צילום: פלאש 90

דיווח: שיחות ישירות בין ישראל ולבנון בתיווך ארה"ב לפתרון המחלוקות בגבול

ארצות הברית מתווכת בין ישראל ולבנון, במטרה לפתור את המחלוקת בנוגע לגבול הימי בין המדינות. כמו כן דיווחים על מגעים ליישוב המחלוקת בין המדינות גם בגבול היבשתי באמצעות חילופי שטחים ב-13 הנקודות שבמחלוקת. שרי הקבינט עודכנו במגעים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארצות הברית מתווכת בין ישראל ולבנון, במטרה לפתור את המחלוקת בנוגע לגבול הימי בין המדינות, ישראל הסכימה לפשרה בנושא שתאפשר לחצות את האזורים שבמחלוקת בים. במסגרת הפשרה יימסר ללבנון שטח ימי גדול יותר מאשר לישראל. שרי הקבינט המדיני-ביטחוני עודכנו אתמול (שלישי) בישיבתם על המגעים לפשרה. עד אתמול לא קיבלו שרי הקבינט עדכון בנושא, שמובל על ידי לשכת ראש הממשלה ועל ידי שר האנרגיה יובל שטייניץ. באם ימצא פתרון לגבול הימי ולמובלעות שבמחלוקת, הדבר ישמוט את הלגיטימציה של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, שכן לא יישארו נושאים במחלוקת בין המדינות.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הוא שיזם את הפנייה לארצות הברית שתתווך ביו ישראל ולבנון לפני כחצי שנה. לפי ההערכות, באזור שבמחלוקת יש פוטנציאל גבוה לגילוי מאגרי גז ונפט. שטייניץ עדכן את עוזרו של שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון, דיוויד סאתרפילד, כי ישראל מסכימה לקיים שיחות עם לבנון בתיווך אמריקני. עם זאת, ישראל הציבה מספר תנאים, בהם דרישה שהדיונים יעסקו רק בסכסוך על הגבול הימי ולא בנושאים אחרים כמו בניית הגדר בגבול היבשתי בין המדינות נושא הנמצא במשבר בין המדינות בתקופה האחרונה. עוד נדרש כי המתווכת בין ישראל ללבנון תהיה ארצות הברית, ולא האו"ם.

השר שטייניץ אמר הבוקר בראיון ל'כאן רשת ב" כי סוכם במהלך השבועות האחרונים על משא ומתן בתיווך אמריקני שיתנהל במתקן של האו"ם, כנראה בנקורה, במטרה להגיע לפתרון המחלוקת. שר האנרגיה אמר כי "זו לא מחלוקת כזאת גדולה, המחלוקת הממוצעת היא מחלוקת של 4000 מטר צפונה או דרומה אבל במטרה להסדיר את הגבול הימי, הגבול הכלכלי הימי בין שתי המדינות, זה חשוב לנו ואפילו עוד יותר קריטי ללבנון שעדיין לא התחילה לקדוח ולחפש שדרות גז משלה. אנחנו כמובן מתקדמים הרבה יותר אבל זה חשוב גם לנו, לכן אני מקווה שהסיכומים שהגענו אליהם, המסגרת של המשא ומתן והדיאלוג יחזיקו מעמד ונוכל להתקדם לטובת שני העמים".

שר החוץ של ארצות הברית, רקס טילרסון, הגיע אתמול לביירות ודן בנושא עם ראש הממשלה הלבנוני סעד אל-חרירי. בתום הפגישה אמר טילרסון: "אי אפשר לדון בבטחון וביציבות בלבנון בלי לדון בסוגיית חזבאללה". טילרסון שב ואמר כי "ארצות הברית רואה בחזבאללה ארגון טרור, על הארגון להפסיק את פעילותו מחוץ ללבנון". שר החוץ האמריקאי הוסיף כי "קיימנו שיחות מועילות בעניין המחלוקת על שדה הגז במים הכלכליים".

ראש ממשלת לבנון הגיב במסיבת העיתונאים על המתיחות בין ישראל לאיראן ואמר כי "אסור שלבנון תהיה הקורבן של המשבר באיזור. הדיאלוג הוא הדרך הטובה ביותר לפתרון בעיות ומקווים שלבנון תהיה חלק מהדיאלוג הזה".

לפי בכירים ישראלים, ישנו רצון לפתור את הסוגיה מצד שתי המדינות. החשש הוא שהמשך מחלוקות בנושא ישפיעו לא רק על קידוחים באזור המחלוקת אלא גם על קידוחים נוספים, בקרבת המקום, מכיוון שיכולה להיות השפעה הדדית בעת קידוח מאגרים סמוכים.

בעניין המחלוקת בין ישראל ולבנון סביב הגבול היבשתי (המובלעות ח.ג.) בין המדינות דיווח העיתון הלבנוני אל-אח'באר כי עוזרו של טילרסון, דיוויד סאתרפילד, הציע ליישב את המחלוקת באמצעות חילופי שטחים ב-13 הנקודות שבמחלוקת. גורמים לבנוניים אמרו שביירות לא תסגור את הדלת למשא ומתן, אם זה יתקיים בהתאם לעקרונות הלבנוניים. סאתרפילד הגיע בשבוע שעבר ללבנון כדי לדון בעניין בניית גדר הגבול השנויה במחלוקת בין המדינות. הוא הודיע ללבנונים שלישראל אין רצון להגיע להסלמה באזור.

נשיא לבנון מישל עאון אמר כי ישנם מגעים כדי "למנוע את החמדנות הישראלית", עאון טען כי "ישנה תקשורת מתמשכת באמצעות האו"ם ומדינות ידידותיות כדי לטפל בנושא זה, בתקווה שישראל לא תוביל להסלמה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture