Yonatan Sindel/Flash90

האלוף בריק במתקפה על מוכנות צה"ל: "במלחמה הבאה ייהרגו יותר חיילים"

נציב קבילות החיליים הגיע לוועדה לביקורת המדינה לדיון על הדוח שחיבר בנוגע לכשירות מערך המילואים לקרב. "איש עוד לא מת מביקורת - אך אנשים נהרגו מסירוב לקבל אותה". נציג צה"ל: "צה"ל מוכן למלחמה, כל המפקדים אומרים זאת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נציב קבילות החיילים, אלוף (המיל') איציק בריק, הגיע היום לוועדה לביקורת המדינה לדיון בנוגע לדוח שחיבר לגבי מוכנות כוחות המילואים של צה"ל למלחמה. "במשך שנים מתקיים תהליך הידרדרות בתרבות הארגונית שהגיע לשיאו בשנים האחרונות" אמר בריק. "הפחות טוב והבינוני הולך ומשתלט, חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה אובייקטיבית חיצונית בראשות שופט עליון".

"ביקרתי בלמעלה מ-1,400 יחידות, במשך שלושה סבבים, דיברתי עם עשרות אלפי מפקדים וחיילים. אני מכיר את הצבא בשטח על כף היד יותר מכל אחד שיושב היום בצה"ל", הוסיף נציב קבילות החיילים. "מצאתי בעיות מאוד קשות במערכים לוגיסטיים, טכנולוגיים ומבצעיים. בין היתר, במערך התצפיתניות, כיפת ברזל, גדודים מעורבים, ימ"חים ועוד".

"הפיקוד העליון מציג דברים שלא בהכרח משקפים את השטח, כיוון שהוא לא יורד לשטח, לא משוחח עם אנשים ולא בודק את הדברים", תקף בריק. "הוא מקבל תמונת מצב מטעה. הדיווח שמגיע מלמטה הוא בסדר, למרות שהמצב אינו בסדר".

אלוף (במיל') בריק שטח את הבעיות שגילה במסגרת הצבא. "המיילים הם שערורייה. את רובם מוחקים, ואף אחד לא עושה על כך מעקב. איך ננצח מלחמות? זו מערכת שאיבדה את השליטה", אמר נציב קבילות החיילים והוסיף כי "לא יכול להיות שחיילים נמצאים עם סמארטפונים בעמדה במוצב, בתרגילים, לא ייתכן שנותנים פקודות בווטסאפ. לא ייתכן שחיילים נכנסים עם סמארטפון למלחמה, והם נקודות איכון מהלכות. במלחמה הבאה ייהרגו יותר חיילים".

"אין חניכה וליווי ברמות הבכירות. מ"פים נמצאים בשטח פחות מ-50% מהזמן. מג"דים פחות מ-40%.מ"פים צעירים אומרים לי, 'למה שנהיה בצבא? מג"דים לא נמצאים פה'", אמר בריק. "איך יכול להיות שקצינים שגומרים קורס קצינים לא עוברים שיעור על איך לנהל שגרה של יחידה? מסדרי נשק? יש יחידות שלא מטפלים בנשק שבועיים ושלושה כי לא פורקים בהן את הנשק".

כמו כן, מתח בריק ביקורת על התנהלות מערך המילואים ועל חוסר ניהול בשגרת הטיפולים. "לא עולה על הדעת שגדודי מילואים מסיימים תרגילים של שבוע, יורדים מהכלים ולא מטפלים בנשק, אין צבא בעולם שזה קורה. אם לא הייתי יודע לטפל בנשק – לא הייתי חי היום".

בריק הוסיף כי "יש לי שתי מחברות ציטוטים של אלופים ותתי אלופים שמדברים מדם ליבם וכשיוצאים החוצה מדברים דברים אחרים. יש לי אלוף שמציג בועדת חוץ וביטחון מצגת שהכל נהדר ובמשרד הבטחון אומר ההיפך. יש דבר חמור שמתחיל לקרות בצבא שלא הכרתי בעבר – בעיה של הצגת מצגות שלא מספרות את הסיפור".

תא"ל אורי גורדין. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתגובה לדברי בריק, אמר ראש מטה זרוע היבשה תא"ל אורי גורדין כי "הצבא הזה מוכן למלחמה. כל המפקדים מהרמטכ"ל ומטה אומרים שהם כשירים למלחמה. יש בעיות וצריך לטפל בהן – אנחנו לא מתעלמים מכך. הושקעו עוד שני מיליארדי שקלים בזרוע היבשה וזו בשורה גדולה מאוד. עדיין צריך יותר".

עוד הוסיף גורדין כי, "אנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לעשות צבא כשיר, נכון, מותאם יותר לאתגרי הביטחון. יש פערים במשאבים. תקציב הביטחון מוגבל. הייתי רוצה להחליף את כל צי המשאיות ואת כל הציוד האופטי. בעולם המודרני יותר קשה להשאיר כוח אדם. השכר שמשלמים לנגדים בימ"חים כששת אלפים שקל הוא לא מספק. זה מעט מאוד כסף. הייתי רוצה שיקבלו יותר אבל אני במצוקה משאבית וחוקית. אם תעזרו לפתור אשמח מאוד".

בתגובה על הביקורת על השימוש בישימון המסרים וואטסאפ, אמר גורדין כי "אנחנו לא מורידים פקודות בוואטסאפ. יש פקודה בעניין של הרמטכ"ל וכולם בצבא מקיימים פקודות. כולם בצבא גם משתמשים בסמארטפונים, אבל לא כל קשר באמצעי התקשורת היא פקודה".

ח"כ אייל בן ראובן תקף את בריק, "עברת את הגבול. עברת להיות מתועלת רבה לנזק. הפכת מגורם מאוד מכובד לגורם לא רצוי. להגיד למפקדי צהל שפיהם וליבם לא שווים? תגיד את זה לרמטכ"ל! מה השתגענו? מה הם משקרים לנו?שלחתי את ילדי למפקדים שפיהם וליבם לא שווים?יש חשיבות לאמון הציבור בצה"ל ויש גבול למה שנעשה כאן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גבר שאומר את האמת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture