"מלחמת האיתותים" בין ישראל לאיראן: השיא עוד לפנינו • פרשנות

ההתגוששות הנקודתית המתמשכת בין ישראל לאיראן יכולה להתלקח ברגע למדורת ענק עם פוטנציאל למחלמה אזורית • מה עומד מאחורי אירועי הימים האחרונים? והאם הסבב הנוכחי נגמר או שגם הלילה ישמעו תושבי הצפון את הקולות והפיצוצים?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר ההסלמה האחרונה בליל אמש, כשצה"ל תקף באופן רשמי יעדים איראנים בסוריה, נראה שהגזרה חמה מתמיד וההערכה היא שהשיא עוד לפנינו. הירי הצה"לי הגיע בתגובה לירי מכוון ומתוכנן לעבר הצפון, הסלמה בפני עצמה. שהגיע אחרי תקיפה המיוחסת לישראל, באור יום. צירוף שלל האירועים האלו בתוך פחות מ-24 שעות הוא חריג ולא ממש מבטיח שקט, למרות שמחר אתר החרמון יפתח כרגיל.

 

 

פרשן YNET רון בן ישי מסביר כי "שיגור טיל כזה, הגם שהוא קצר טווח, לא נעשה מעכשיו לעכשיו. הוא מצריך הכנות כגון הצבת משגר בהסתר כדי שלא יתגלה למודיעין הישראלי; הוא מצריך הוראה מגבוה, כנראה ממפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה קאסם סולימאני עצמו. האיראנים מודעים היטב למשמעות של צעד כזה מנקודת ראותה של ישראל, שלא תוכל להבליג עליו אלא תצא לתקוף מטרות איראניות נוספות, כפי שנעשה הלילה".

בן ישי מציין כי, "האיראנים ראו עצמם נאלצים להגיב על הפעולות הישראליות נגדם, אולי מפני שסולימאני הרגיש מובך כשישראל שברה את העמימות, ויותר מרמזה לאייתולות בטהרן ולמנהיג עלי חמינאי – פעם אחר פעם – שמפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה לא מצליח במאמציו להתבסס בסוריה חרף סכומי העתק שהם משקיעים במבצע".

"לכן, כנראה, הכין סולימאני שיגור נוסף של טיל קרקע-קרקע איראני על ידי אנשי כוח קודס של משמרות המהפכה. אולי עשה זאת כדי להבטיח שהפעולה תבוצע כראוי ואולי כדי להבהיר לישראל שאיראן נחושה לא פחות ממנה להמשיך את ההתבססות בסוריה. סביר להניח שהאיראנים הכינו שיגור של טיל קרקע-קרקע בודד כדי להבהיר שלא מדובר בפעולת נקם אלא באיתות לישראל. אחרת, סביר שהם היו משגרים מספר טילים. אולי בלחץ הרוסים שלא לחמם את הגזרה החליט סולימאני לשגר טיל אחד כאיתות, בהנחה שהתגובה הישראלית תהיה מוגבלת, ואכן כך קרה", דברי בן ישי.

בן ישי מסביר כי גם ישראל רק אותתה, "הפעם פגעה ישראל בשלוש או ארבע מטרות איראניות בלבד, ולא בעשרות. גם כאן מדובר באיתות: ישראל מבהירה לאיראנים שהיא מעוניינת בהפסקת ההתבססות של כוח קודס, אבל אינה מעוניינת במלחמה עם איראן בשטח סוריה".

 

לדברי פרשן 'וואלה' אמיר בוחבוט, "האיראנים לא אמרו את המילה האחרונה וכל עוד הרוסים ונשיא סוריה, בשאר אל-אסד, יאפשרו את הנוכחות של כוחות קודס בפיקודו של סולימאני בשטח סוריה, נמשיך לעדכן לפי פרסומים זרים על תקיפות של חיל האוויר מבוססות מודיעין איכותי של אגף המודיעין. אך יחד עם זאת, הציבור צריך להבין כי האיראנים גם מבשלים תגובה חריפה יותר והיא תגיע. היא לא חייבת להיות על הגבול או בעורף המדינה, אלא היא יכולה לבוא לידי ביטוי גם באמצעות פעולת טרור".

"האיראנים נחושים להשלים את ההתבססות בסוריה ונכון לעכשיו הם לא נמצאים במקום שבו הם היו רוצים להיות. אין להם שדה תעופה או היקף תחמושת שהיו רוצים בעת הזו, גם לא את היקף הטילים, מערכות הגנה, בסיסי מודיעין והיקף מליציות חמושות שהיו רוצים שיהיו ברחבי סוריה ובטח בקרבת הגבול הישראלי. אבל הם בהחלט פועלים 24/7 לעמוד ביעד זה".

"מול זה הם מגלים עקשנות יתר של ממשלת ישראל שבשלב זה לא ממצמצת ובאותה נשימה יש לזכור, כי תמיד אתה תוקף את מה שהמודיעין חשף, אתה לעולם לא יודע מה עוד לא נחשף. לכן ניתן להעריך שיש עוד אתרים ומוקדים שאיראן הצליחה להסתיר מעיני זרועות המודיעין הישראלי ברחבי סוריה ועוד יהיו גלי תקיפות נוספים בשנים הקרובות. זו תהיה מלחמה עיקשת שחלקה יהיה גלוי ורובה יהיה סמוי ועשויים להיות לה מחירים כבדים", כך בוחבוט.

 

 

פרשן 'מעריב' טל לב רם מציין כי, "אחד הדברים שהדגישו בפיקוד הצפון בחודשים האחרונים היה שבכל הפרת גבול או ירי טילים לעבר ישראל, הפעולה של צה"ל צריכה להיות באי סימטריה מובהקת לאירוע הטרור שבוצע. היו שהסבירו את זה שמדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה, שגם בגבול ברמת הגולן תתפתח מציאות של טרור שוטף, שעם השנים הופך אפילו לשגרתי".

"בגבול ברמת הגולן, התקבלה העמדה כי התגובה הישראלית לכל אירוע חריג צריכה לעמוד בחוסר פרופורציות לכאורה, לאירוע הטרור שבוצע. כך למשל, באירוע שהתרחש לפני כחודש, ובמהלכו התקרבו חמושים לגדר הגבול, בוצע לעבר רכבם ירי טנק למרות שכבר היו בנסיעה, התרחקו מהגבול ולא היוו סכנה לכוחות", כך לב רם.

גם פרשן 'מעריב' מעריך שזה לא הסוף, "הגבול הוא אינו אותו גבול ובעימות המוצדק של ישראל להרחקת הסכנות מהגבול, צפויים עוד אתגרים רבים וימי קרב נוספים לאורך הגבול. צה"ל יכול להיות שבע רצון מהמכונות המוקדמת שלו לירי הטיל ולביצוע של תכנית התקפה סדורה מראש נגד מטרות איראניות. עם זאת, מצד שני, נראה שיהיה נכון גם לראות הישג זה במידה הנכונה ולא כניצחון גדול, למעשה עוד פרק בעימות מול הציר השיעי העוין על אדמת סוריה, שכמעט בוודאות יהיה לו המשך גם בחודשים הקרובים".

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture