דנון: "מידע שישראל העבירה ליוניפי"ל הגיע לחיזבאללה"

שגריר ישראל באו"ם הציג מידע מודיעיני על מעוזי הטרור ומנהרות חיזבאללה • בין היתר חשף כיצד הפך כפר בקרבת הגבול למערך טרור במסווה אזרחי • נציג ארה"ב תקף בחריפות את ממשלת לבנון ואיראן וקרא לפעולה מהירה מול חיזבאללה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה היום (רביעי) דיון מיוחד בעקבות איתור המנהרות ההתקפיות שחפר ארגון חיזבאללה בדרום לבנון וחצו לשטח ישראל – זאת לבקשת ארצות הברית. הדיון במועצה בא לאחר שכוח יוניפי"ל בדרום לבנון אישר את טענות ישראל בדבר קיומן של המנהרות.

השגריר דנון חשף בדיון חומר מודיעיני חדש נגד חיזבאללה בדמות תמונות המנהרות שנחשפו ונחפרו "מתחת לאף" של כוח יוניפי"ל האחראי על הגזרה. "ישנו טרמינל טרור על גבול ישראל", אמר דנון. "אם חיזבאללה יעז לתקוף אותנו – נקבור אותו בחורבות שיביא על לבנון". דנון חשף בפני חברות המועצה תצלום אוויר שהציג "מתחם פרטי" בדרום כפר כילא, כ-80 מטר מהקו הכחול, ומתחתיו מנהרה התקפית שחצתה את הגבול לעבר ישראל העוברת בצמוד לעמדת תצפית של יוניפי"ל.

"ישראל העבירה ליוניפי"ל מידע מדויק על מיקום המנהרה אך הוא עדכן את צבא לבנון ונבלם כאשר ניסה להגיע לאזור", הבהיר. "בהתאמה, גורמים בצבא לבנון יידעו את חיזבאללה על המידע שהגיע מישראל, וזה הוביל את ארגון הטרור לאטום את המנהרה ולניסיון לסכל את הפעולות ההגנתיות של ישראל". עוד הוסיף כי גורמים בצבא לבנון עובדים בשירות חיזבאללה בזמן שיוניפי"ל נמנע מלממש את המנדט שלו באזור. באמצעות תצלום אוויר נוסף הראה השגריר דנון כי תשתית הטרור של חיזבאללה כוללת שתי מנהרות שחדרו את הגבול לעבר ישראל לצד עמדות תצפית ואיסוף מידע ומאגרי אחסון נשק.

דנון הבהיר: "זהו טרמינל טרור על גבול ישראל ובתוך אוכלוסייה אזרחית, בחסות חיזבאללה ובמימון אירן. חיזבאללה לא רק מפר בצורה ברורה את החלטה 1701 אלא ממשיך להשתמש באזרחי לבנון כמגנים אנושיים. אם חיזבאללה יעז לתקוף את ישראל – נקבור אותו בחורבות שיביא על לבנון".

שגרירת לבנון לאו"ם אמרה כי "תושבי לבנון חוששים מהעתיד" אך גם הדגישה כי ארצה מחויבת להחלטה 1701 של האו"ם על הפסקת האש. "תושבי לבנון חוששים שזה קדימון לתוקפנות נוספת מצד ישראל. לבנון חוותה ארבע פלישות ישראליות שהסתיימו בהרג אלפי אזרחים, פציעת רבים והרס התשתיות. לבנון לוקחת את הנושא הזה ברצינות ואמרה שאינה מעוניינת בעימות חדש. הנשיא אישרר חד משמעית את המחויבות של לבנון להחלטה 1701. המחויבות הזאת לא רטורית כי היא באינטרס של עמנו".

היא הוסיפה כי צבא לבנון משתף פעולה עם יוניפי"ל: "נשיא לבנון הביע את האינטרס של לבנון לשמור על היציבות באזור ואת נכונותה לעבוד עם הקהילה הבינלאומית. הוא הבהיר שללבנון אין כוונות תוקפניות. צבא לבנון – הגורם היחדי שאחראי להגן על ריבונות לבנון – משתף פעולה עם יוניפי"ל ויבצע פטרולים כדי למנוע הפרות של ההחלטה מהצד הלבנוני וכדי לוודא שהחלטה 1701 מיושמת בקפדנות. אבל הנשיא ורה"מ גם הצביעו על האחריות של ישראל באמצעות ההפרה היומיומית של הריבונות הלבנונית ביבשה, בים ובאוויר – תוך הפרה של החלטה 1701 ואמנת האו"ם. בוצעו מאות הפרות בידי ישראל".

רודני האנטר, בכיר במשלחת האמריקנית לאו"ם שייצג את ארה"ב בדיון, אמר: "אנו רק יכולים לנחש כמה מנהרות עוד יתגלו. אין כאן ויכוח על העובדות ומי אחראי לכך. אנחנו קוראים לאיראן ולסוכניה להפסיק את הפעילות האגריסיבית שמאיימת על ישראל ויציבות האזור". האנטר קרא לחברי המועצה לגנות את חיזבאללה על סיכון המאמצים של הקהילה הבנילאומית לשמירת היציבות לאורך גבול ישראל-לבנון, והדגיש כי "לאלה שטרם השתכנעו שחיזבאללה מהווה איום אמיתי ללבנון, לשלום, לישראל ולאזור – איזו עוד הוכחה אתם רוצים? כבר שכחנו את מלחמת לבנון השנייה? לא שמענו את איומי נסראללה לפגוע בישראל?".

האנטר קרא לנשיא לבנון, מישל עון, לנקוט את כל הצעדים האפשריים לעצירת המנהרות ולוודא שלא תהיה הסלמה עם ישראל. הוא קרא גם לצבא לבנון לתחקר את מיקומי המנהרות ולוודא שלא ייעשה בהן שימוש לפעילות עוינת. "יוניפ"יל צריך לקבל את מלוא המידע והגישה למיקומי המנהרות בדרום לבנון".

שגרירת בריטניה באו"ם גינתה בדיון את חפירת המנהרות בידי החיזבאללה. ואמרה כי זו הפרה ברורה של החלטת מועצת הביטחון, שמסכנת את ביטחון ישראל, ביטחון לבנון ואת היציבות האזורית. "לישראל זכות להגן על עצמה. זכותם של כל הישראלים והלבנונים לחיות בשלום. החיזבאללה מתעלם מהחלטות מועצת הביטחון", אמרה.

לדבריה, "אנו מגנים את ניסיונות חיזבאללה להשיג טילים מסוכנים ואת האיומים כלפי ישראל. אנו מגנים כל נסיון למנוע גישה מכוחות יונפי"ל. אנו מבינים שמונעים מהם גישה למנהרות. אנחנו קוראים ללבנון ובמיוחד לצבא לבנון – כמגן הרשמי של לבנון – לנקוט בצעדים לנטרול המנהרות בדחיפות תוך עבודה קרובה עם יוניפי"ל". השגרירה הבריטית קראה לישראל "לשתף את יוניפי"ל בכל מידע שיסייע להם לנקוט צעדים ולמנוע הסלמה". לסיום דבריה קראה לכבד את הקו הכחול וקראה לצדדים להימנע מצעדים ורטוריקה שיביאו את האזור להסלמה.

שגריר כווית גינה כמובן את ישראל ואמר בדיון שבחודש האחרון היו 550 הפרות של הריבונות האווירית של לבנון בידי ישראל. לדבריו, ישראל מרגלת בלבנון דרך התשתיות שמצויות לאורך הגבול. "מדובר במתקפה אלקטרונית שמטרתה לרגל אחר רשת התקשורת בלבנון תוך הפרת הפרטיות של אזרחים לבנונים. אנו שבים ומגנים את ההפרות הישראליות של הריבונות הלבנונית באוויר, ביבשה ובים וקוראים לקהילה הבינלאומית ליישם את החלטות מועצת הביטחון בכך שיפסיקו את האיומים הישראלים וההפרות שלה".

תת-המזכ"ל לענייני פעולות לשמירת השלום, ז'אן-פול לה קרואה, אישר בדיון כי כוחות יוניפי"ל ביקרו במנהרות שהתגלו ליד הגבול, ואישרו את קיומן של ארבע מנהרות שחצו לשטח ישראל. "לפחות שתי מנהרות, ליד מטולה וליד זרעית, הפרו את החלטה 1701 שנחתמה לאחר מלחמת לבנון השנייה", אמר לה קרואה. "שני הצדדים נפגשו עם מפקד יוניפי"ל ואישרו כי הם אינם מעוניינים בהסלמה. על אף שלמנהרות מסוימות אין פתח בישראל – גם חפירתן מהווה הפרה של החלטת האו"ם. יוניפי"ל עובד מול הצדדים כדי לוודא שהמנהרות מנוטרלות", הוסיף.

"יש כאן עניין לדאגה רצינית", המשיך לה קרואה. "האו"ם ביקש מהרשויות הלבנוניות לפעול בדחיפות ולנטרל כל מנהרה שחוצה את הקו הכחול". הבכיר שיבח את כוחות הביטחון הישראליים והלבנוניים על כוונתם לשמור על רגיעה ולמנוע הסלמה. "קיים חשש להערכות שגויות בשל אזרחים לבנונים שעומדים סמוך לגבול, ואף חצו אותו", הסביר לה קרואה ותיאר תקרית שבה חיילים לבנונים דרכו את נשקם מול חיילי צה"ל, והדבר נמנע רק בזכות כוחות האו"ם.

המועצה החליטה להתכנס לאחר שארגון יוניפי"ל, שאחראי מטעמם על שמירת השקט בגבול בין ישראל ללבנון, אישר ביום שני את קיומן של ארבע מנהרות בגבול, והדגיש כי בשלב זה הוא יכול לאשר כי שתיים מהן חצו את הקו הכחול. זאת, לאחר קיום בדיקה עצמאית . "הדבר מהווה הפרה של החלטה 1701", נמסר בהודעת הארגון, בהתייחס להחלטת האו"ם שהביאה לסיומה של מלחמת לבנון השניה ב-2006. עם זאת, בהצהרה לא מוזכר שמו של ארגון חזבאללה כאחראי על החפירות.

"מדובר בנושא המעורר דאגה והבדיקה העצמאית נמשכת", נכתב בהצהרה. "יוניפי"ל ביקש מהרשויות בלבנון לוודא כי ינקטו צעדים התואמים לאחריות המוטלת על הממשלה הלבנונית במסגרת החלטה 1701". עוד נמסר כי "המצב באזור הנמצא תחת שליטת יוניפי"ל נשאר רגוע. אנו נמצאים בקשר עם שני הצדדים כדי להבטיח יציבות לאורך הקו הכחול ולמנוע אי הבנות".

מוקדם יותר היום התיר צה"ל לפרסום כי מנהרת חזבאללה הרביעית שחשף צה"ל נחפרה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה וחדרה מטרים ספורים לשטח ישראל, סמוך לזרעית. צה"ל מסר כי המנהרה לא השלימה את מוכנתה המבצעית לשימוש.

צה"ל מסר כי בניסיון לאתר את מנהרות חזבאללה, נבחנו מרחבים הצמודים לקו הכחול שיכולים לשמש את הארגון למימוש תוכנית ההתקפה שלו. במסגרת המעקב אחר שטח מיוער הסמוך לכפר רמיה אותרו מספר אירועים שעוררו את חשדו של צה"ל: עץ בודד שנשרף באזור במאי 2016, התרוממות סלעים חריגה ויצירת שבילים חדשים ולא טבעיים במרחב. עוד נמסר מצה"ל כי כל הטענות של התושבים באזור נבדקו ונשללו וכי המנהרה לא התגלתה כתוצאה מתלונות תושבים בזרעית.

Photo by Hadas Parush/Flash90

לקראת הדיון הערב במועצת הביטחון של האו"ם כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים מיוחדת לתקשורת הזרה בה אמר כי ארבע מנהרות הטרור שאותרו בגבול הצפון נועדו לאפשר חדירה לתוך שטח ישראל במטרה לחטוף חיילים או אזרחים ולכבוש את החלק הצפוני של הגליל. "זו לא רק פעולה תוקפנית, אלא פשע מלחמה", אמר נתניהו. "חשוב להבין שמה שחיזבאללה עושה זה פשע מלחמה כפול: פגיעה באזרחים ישראלים וסיכון אזרחים לבנוניים".

נתניהו הוסיף כי יוניפי"ל אישר את קיום המנהרות ואת העובדה שהן מפרות את החלטת 1701 של האו"ם, שהתקבלה ב-2006 ואוסרת על חיזבאללה לפעול צבאית מדרום לנהר הליטני. "אנשי לבנון צריכים להבין שחיזבאללה מסכן אותם. אנחנו מצפים מלבנון להתנגד לזה ולמחות נגד זה. העובדה שצבא לבנון לא עושה דבר אומר שהם לא יכולים או לא מוכנים או שניהם. בשטח שלהם נעשה שימוש כדי לאיים עלינו".

כשנשאל אם צבא לבנון ידע על חפירת המנהרות תוך כדי העבודות, נתניהו השיב: "למיטב ידיעתנו, צבא לבנון לא ידע בזמן אמת על חפירת המנהרות. הם יודעים על זה כעת. הם צריכים להיות בשטח, לחשוף אותן ולפעול נגדן, אבל הם לא עושים את זה. מבחינתנו צבא לבנון נכשל כאן ובגדול".

לדבריו על הקהילה הבין-לאומית לראות באיראן, חיזבאללה ולבנון אחראיות למה שמתרחש. "זו הפרה לא רק של הביטחון שלנו, אלא של כל מדינה", אמר נתניהו. "אני קורא לגנות את חיזבאללה, להגדיר את הארגון כולו כארגון טרור, להטיל סנקציות ולדרוש שלבנון תפסיק להתיר שימוש בשטחה כפעולה תוקפנית ובאזרחיה ככלי משחק. אני מקווה שמועצת הביטחון תתייצב לצד האמת ותנקוט את הצעדים הנחוצים".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture