צילום: נתנאל אריאל

שיא חדש בחילופי המהלומות בין ישראל לאיראן על אדמת סוריה / פרשנות

עם רמטכ"ל טרי, כשנתניהו בחו"ל, ישראל (לכאורה) תוקפת בסוריה לאור יום והתגובה של אסד לא מאחרת להגיע: האם מדובר בתקיפה ממוקדת מטרה או בירי אזהרה, איך זה קשור להפרת העמימות, והאם אנחנו בדרך להסלמה מתמשכת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ימים בודדים אחרי שהרמטכ"ל החדש נכנס לתפקיד, בזמן שנתניהו בצ'אד, נקבע שיא חדש בחילופי המהלומות בין סוריה לישראל. אם בתחילה היה נראה שמדובר בטיל נ"מ שפספס את המטוס הישראלי וטס עד החרמון, לאחר תחקיר קצר התברר שהוא נורה הרבה אחרי שמטוסי ה-F-16 הישראלים (לכאורה כמובן, על פי פרסומים זרים) נחתו בשלום בבסיס חיל האוויר. הטיל כוון לפגוע בחרמון בו שהוו באותו זמן אלפי מטיילים, בחסדי שמיים הוא יורט בהצלחה, אך ללא ספק מדובר בעליית מדרגה בתגובה של אסד המתאושש.

האם מדובר בתגובה להפרת מדיניות העמימות של נתניהו? לדבר פרשן 'חדשות 13' אלון בן דוד, "האמירה הזו לא התקבלה בהבנה בצד הסורי". לדבריו, "יש להניח שאנחנו בעיצומו של האירוע, וכי עוד לא נאמרה המילה האחרונה". בן דוד מסביר כי, "ירי ישיר על מטרה בישראל הוא כבר אירוע בסדר גודל אחר, וישראל תתקשה לספוג אותו או לעבור עליו לסדר היום".

פרשן 'החדשות' רוני דניאל אומר כי, "התקיפה שבוצעה בפעם הראשונה באור יום מעידה גם על המסר שישראל מעבירה אל מעבר לגבול: בכל מקום שתהיה ידיעה מודיעינית – ישראל תתקוף, בין אם זה ביום או בלילה, המדיניות היא לפגוע". דניאל מוסיף כי, "ראוי לציין שהמדיניות של ישראל נוגע להתבססות האירנית על אדמת סוריה לא השתנתה – גם בתקופה בה התחלפו שר הביטחון והרמטכ"ל".

לדברי פרשן 'ויינט' רון בן ישי, "הירי לישראל, כך ניתן להעריך, הוא מעין פעולת תגמול, שתכליתה להטריד ולהתיש אזרחים, ליצור בהלה ואולי לפגוע בתיירות בגולן. כך זה היה לפני כמה שבועות, כשישראל תקפה וטילי קרקע-אויר סוריים נורו לעבר שטחה אך לא פגעו. וכך היה גם היום, כשהטילים שכיפת ברזל יירטה נראו היטב בשמי החרמון בזמן שאלפים מבלים בשלג.

"שיטת תגמול זו מעידה שמשטר אסד מחפש כנראה דרכים להגיב על התקיפות המיוחסות לישראל, בעיקר אחרי שישראל הסירה חלק ניכר ממסך העמימות מעל התקיפות האלו. הסרת מסך העמימות על ידי הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט וראש הממשלה נתניהו נועדה אמנם לגרום לרוסים להרתיע את האיראנים ולהבהיר להם שקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, גורר אותם להרפתקה מסוכנת. אבל אחרי שצבר ביטחון והחזיר לעצמו את השליטה ברוב ארצו, אסד כעת כבר לא יכול להתעלם מהתקיפות. הוא מנסה לנקום על הפגיעה ביוקרת משטרו, כנראה מבלי למתוח את החבל יתר על המידה עם ישראל. גם הרוסים לוחצים שלא יעשה משהו שעלול להוביל לעימות נרחב", כך בן ישי.

פרשן 'ווינט' מוסיף על הנסיבות האפשריות לאירוע כי, "התקיפה היום התבצעה בשעות הצהריים. באותו זמן התקרב מטוס נוסעים/תובלה איראני לנחיתה בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק. המטוס היה של חברת "מהאן אייר" האיראנית". בן ישי מוסיף כי, על פי "משרד האוצר האמריקני שהיא משרתת בעיקר את כוח "קודס" של משמרות המהפכה, הפועל בזירה הבינלאומית והמזרח תיכונית, והוא זה שמסייע לחיזבאללה ולצבא סוריה, מבצע פעילות נגד ישראל ומנסה להתבסס בסוריה".

"לאור המידע הזה", מנתח בן ישי, "סביר להעריך שאולי הפעולה המיוחסת לישראל נועדה להרתיע את המטוס שהיה בדרכו מטהרן לדמשק מלנחות ביעדו. מה שמחזק את ההשערה היא העובדה שזה היה המטוס היחיד שהיה אמור לנחות בעת התקיפה בנמל התעופה של דמשק. המטוס היה קרוב לנחיתה, וסביר להניח שישראל התריעה לרוסים על התקיפה והרוסים הפנו אותו חזרה לטהרן".

"החשד לכך שהיה זה מהלך הרתעה כלפי נחיתת המטוס היא העובדה שהמקורות הסוריים הרגילים, הן המרכז הסורי לזכויות האדם שמושבו בלונדון וגם מקורות אחרים, סוריים ולבנונים, לא דיווחו ולא הפיצו צילומים של פגיעות הטילים הישראליים במטרות. הטלוויזיה הסורית אף התפארה בכך שמאה אחוזים מהטילים הישראליים יורטו על ידי מערך הנ"מ הסורי. זה לא בהכרח מעיד על כל האמת, אבל עשוי להעיד שהטילים לא פגעו במטרות משמעותיות אלא נועדו לאזהרה ולהרתעה בלבד בהקשר לנחיתת המטוס האיראני".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש יהודים שמקבלים על עצמם לקבל לשבת מוקדם בשבתות אלו בהם יש חילול שבת בפרהסיא באתר החרמון. הלוואי שיתרבו יהודים אלו ויפסק חילול השבת בחרמון!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture