה בישראל ולאחר מכן אמר לנשיא הרפובליקה כי "תמיכתך בהעברת השגרירות לירושלים הולכת ומתגשמת". עוד התייחס נתניהו לרעיון שתי המדינות לשני עמים ואמר: "הניסיון לשלול מאיתנו את קיר יהודה ושומרון בלב מולדתנו ההיסטורית ישאיר את מדינתו בלא הגנה ויאפשר לכוחות האסלאם הרדיקלי לאיים על כל המזרח התיכון".

"יש מי שרוצה לקנות שקט זמני, אם בכלל, במחיר פיוסם של משטרי עריצות תוקפניים, בראש ובראשונה של המשטר הרודני באיראן. הם אולי לא הפנימו את לקח ההיסטוריה, אבל אנחנו הפנמנו אותם היטב ועל כן התנגדתי בתוקף להסכם הגרעין שנחתם עם איראן", הוסיף ראש הממשלה. "לא קיבלנו שקט, קיבלנו אימפריה שיעית רדיקלית מתפשטת שנוגעת כבר בגבולנו".

ראש הממשלה דיבר על היחסים בין המדינות ואמר כי "אנחנו פועלים יחד להבטיח עתיד של קדמה ושגשוג לאזרחינו, אנחנו עושים זאת בכלכלה, במסחר, במדע, בטכנולוגיה, בבריאות, בהגנת הסביבה ובעוד תחומים רבים נוספים. פנינו נשואות לעתיד, ובו בזמן אנחנו יונקים רבות משורשי העבר. שני העמים העתיקים שלנו – היהודי והצ'כי, הם בעלי מורשת מופלאה בחלקה המשותפת. בחבלי ארץ אלו קמו רבנים, מדענים פילוסופים, גדולי תורה ובראשם – המהר"ל מפראג.

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, הודתה לנשיא צ'כיה על תמיכתו, אך הגיבה על אמירתו לפיה הוא תומך בפתרון מדינה אחת לשני עמים ואמרה כי "בעינינו הפיתרון הזה יוביל לסכסוך לאומי נמשך, עקוב מדם, בתוך אותה מדינה". לבני הוסיפה כי "מתן זכויות אזרח לאותם מיליונים יוביל לאובדן הרוב היהודי והמדינה היהודית, ואי מתן שוויון יוביל לאובדן המדינה הדמוקרטית ובעינינו גם לאובדן המדינה היהודית, כי שוויון הוא קודם כל ערך יהודי שמתחיל במקורות שלנו עם 'ואהבת לרעך כמוך'".

יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, פתח את הדיון ובירך את זמאן על בואו "לכנסת ולירושלים, בירתה הנצחית של ישראל. נשאלת מה אתה יכול לעשות כדי להביא שלום למזרח התיכון. אתה לא המנהיג הראשון ששואלים אותו את זה, ואם נחבר את כל התשובות נקבל מסמך מכאן ועד פראג. אבל אתה התחלת את התשובה שלך, באופן חריג, באמירה "אני חבר של ישראל, חבר קרוב של ישראל". בדממה שהשתררה באולם, היה אפשר לשמוע את הקול הנעים של קונספציות מתנפצות. גם בנוגע לפתרון במזרח התיכון, וגם למה שאפשר לצפות לקשרים בין מדינות".

"במילון השכיח שלנו אין מקום למילה "חברות" יש מקסימום מקום ל"הצטלבות אינטרסים". אנחנו רגילים לקרוא "ריאליסט" למי שרואה את הזירה הבינלאומית כזירת קרב, וכל השאר נאיביים ולא מנוסים. אבל כפי שאתה אמרת אדוני הנשיא, היחסים הקרובים בין ישראל לצ'כיה מראים שאפשר גם אחרת. זה מראה שצ'כיה היא חברה של ישראל. זה לא התחיל עכשיו. ההיסטוריה של הקהילה היהודית שגשגה במדינתך. קהילה שהעניקה לעולם את הפירוש של המרה"ל מפראג ופרץ קפקא. היא כוללת את הזכויות שהעניק אבי הרפובליקה מסריק ליהודים, ואת מלחמתו באנטישמיות. אנחנו זוכרים אותו לטובה, יש על שמו רחובות, כפר ואף נקרא על שמו יער".

"אל היער הזה הגיעה משלחת יערנים צ'כים שאמרו – "זאת דרכנו להביע אהבה לישראל". אלה הם הריאליסטים האמיתיים, שיודעים שהיחסים בינינו לא מסתיימים בין מנהיגים ומוסדות, אלא בין עמים, ישראלים וצ'כים, עמים שזורמת בדמם שאיפת החופש, שהקריבו לכך מחירים. זאת הסיבה שכולנו שמחנו, אך לא הופתענו מנאומך כשקראת להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות אליה. בית צ'כיה הוא הצעד הראשון בדרך להעברת השגרירות הצ'כית כולה לירושלים". עוד הוסיף, כי "ההחלטה להעביר את השגרירות היא לא רק אקט נדל"ני אלא התשובה הברורה ביותר איך להביא שלום, שלום אמת, רק מתוך התעקשות על האמת".

לפני הנאומים במליאה נשיא צ'כיה קיבל אות הוקרה מיוחד "מגן ירושלים" שהעניק לן השר לעניני ירושלים ומורשת, זאב אלקין. זמאן הוא המנהיג השני שמקבל את המגן, שנועד לציין אישים מרחבי העולם שבפועלם הייחודי העלו את קרנה של ירושלים כבירת ישראל. המגן מוענק לזמאן שתמך בהעברת שגרירות צ'כיה לירושלים למרות התנגדויות האיחוד האירופי. אלקין אמר כי "כבר שנים, בניגוד הגישה הרווחת באיחוד האירופי, הוא מקדם את ההכרה בירושלים כבירת ישראל, ופועל למען קידום העברת השגרירות הצ'כית לירושלים".

אלקין קרא ליתר מדינות אירופה לאמץ את קריאתו של זמאן ואמר כי "הגיע הזמן שמדינות האיחוד האירופי יכירו באמת הפשוטה שירושלים המאוחדת היא בירתה הנצחית של העם היהודי ושל מדינת ישראל, ואך טבעי הוא שצ'כיה שכמו שהייתה בין המדינות הראשונות שהושיטו את היד לעזרה למדינת ישראל בימי מלחמת העצמאות תהיה גם בין המדינות הראשונות שלוקחות חלק בקידום ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל מול האיחוד האירופי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אתם לא מתביישים לכתוב את הנאום של זאב אלקין???
פרץ קפקא???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture