אייכלר לראשי אלעל: "לכבד את רצונן של נשים שלא לשבת ליד גברים"

הוועדה לפניות הציבור קיימה דיון מיוחד בהשתתפות ראשי אל על ונוסעים על 'טיסת השבת'. לצד ההתנהלות הבעייתית של החברה בטיסה עצמה ומסע ההסתה שיזמה בעקבותיה, קרא יו"ר הועדה לראשי החברה להתחשב ברגישויות של הציבור החרדי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת קיימה דיון מיוחד על תלונות הנוסעים ב"טיסת השבת" של אל על. בדיון השתתפו ראשי החברה ונציגי משרד התחבורה ונוסעים שפנו לועדה. בפתח הדיון הקריא יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר תלונות בכתב ששלחו נוסעים כואבים לוועדה. במכתבים מגוללים הנוסעים את התלאות שעברו עליהם מאותו יום חמישי אחר הצהריים כשהגיעו לשדה התעופה ועד מוצאי שבת לאחר הנחיתה בארץ ישראל, כולל ההשמצות שעברו במשך ימים ארוכים אחר כך.

"אחד הנוסעים טס בקביעות בקו המדובר והוא מעיד ממה שרשם ממקום מושבו במרכז המטוס" הקדים ח"כ אייכלר וציטט ממכתבו: "בתחילה הוסבר לנו שצוות הטיסה התעכב בדרכים ויש איחור. השעה כבר הייתה 9 בערב. המשמעות נחיתה באזור השעה 14:00. ביקשנו לרדת מהטיסה ולעשות את השבת בארה"ב. הקברניט הבטיח – 'הנה, אנחנו יוצאים עכשיו, אנחנו הראשונים בתור להמראה, אנחנו נגיע שעתיים וחצי לפני שבת'. בינתיים המטוס החל לנסוע על המסלול, אבל הוא יצא לקבל טיפול להפשרת קרח מהכנפיים והמנועים. ההליך כולו לקח למעלה משעה והמשמעות נחיתה לקראת 15:30, שעה לפני השקיעה. לפי החישובים היינו אמורים לבלות את השבת בשדה התעופה בן גוריון. למרות הלחץ והדרישה לרדת מהמטוס, בשום שלב לא הייתה הרמת ידיים או אלימות מילולית.

טיסת השבת: המחדל, השערוריה, השקרים, ההסתה, הפיצוי ו"ההתנצלות" – סיקור נרחב

"באמצע הטיסה התחילו לחשושים שאולי אנחנו נוחתים באתונה ולא בישראל. שאלנו את הדיילות הם לא ידעו להגיד כלום. רק באיחור רב, הקברניט אמר שלא נספיק לנחות בבן גוריון לפני שבת ולכן ננחת באתונה".

כאן טענו הנוסעים כי אל על גילתה בורות בהבנת הצרכים הדתיים של נוסעיה: "במלון שסודר לנו מטעם אל על לא היו מספיק חדרים. היינו צריכים לישון עם אנשים זרים באותו חדר. אמרו שהזמינו חדרים במלון לפי 66 מנות הגלאט כשר שהוזמנו בטיסה. מה לעשות שישנם נוסעים שומרי שבת שמסתפקים בכשרות הבסיסית המוגשת באל על? אחרי כל הסבל והניתוק אנו שומעים במוצאי שבת שאנחנו נוסעים אלימים! שהרבצנו לדיילות וניסינו לפרוץ לתא הטייס. חברת התעופה אומרת שתגיש תלונה נגד הנוסעים. תפסנו את הראש. איך אפשר לתקוף נוסעים שכל חטאם שהם שומרי שבת?

"למרות שהנוסעים החרדים שהיו על הטיסה מיהרו לספר את השתלשלות האירועים לכלי התקשורת, חברת אל על לא הכחישה בתגובתם את העלילות לאלימות של נוסעים חרדים כלפי הצוות. מחדל זה הביא לתגובות הסתה משמיצות נגד החרדים בתקשורת וברשתות החברתיות".

ח"כמיכאל מלכיאלי הדגיש בדיון כי הבעיה המרכזית של אל על במקרה הזה היא "שלא התנערו מההאשמות בכלי התקשורת. הכי קל להסית נגד הציבור החרדי, ואתם כחברה שעובדת עם הציבור החרדי כל כך הרבה שנים הייתם חייבים לדחות את הטענות המופרכות הללו על אלימות נגד דיילים. לצערנו זה לא קרה."

נציג הנוסעים בוועדה עורך הדין ידידיה לווינטל שהיה על הטיסה המדוברת סיפר את השתלשלות הדברים מזווית ראייתו, תוך שהוא מאשים את החברה בהזנחה של נוסעיה והוסיף: "המזוודות המשיכו ארצה. כל הנוסעים נשארו עם אותם בגדים עד מוצאי שבת. זה כולל תינוקות שנשארו ללא חיתולים. אנשים שזקוקים לתרופות, נשארו בלי תרופות. חברי שהיה עם בתו על הטיסה, ילדה שזקוקה לטיפול רפואי, ביקש מאל על שיסדרו עבורה תרופות שהיא צריכה. כן ביקש אוכל מיוחד שהיא יכולה לאכול. אחרת לא תוכל לאכול כלום. הם הבטיחו לו שיחזרו אליו. עד כה איש לא פנה אליו בעניין. למזלו שמצא אורז עם שמן קנולה שמותר לה לאכול, ומוקדם עדיין לדעת מה המשמעות הרפואית של השבת הזו עבורה."

סמנכ"ל אל על התייחס לטענות והדגיש כי שום פרסום על אלימות לא הגיע מחברת אל על ולא היה על דעתה. באשר לזמני הטיסה הסביר את המורכבות ההמראה על רקע השלגים הכבדים. מה שלטענתו היה שלא באשמת החברה, אל על מצדה ניסתה לעשות הכול כדי לא לגרום חילול שבת של נוסעיה, במסגרת האפשרויות העומדות לרשותה. המסלול המדויק והנתונים מהטיסה עדיין בבדיקה וכשתסתיים נגיד אותה לוועדה. הוא ציין עוד כי למרות שהיו שישים ושישה נוסעים שהזמינו מנות גלאט כשר, החברה הזמינה מאה וחמישה חדרים ומאה וחמישים מנות, שאכן לא הספיקו, אבל הם עדיין רחוקים מטענות שהופצו על עשרים חדרים בלבד.

הוא הדגיש כי מטרתה של אל על למנוע חילול שבת בכל מחיר, ובסופו של דבר החברה הצליחה להשיג זאת באמצעות נחיתה באתונה. "התכוונו לנחות בנתב"ג ונערכנו לקליטת הנוסעים לכל השבת, כולל שינוע מנות מכפר חב"ד. אך קיבלנו נתיב ארוך בהוראה השדה בארה"ב, מה שעיכב את הטיסה. כשראינו שזמן הנחיתה גבולי, מנכ"ל החברה קיבל החלטה לחנות באתונה. כאן חשוב לציין את פעילותו של שליח חב"ד באתונה הרב מנדל הנדל שנחלץ לסייע בהכנת מנות לשבת בכשרות מהודרת במהירות האפשרית לטובת ציבור הנוסעים"

יו"ר וועדת הרבנים למען השבת הרב יצחק גולדקנופף אמר "על ראשי אל על לשים לב שהנוסעים מרגישים שנעשה עמם עוול, זה עצמו אומר שיש בעיה. הסיכום של אל על מול וועדת הרבנים לא להמריא וגם לא לנחות בשבת. הטיסה המדוברת נמצאת על גבול מסוכן וקיים חשש לחילול שבת. ראוי שאל על תבטל את הקו הזה, ואם לא, הוועדה תוציא הנחייה לשומרי שבת להימנע מלעלות על הטיסה הזו."

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה כי התמונה שהוצגה בוועדה כולל השלגים הכבדים וביטול הטיסות על ידי חברות אחרות, היתה מחייבת כל בר דעת לבטל את הטיסה הזאת. גם אם לא ביטלו, היו חייבים לשחרר את הנוסעים שומרי השבת שבקשו זאת. היה אסור להחזיקם במטוס בניגוד לרצונם. הועדה ממתינה לתוצאות הבדיקה הכוללת. אך היא פונה לראשי אל על להתייחס לחשש חילול שבת כמו שמתייחסים לחשש בטיחותי. "כמו שבספק אירוע בטיחותי, אפילו ספק קל, המטוס לא היה ממריא, כך אתם צריכים לראות את הספקות של חילול שבת: אם יש ספק – אין ספק. בשום מקרה של ספק, אין להמריא. באשר לנוסעים שעברו עוגמת נפש, יש לפצות אותם באופן כזה שיוכיח את התנצלותה הכנה של החברה. יחד עם זאת, צריך לציין לשבח את חברת אל על על שאינה מטיסה נוסעים בשבת, דבר שאין לה אח ורע בעולם. רק בזכות שמירת שבת, יש עדיפות לחברה ישראלית" – אמר.

בנוסף, דרש יו"ר הוועדה במסגרת שיפור השירות לנוסע החרדי, לכבד את זכותן של הנשים המבקשות לשבת ליד נשים, מתוך כבוד ובנימוס.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture