Miriam Alster/Flash90

ח"כ גפני דורש מהיועמ"ש לעצור את ההסתה: "האפשרות מסורה בידך"

בעקבות ההסתה נגד הצבור החרדי במערכת הבחירות הנוכחית פנה יו"ר דגל התורה במכתב למנדלבליט: "האפשרות להגיש תביעת לשון הרע על ציבור מסורה בידך". המכתב נשלח בעקבות דבריו של רון קובי "דרעי מממן את החופש של החרדים האלו על חשבונכם"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות ההתבטאויות החמורות בעלות הנימה האנטישמית מצד אנשי צבור בסוף השבוע, פנה ח"כ הרב משה גפני ליועמ"ש לממשלה ודרש: "לאחרונה אנו עדים, לצערנו הרב, להסתה משמעותית נגד הציבור החרדי ע"י גורמים שונים ביניהם יאיר לפיד, אביגדור ליברמן ולאחרונה ראש עיריית טבריה שאומר "הרגשתי בטיילת כמו בעזה, אריה דרעי מממן את כל החופש של החרדים האלו על חשבונכם" או חברת המועצה שמבקשת לעשות סלקציה בכניסה לטבריה וכו'.

לדברי גפני "החוק לא קובע כי הסתה נגד חרדים היא הסתה וכך נאמר בסעיף 144 א' לחוק העונשין: "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני". לכן הסתה כנגד ערבים אסורה, כנגד שחורים אסורה, אך כנגד חרדים אינה אסורה".

"אני מתכוון בכנסת הבאה לתקן את לשון החוק ע"מ להכליל הסתה נגד חרדים בתוך העונשין עם הגדרה מדויקת וזאת לאור הנסיבות האמורות". הוסיף יו" דגל התורה. "לעומת זאת בחוק איסור לשון הרע נאמר: "לשון הרע על חבר בני אדם או על ציבור כלשהו, דינה כדין לשון הרע. לא יוגש כתב אישום בשל עבירה לפי סעיף זה אלא על ידי היועץ המשפטי לממשלה או בהסכמתו". כלומר האפשרות להגיש תביעת לשון הרע על ציבור מסורה בידך ולאור ההסתה והלשון הרע נגד הציבור החרדי שעלולה להביא למעשים גרועים מאד ויש להפסיקה, מסורה בידיך". על כן כתנ גפני "אבקש את בדיקתך והתערבותך בתהליך החמור הזה שיש להפסיקו מידית".


המכתב ששלח ח"כ משה גפני ליועמ"ש. צילום: יתד נאמן

המכתב שהעתק ממנו הועבר גם לעו"ד שי ניצן – פרקליט המדינה, נשלח לאחר הסלמה מתמשכת בהתבטאויות בעלות נימה אנטישמית שהגיעה לשיאה בסוף השבוע בדברים של הפרובוקטור רון קובי לאחר שראה מאות נופשים חרדים בטבריה והתבטא בשידור חי: "הרגשתי כמו בעזה, אריה דרעי מממן את כל החופש של החרדים האלו על חשבונכם". נוספה על כך התבטאות של חברת מועצת עיריית טבריה אורית מלמה שהגיבה בשידורו של רון קובי כי "צריך לעשות סלקציה בכניסה לטבריה לאורחים לא רצויים".

ח"כ הרב משה גפני אומר היום לעיתון "יתד נאמן" כי "השמוש במילה סלקציה מוכר בהיסטוריה של העם היהודי בהקשרים קשים ושיח כזה, ואינני רוצה לפתוח פה לשטן, עלול להוביל לתוצאות מסוכנות ביותר. במדינה מתוקנת, דמות ציבורית שעושה שימוש במטבעות לשון כאלו, היתה מושמת מאחורי סורג ובריח. מלבד השאלה – מי היא בכלל שהיא תעשה סלקציה, עצם השמוש במטבע לשון כל כך טעון ומתיר דם, מסכן את הצבור החרדי – ואת המגמה הזו חייבים לבלום באופן מידי", אמר.

ראשיתה של ההסלמה החלה בהתבטאות ה"נומרוס קלאוזס" – כאשר ראש עירית טבריה רון קובי הצהיר כי אסור שמספר החרדים בטבריה יגיע ל-30%, ובהזדמנות נוספת השתלח בגסות ואמר כי "החרדים מטנפים את העיר", אולם קשר של שתיקה אפף את הפוליטיקה הישראלית וגורמי האכיפה והרשויות בחרו שלא להגיב כדי להגן על הצבור החרדי.

מאז התפתח השיח בעל הנימה האנטישמית בכל רחבי רשות הרבים והיצבוריות כאשר ראש עיריית ערד ניסן בן חמו התבטא בראיון ל'דה מרקר' כי את החרדים צריך לנצח בכיסם והזכיר לכולם את האימרה הנוראה את "היהודי הכה בכיסו".

גם יאיר לפיד הסעיר את המערכת הפוליטית ואילץ אפילו את ראשי מפלגתו להסתייג מדברים שהובאו בסרטון בחירות שפרסם, על פיו "הנציגים החרדים מבקשים לעצמם את כל הכסף שיש לישראל". בעקבות הביקורת הציבורית שהושמעה מכל קצות הקשת הפוליטית על הנימה האנטישמית, נאלצו גם ראשי "כחול-לבן", לפרסם גינוי רפה ומתוחכם כדי להתרחק מאמירתו של לפיד שגרמה להם נזק תדמיתי.\

אי אפשר להתעלם מהתנהלותו של יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן שלאורך כל תקופת הבחירות פרסם התבטאויות חמורות ביותר כלפי הצבור החרדי וכדי להעצים את הסטראוטיפ שהחרדים סוחטים את קופת המדינה עשה שמוש בנתונים שקריים למטרות הסתה, כמו העובדה שאין כביכול כסף למטרות חשובות כי הכסף עובר למשכורות של 20 אלף משגיחי כשרות, נתון שקרי שנועד רק לצרכי דמוניזציה והכפשה.

כאמור, השבוע רשם השיח בעל הגוון האנטישמי שיאים חדשים עם ההתבטאות של רון קובי "הרגשתי כמו בעזה, אריה דרעי מימן את כל החופש של החרדים האלו על חשבונכם", כשקדמה לזה התבטאות של חברת מועצת עיריית טבריה אורית מלמה שהבהירה השבוע כי "צריך לעשות סלקציה בכניסה לטבריה לאורחים לא רצויים".

ציבור היחיד שמותר להסית נגדו

עו"ד ר' משה מורגנשטרן שפירט ל"יתד נאמן" את המשמעות המשפטית של ההשמצה וההסתה נגד הצבור החרדי, חושף כי למרבה האבסורד והצער, הציבור היחיד שמותר להסית נגדו במדינת ישראל הוא הצבור החרדי ואת הפירצה המשפטית הזו חייבת לסתום באופן מידי לפני שיקרה אסון ח"ו: "חוק העונשין אוסר על הסתה. אך בפועל הוא מחריג את המגזר החרדי ולמעשה בפועל מתיר (או לכל הפחות לא אוסר) הסתה כנגד ציבור זה", אומר עו"ד מורגנשטרן ומוסיף: "לשון החוק בסעיף 144א לחוק העונשין קובע: "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני". לכן הסתה כנגד ערבים אסורה, כנגד שחורים אסורה, אך כנגד חרדים אינה אסורה".

"אני קורא לחברי הכנסת לפעול לשינוי החוק לאור גל ההסתה האיום שאנו עדים לו בתקופה האחרונה", אומר עו"ד מורגנשטרן ומוסיף: "גם עד לתיקון החוק יש פתרון והוא נמצא בידיו של היועץ המשפטי לממשלה. חוק איסור לשון הרע אוסר הוצאת דיבה והשמצה של ציבור שלם וקובע כי זו עבירה פלילית, אך נותן את הסמכות לפעול כנגד המשמיץ ליועץ המשפטי לממשלה".

"וזאת לשון הוראת סעיף 4 לחוק איסור לשון הרע המתייחס ללשון הרע על ציבור: 'לשון הרע על חבר בני אדם או על ציבור כלשהו, דינה כדין לשון הרע. לא יוגש כתב אישום בשל עבירה לפי סעיף זה אלא על ידי היועץ המשפטי לממשלה או בהסכמתו'. משמעות החוק היא", מסביר עו"ד מורגנשטרן, "שאסור לפרסם לשון הרע על ציבור, אבל אין לאדם פרטי אפילו, אם הוא חלק מהציבור, להגיש תביעה. הסמכות נתונה רק ליועמ"ש, שעד היום מעולם לא עשה בה שימוש".

"דומה שאם יש זמן שבו המציאות מחייבת לעשות שימוש בסמכות זו, מוסיף עו"ד מורגנשטרן, "הרי שזה הזמן. ההשמצות והדיבה כנגד הציבור החרדי יצאו מכל פרופורציה, והאמירות מזכירות תקופות חשוכות. למקרים אלה בדיוק נתן המחוקק סמכות ליועמ"ש להתערב ולהגיש כתב אישום ואני קורא לו להפעיל את סמכותו בהקדם לפני שיקרה משהו ח"ו", הוא אומר.

הכתבה פורסמה הבוקר ב'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בינינו, הכסף מגיע לחרדים, מגיע להם שיממנו אותם, בהחלט! למה? פשוט.
החיים במדינה צריכים להיות נעימים, זו צריכה להיות שאיפה של כל מנהיג ואיש ציבור, שאצלו באזור, במועצה, בכפר ובעיר, תהיה איכות חיים.
בינתיים אלו שמעכירים את האיכות הזאת אלו המנהיגים החילונים, אלו שבמקום להתעסק בנועם, מתעסקים בניבולי פה והשמצות. לעומת זאת אצל החרדים, שמעתם מנהיגים שמדברים כך? בגועל ובהסתה שפלה?
אני מתייחס למנהיגים כי הם משקפים את הציבור אותו הם מייצגים, אם החרדים בחרו בהם סימן שדרכם היא דרכם, ואילו החילונים שבחרו במנהיגים רדודים שעסוקים ברפש כל היום, זה מראה עליהם… המון…..
אז למי מגיע כסף, למי שעושה טוב במדינה או למי שפועל בהיפך?

אם יש סיכוי שהיועץ יעשה משהו. זה אולי בחלק של המשפט הרגשתי כמו "בעזה".הוא יתבע את רון קובי על גזענות נגד העזתים.
להגן על החרדים?חבל על המאמץ .גפני.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture