Yonatan Sindel/Flash90

לאחר כישלון המגעים: הנשיא הטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו

"היכולת של נתניהו גבוהה יותר", הסביר הנשיא. ריבלין חשף את הצעתו: "שמ"מ רה"מ יקבל סמכויות בזמן נבצרות רה"מ". נתניהו: "ממשלת אחדות מהירה לנוכח האתגרים". גנץ: "לא נשב בממשלה שכנגד העומד בראשה עומד כתב אישום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא המדינה נפגש הערב פעם נוספת עם ראש הממשלה ויו"ר סיעת הליכוד בנימין נתניהו ויו"ר סיעת כחול לבן בני גנץ לפגישה משולשת במעונו שבבית הנשיא. הפגישה החלה בשעה 18:00 ולאחר למעלה משעה יצא הנשיא ריבלין מהחדר והשאיר את נתניהו וגנץ להיוועד בארבע עניים, כעבור כחצי שעה הסתיימה הפגישה ביניהם ללא הסכמות.

בעקבות כך, זמן קצר לאחר מכן יצא נשיא המדינה ראובן ריבלין יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע כי החליט להטיל אליו את מלאכת הרכבת הממשלה. "לאחר שנועצתי עם נציגי כל הסיעות הריני להודיע כי ראש הממשלה היוצא, ח"כ בנימין נתניהו, יקבל מידיי הערב את המנדט להרכבת הממשלה", אמר ריבלין בהצהרה שמסר לצד נתניהו.

ריבלין חשף את הצעת הפשרה שלו ואמר כי, "הצעתי לשני המועמדים להקים ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני. הצעתי גם שלצד רה"מ שייבחר, ישונה החוק וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של מ"מ רה"מ. הייחודיות של מ"מ, היא שבכל רגע שנבצר מרה"מ למלא את תפקידו – ממלא המקום ישמש כר"מ לכל דבר".

צפו בנאום המלא של ריבלין

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר קבלת המנדט מנשיא המדינה כי, "אי היכולת שלי קטנה מזאת מאי היכולת של בני גנץ כי אנחנו שנינו לא נצליח להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זאת ממשלת אחדות לאומית, רחבה, והייתי אומר – מהירה. אני רוצה להתעכב למה אנחנו צריכים את האחדות הזאת, את הפיוס הלאומי הזה, מכמה טעמים".

"צו השעה הוא ממשלת אחדות לאומית רחבה. צריך לאחד את העם, אנחנו עומדים מול שלושה אתגרים. הראשון הוא הביטחוני – כולם רואים את התעוזה והחוצפה של איראן. השני הוא הצו הכלכלי שנלווה לכך. צריך ממשלה רחבה מול האתגרים של איראן". לדברי נתניהו, "האתגר השלישי, שבא בגדר הזדמנות חד פעמית, הוא הגעה להסכמות לאומיות במסגרת תוכנית המאה של הנשיא טראמפ. אנחנו יכולים להגיע להסכמות לאומיות במסגרת התוכנית רק אם נעמוד בחזית אחת רחבה", דברי נתניהו.

צפו בנאום המלא של נתניהו

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ פרסם הודעה לאחר כישלון המגעים הערב בבית הנשיא: "לאחר הפגישה האחרונה אצל הנשיא, ולבקשתו, נועדו יו״ר צוות המו״מ מטעם כחול לבן ויו״ר צוות המו״מ מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצערנו, כבר בראשית הפגישה הודיע מר יריב לוין מטעם ראש הממשלה, כי הוא מייצג את הבלוק שבנה הליכוד עם שלוש מפלגות נוספות, מפלגות הימין והמפלגות החרדיות".

"הרכב זה לא מאפשר, מבחינת תוכן הנושאים, משא ומתן להקמת ממשלה רחבה בראשותי שתפעל למען כלל אזרחי ישראל. בפרט הרכב זה לא מאפשר להקים ממשלה שתייצג את אלה שבחרו יחד בשתי המפלגות הגדולות, אשר יקבעו מה יהיו קווי היסוד של הממשלה הבאה. כחול לבן בראשותי לא מסכימה לשבת בממשלה שכנגד העומד בראשה עומד כתב אישום חמור. נושא זה לצד מרכיבי מהות נוספים, חשוב עבורנו יותר מכל דיון בנושא חלוקת תיקים או רוטציה", דברי גנץ.

מוקדם יותר היום דווח כי הנשיא יחליט בתום הפגישה המשולשת היום עם נתניהו וגנץ האם ישנה התקדמות במשא ומתן ואז יסכים לחכות לשבוע הבא עם הטלת הרכבת הממשלה, או להטיל כבר הערב את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד הנבחר, שצפוי להיות בנימין נתניהו שזכה בהמלצה אחת יותר.

לא מן הנמנע שכוונת ריבלין לתת את המנדט כבר הערב נעשית במטרה ללחוץ את הצדדים על מנת שאלו לא יחשבו שבית הנשיא יהיה תירוץ לעיכוב בהרכבת הממשלה או תירוץ למשיכת זמן. הסבירות ההגיונית היא שאם יחליט להטיל זה יהיה על נתניהו, שמאחוריו עומד גוש של 55 חברי כנסת, בשונה מגנץ עליו הערבים המליצו אף אינם מתכוונים להצטרף לממשלה.

 

מו"מ מתקדם? חלוקת התיקים, פשרת הרוטציה ונושאי דת ומדינה

 

כזכור, הלילה צומצם הפער בין הליכוד לכחול לבן למנדט בודד, בעקבות הליכי בדיקה ובקרה של תוצאות הבחירות על ידי ועדת הבחירות המרכזית. הליכוד עלה ל-32 מנדטים, על חשבון יהדות התורה שירדה לשבעה מנדטים. חלוקת המנדטים ליתר הרשימות נותרו ללא שינוי, וכחול לבן נותרה ראשונה עם 33 מנדטים.

נציין כי ברקע המשא ומתן ישנה מחלוקת פנימית חריפה בכחול לבן, מספר 2 בכחול לבן ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אינו מוכן לשבת בממשלה שבה נתניהו מכהן כראש הממשלה, גם במקרה של רוטציה. גורמים בכחול לבן אמרו אמש: "לפיד בעד אחדות, אבל לא יישב בממשלה של ביבי".

אחת ההצעות שהציע הליכוד בפגישת נתניהו וגנץ הראשונה וכן בפגישת צוותי המשא ומתן שהתקיימה אתמול, הייתה שכחול לבן יוותרו על הדרישה לעמוד ראשונים בראשות הממשלה – ובתמורה לכך יקבלו תקופת כהונה מורחבת שעשויה להגיע גם עד שלוש שנים.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, התייחס אמש למאמצים להקמת ממשלת אחדות בכינוס מפלגתו. "אני מבין שנתניהו הסכים ללכת לרוטציה. אני לא מכיר את הפרטים אבל זה מה שהנשיא מוביל", אמר. "אנחנו סומכים על נתניהו והוא מוביל את המשא ומתן מבחינתנו, אבל אנחנו גם פונים לגנץ".

קרדיט תמונות סטילס: עמוס בן גרשום/ לע"מ. קרדיט צילום וידאו עומר מירון, מקליט בן פרץ / לע"מ

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שנה טובה ובמערכת לכול עם ישראל

שאלת השאלות כחרדי.
האם נתניהו יבגוד בנו?
ויכנס לממשלת אחדות בלעדינו? או לא?
אם ינטוש אותנו… זאת תהיה פצצה חזקה. וגט כריתות עם הליכוד.

כן נתניהו לא נתניהו שכחנו שה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לפני ביבי ואחרי ביבי

גן ילדים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture