צילומים: פלאש 90

ועדת הכנסת אישרה פה אחד את בקשת הפיצול במחנה הציוני

ועדת הכנסת אישרה את בקשת הפיצול במחנה הציוני והקמת שתי סיעות - סיעת העבודה הישראלית וסיעת התנועה. יועמ"ש הכנסת ציין במהלך הדיון על הפיצול במחנה הציוני כי "מתרחש פילוג בסיעה הגדולה באופוזיציה. עולה השאלה לגבי זהות יו"ר האופוזיציה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת הכנסת אישרה הערב (שלישי) את התפלגות "המחנה הציוני" לשתי סיעות נפרדות – סיעת העבודה וסיעת התנועה. ח"כ איציק שמולי (העבודה) הציג את הבקשה בדיון, ולאחריו היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון אמר כי "ההסכם בין שתי המפלגות שמר על עצמאותן. מראש ההסכם הופקד בוועדת הבחירות המרכזית כך שאירוע כזה, האפשרות שלו נצפה מראש".

לדבריו, "יש עוד הסכמים כאלה בכנסת כמו הבית היהודי, הרשימה המשותפת ועוד. חשוב לציין שלמרות שעברנו את המועד לנושא המימון, פה זה שונה. בגלל ההסכם הן יקבלו את המימון השוטף ואת מימון מקדמת הבחירות". עורך הדין ינון הקריא את שמותיהם של חברי סיעת העבודה לאחר הפיצול וכך גם את שמותיהם של חברי סיעת 'התנועה', בהם גם ח"כ עמיר פרץ שנכנס לכנסת דרך מפלגת התנועה אף שכבר עבר מאז למפלגת העבודה. ינון אמר "יש לו את הזכות להתמודד במסגרת מפלגות אחרות בבחירות הבאות והוא לא צריך להתפטר בשביל זה".

אחרי אישור זה צפוי יו"ר העבודה אבי גבאי להודיע ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי ציפי לבני לא תכהן עוד בתפקיד ראש האופוזיציה. החוק קובע כי "ראש האופוזיציה יהיה חבר הכנסת מהסיעה הגדולה ביותר מסיעות האופוזיציה", ועל גבאי יהיה לעדכן בהודעה זו מי יחליף אותה בתפקיד. המשמעות היא כי לבני לא תהנה עוד מתנאים של ראש אופוזיציה כמו לשכה גדולה בכנסת, רכב שרד, אבטחה של שב"כ, פגישה חודשית עם ראש הממשלה שבה נמסר עדכון תקופתי בנושאים מדיניים וביטחוניים ומשכורת גבוהה משל חבר כנסת.

הבוקר הטיל יו"ר 'העבודה', אבי גבאי, פצצה בישיבת הסיעה כשהודיע כי השותפות עם 'התנועה' בראשות ציפי לבני – הסתיימה. הסיבה: התנהלותה הפוליטית של לבני שחתרה תחת גבאי, כך לפחות לטענתו. יצוין כי המתיחות בין השניים גברה מאוד בתקופה האחרונה ראו בהרחבה כאן.

"קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפירגון הדדי. אבל הציבור חכם הוא רואה שזה לא מצב הדברים והתרחק", הסביר גבאי. הוא הוסיף: "אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחוייב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך. זה לא קורה בשותפות הזאת ולכן אני שוב בוחר בציבור. ציפי, אני מאחל לך הצלחה בבחירות, בכל מפלגה שבה תהיי. אנחנו נמשיך להילחם ולהיות מחוייבים לשינוי שעם ישראל רוצה. באתי לפוליטיקה עבור העם ואשאר תמיד בצד שלו".

במסיבת עיתונאים מאוחר יותר השיבה לבני לטענות ואמרה כי, ״היום שמעתי את נאומו של אבי גבאי והכול היה אני אני אני. סירבתי לבקשות של ח"כים מתוך מפלגת העבודה לפצל את המחנה הציוני. האירוע של היום נגמר מבחינתי״. עוד הוסיפה: ״אמרו מעתה מפלגת העבודה בראשות גבאי והתנועה בראשות לבני. היום מתחיל יום חדש״.

"גבאי צדק בדבר אחד היום. בינינו זאת לא הייתה שותפות כי הוא לא רצה שותפות. הדרך בה סיים אותה מעידה על כך. המחנה הציוני היה מבוסס על השקפת עולם ביחס לזהותה של מדינת ישראל, בנוי על דרך מדינית ברורה ומוצקה, זו דרכה של התנועה ולכן הקמנו את קדימה והתנועה, זה מה שעשיתי כל חיי בפוליטיקה בממשלות ישראל ובקבינט המדיני ביטחוני", אמרה לבני. "כל זה לא קיבל ביטוי בשותפות אחרי בחירת היו"ר החדש".

גורמים במפלגת התנועה אמרו היום כי "ההיפרדות מגבאי והעבודה הגדילה את הסיכויים לחיבורים עם גנץ או לפיד באופן משמעותי". גורמים במפלגה אמרו בשיחה ל'וואלה' כי "אם יש סיבה שלא היה איחוד עד כה זה רק בגלל שאנשים ברחו ממפלגת העבודה בין היתר כתוצאה מהבוץ שנזרק שם בתוך המפלגה. עכשיו יהיה קל יותר לחיבורים".

גורם בכיר בתנועה הוסיף כי "שמונה חברי כנסת במפלגת העבודה ניסו להתפלג בימים האחרונים מהמפלגה, אבל אחרי שציפי לבני התנגדה להוביל את הפילוג הזה, הרעיון ירד מהפרק מבחינתם של כמה מהח"כים". אותו גורם העיד כי בימים האחרונים דרש גבאי ממפלגת התנועה להוביל בבחירות הבאות "קמפיין חברותי", כלשונו, והאחרון ביקש מלבני להוציא על כך "מיליוני שקלים". לדברי הגורם, "הוא לא הסכים לעסוק בעניינים מדיניים ולא רצה שהקמפיין יעסוק בזה כי הוא תמיד נותר ללא תשובות. היום הייתה אמורה להיות ישיבה שתעסוק בחילוקי הדעות בעניין אבל גבאי החליט כנראה להקדים את המאוחר".

לאחר ההודעה הדרמטית בשידור חי בנוכחותה של לבני הנדהמת, כינס גבאי את חברי סיעת מפלגת העבודה ותקף את לבני בחריפות. "שלא תדבר איתי על נימוסים. היא אמרה כאן מולי שהיא דורשת את תפקיד יו"ר האופוזיציה אחרת תפרוש". עוד אמר גבאי, כי הסיעה תחזור לשם מפלגת העבודה ומוותרים על השם המחנה הציוני ובסביבתו בוחנים כעת אפשרות לשלול את תפקיד יו"ר האופוזיציה מלבני. הוא התייחס גם לצעדים עתידיים ואמר: "אני לא שוקט על השמרים. אני מנהל מגעים עם אנשים שאתם יודעים ולא יודעים עליהם. אני מחפש רק אנשים ערכיים שיש להם כוח אלקטורלי. על ציפי לבני אמר כי "אין לה כוח אלקטורלי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture