צילום: פלאש 90

בעקבות עתירת ש"ס: ועדת הבחירות הכריעה – העיריות עברו על החוק

בעקבות העתירת ש''ס - ועדת הבחירות הכריעה כי הרשויות המקומיות עברו על חוק דרכי תעמולה ועל כן עליהן להסיר את הפרסומים הקוראים לתושבים להצביע. הרשויות המקומיות הציעו הטבות למצביעים במסעדות ומקומות בילוי שאינם כשרים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות העתירה של מפלגת ש"ס – ועדת הבחירות הכריעה כי הרשויות המקומיות אכן עברו על חוק דרכי תעמולה ועל כן עליהן להסיר את הפרסומים הצווים הקוראים להצביע. אמש (ראשון) הגישה מפלגת ש"ס עתירה דחופה לוועדת הבחירות המרכזית כנגד עיריות תל אביב יפו, ראשון לציון ושוהם בטענה כי הרשויות משתמשים במשאבי העירייה לצורך מתן שוחד בחירות למצביעי השמאל.

הקמפיינים השונים הציעו מתנות והטבות לתושבי תל אביב שיתעדו את עצמם בקלפי. כך למשל בתל אביב הובטח למי שיצלם עצמו בקלפי כניסה חינם לבריכות שחיה בצפון העיר בלבד, וזאת על אף העובדה כי בצפון העיר ישנם אחוזי הצבעה גבוהים, בניגוד ליפו ודרום העיר (שם מצביעים יותר למפלגות הימין). בנוסף הגדילה העירייה לעשות והציעה שלל הטבות נוספות במסעדות ומקומות בילוי שאינם כשרים, וכן בכניסה למוזיאונים.

מתנועת ש"ס נמסר: "מברכים את ועדת הבחירות על ההחלטה הנכונה וקבלת העתירה. אנו נמשיך להלחם כנגד כל גוף שמאל שמנסה לגנוב את הבחירות. במשאבינו הדלים נעשה הכל בכדי שגוש הימין יגיע מחר ל-61 מנדטים. קהל היעד לו הוצע שוחד בחירות, בניגוד לחוק, תמיד נמצא באיזורים מאוד ספציפיים בהם אחוזי הצבעה גבוהים למפלגות השמאל. תנועת ש"ס בראשות אריה דרעי תמשיך לעמוד על המשמר ולשמור על הדמוקרטיה ושלטון הימין".

מוקדם יותר היום קבע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי ההטבות שמציעות רשויות מקומיות לתושבים שישתתפו בבחירות לכנסת ויממשו את זכות ההצבעה מהוות עבירה על החוק. בתגובה המדינה לעתירת תנועת ש"ס נגד עיריות תל אביב, ראשון לציון והמועצה המקומית שהם, לפיה יש להסיר את הפרסומים בעניין, נכתב כי המבצעים שעליהם הכריזו הרשויות אכן עומדים בניגוד לחוק הבחירות.

"סעיף 122 לחוק הבחירות קובע שורה של איסורים, כאשר הרלוונטי לענייננו הוא סעיף 122(1) ולפיו 'הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע'מלהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת'", כותב מנדלבליט ומוסיף כי, "אשר לפרשנות המונח שוחד, נקבע בסעיף 123 לחוק הבחירות כי אין נפקא מינה בשוחד 'אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת, למעט הובלת בוחר בכלי רכב אל מקום הקלפי וממנו לצורך הצבעתו', וכן כי אין נפקא מינה בשוחד 'אם היה בעד פעולה של הלוקח עצמו או בעד השפעתו על פעולת אדם אחר'".

בחוות דעתו מצטט היועמ"ש את יו"ר ועדת הבחירות לשעבר סלים ג'ובראן שמתייחס למקרה דומה לעתירה של שס: "כפי שניתן לראות, סעיף 88 (1) לחוק הרשויות המקומיות אוסר על מתן שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע, זאת גם אם השוחד הוא לעודד או להרפות ידיו של בוחר להצביע באופן כללי ולא למועמד או רשימה ספציפיים. התכלית מאחורי האיסור הקטיגורי הוא בחשש כי עידוד הצבעה "עיוורת" תהווה למעשה כסות לטובת הנאה למען מפלגה או מועמד מסוים".

"במה הדברים אמורים?", כתב ג'ובראן אז, "נניח מצב ובו גוף יוצא לקמפיין לעידוד הצבעה המציע טובת הנאה למצביעים בשכונה פלונית בעיר אלמונית. על פניו, מדובר בעידוד הצבעה כללי, אולם, במידה ותושבי אותה שכונה מצביעים באופן סטטיסטי לאורך השנים למועמד כזה או אחר, הרי לא ניתן להיתלות בעובדה כי ההטבה ניתנת לכלל הבוחרים והגוף המציע אותה אינו מזוהה פוליטית. נוכח החשש ממצב מעין זה, לגישתי, ראה מחוקק לנכון לקבוע איסור גורף בסעיף 88 (1)לחוק הרשויות המקומיות".

על כן קובע מנדלבליט, "מכאן, בהתאם להוראותיו המפורשות של סעיף 122 לחוק הבחירות, ובשים לב להחלטת כב' השופט ג'ובראן בעניין לוי, ההודעות שפירסמו שלושת העיריות תל-אביב, ראשל"צ ושוהם, המעודדות את הציבור להצביע בכלל תוך הבטחת טובת הנאה למי שמצטלם משלשל מעטפה לקלפי (לפי הודעת עיריית שוהם וראשל"צ) או למי שמצטלם במוסד בו הצביע (לפי הודעת עיריית תל-אביב) – עומדות בניגוד להוראות סעיף 122 לחוק הבחירות".

ממפלגת ש"ס נמסר בתגובה: ״מאמצי השמאל לגנוב את הבחירות באמצעים פסולים לא פוסקים. עתירה זו שהוגשה תעצור מעט את הסכר אבל ישנם עוד ארגונים רבים, שמשקיעים מאות אלפי שקלים, להטיית הבחירות שמאלה כדוגמת "טיב טעם" גם נגדם עתרנו. הציבור שרוצה יהדות ורוצה מסורת חייב לצאת בהמוניו ולהצביע מחר רק לש"ס״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture