Marc Israel Sellem/POOL/FLASH90

ישראל סירבה לשחרר האקר רוסי תמורת שחרורה של ישראלית העצורה ברוסיה

נעמה יששכר, שנעצרה במוסקבה ובתיקה נמצאו 9 גרם של חשיש, תשמע את החלטת השופט לאחר חצי שנה בכלא הרוסי. דיווחים: רוסיה הציעה לישראל חילוף אסירים בין האקר רוסי הכלוא בישראל, לבין הצעירה הישראלית. נתניהו: "עונש לא מידתי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נעמה יששכר מוחזקת בכלא הרוסי כבר מעל לחצי שנה, מאז שנעצרה בנמל התעופה במוסקבה כשבתיקה 9 גרם של חשיש – ולמרות שהייתה בטיסת קונקשן וכלל לא נכנסה למוסקבה. היום (שישי) התבקש בית המשפט במוסקבה לגזור עליה עונש חמור במיוחד ביחס לעבירה – שבע שנות מאסר. רגע לפני גזר הדין, מסתמן כי ישראל ורוסיה ניהלו מגעים לעסקת חילופי אסירים שמעלה לא מעט תהיות, כך מאשר גורם ישראלי.

על פי ההערכה, גורמי ביטחון ומודיעין רוסים עומדים מאחורי ההצעה לשחרר את יששכר תמורת אלכסיי בורקוב, האקר רוסי שנעצר בישראל ב-2016. הגורמים משתמשים למעשה בה כקלף מיקוח בעסקה, על מנת לשחרר את בורקוב ולמנוע את הסגרתו לארצות הברית. עוד מודאגים בישראל מכך שהעונש שייגזר היום על יששכר יהיה כבד במיוחד – שבע שנות מאסר. זאת, בעקבות הסירוב לעסקה לשחרור ההאקר.

לפני שלוש שנים נפגש שר המשפטים של רוסיה עם שרת המשפטים דאז איילת שקד, וביקש שישראל לא תסגיר אותו לאמריקנים. הוא אף העלה אפשרות שהוא יוסגר לרוסיה ויעמוד למשפט שם. ההליך המשפטי בעניין הסגרתו נמשך ארבע שנים ולאחרונה נפסק בבית המשפט העליון העליון בישראל על הסגרתו. המהלך מצריך את חתימת שר המשפטים.

מנגד, ההתנהלות של הרוסים בעניין נעמה יששכר, נערה ישראלית-אמריקנית, מעלה תהיות לגבי שיקולים זרים בעניינה. היא נעצרה בקונקשן במוסקווה כשברשותה כאמור תשעה גרם של סם אסור. בתחילה סעיף האישום נגדה היה שימוש עצמי, אך לאחר שבועיים הוא שונה לסחר והברחת סמים, שלכאורה לא תואם לכאורה את נסיבות המעצר. כעת מבקשת התביעה ברוסיה לגזור עליה 8-3 שנות מאסר.

בישראל היום צוטטו גורמים ישראלים שאומרים כי, "הרוסים הפרו את האמנות הבינלאומיות הבסיסיות ביותר, לפיהן אדם שנמצא בטיסת מעבר ולא חצה את מעבר הגבול, נחשב כמי שנמצא מחוץ למדינה. אחרי טורקיה, רוסיה היא היעד השני של טיסות קונקשן עבור ישראלים. המעשה הזה יעורר שאלות אצל 400 אלף תיירים ישראלים שמבקרים מדי שנה ברוסיה, מה יעלה בגורלם אם יגיעו שוב למדינה".

ישראל כהן, דודה של הנערה, סיפר כי המערכת הרוסית מקשה מאוד על הקשר עם אחייניתו, "אפילו שקית עם רימון ותפוח לראש השנה אי אפשר היה להעביר אליה. דבר שני, למה קבעו את הדיון לראש השנה ויום כיפור? המטרה היא שאף אחד מהצד הישראלי לא יגיע. הרב גורביץ' שמטפל שם בכל האסירים היהודים אמר לנו שאף יהודי לא מקבל יחס כזה".

בכיר ישראלי צוטט הבוקר ב'חדשות 13' אומר כי ישראל דחתה הצעה רוסית לבצע עסקה שבמסגרתה תשוחרר יששכר בתמורה לבורקוב. עוד ציין הגורם כי הרוסים העלו את ההצעה כמה פעמים כולל לאחרונה, והנושא עלה בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדברי הבכיר הישראלי, אחרי פסיקת בית המשפט העליון שאישרה את ההסגרה לפני כמה שבועות, הובהר לרוסים כי לא ניתן באופן חוקי לשחרר את ההאקר. זאת, מכיוון שמדובר בפסק דין חלוט של בית המשפט העליון.

ממשפחתה של יששכר נמסר בתגובה לדברי הבכיר: "מסתבר לנו היום שכל העניין עומד על הגב של נעמה. לא ידענו ולא האמנו שהרוסים מחפשים חילופי האסירים. לא היה לנו ברור מדוע חודש אחרי שתפסו אותה על אחזקה והיא הודתה באחזקה, פתאום הקפיצו את זה להברחה וסחר, אז הבנו שכנראה שזה בגלל הדרכון האמריקאי שלה". עוד הוסיפו כי "מנסים לקשור בין ההאקר הרוסי לנעמה ואנו מסרבים לקשור ביניהם. זה לא עבריין מול עבריין, כי הבת שלנו היא לא כזאת. הם מחזיקים אותה כקלף מיקוח".

גורם הישראלי שצוטט ב'וואלה' הוסיף כי העובדה שיששכר מחזיקה גם באזרחות אמריקנית מעלה את ערכה כקלף מיקוח עבור מוסקבה. במקביל ללחץ על ישראל, הרוסים מנסים ללחוץ גם על ארצות הברית לוותר על בקשת ההסגרה של ההאקר – שכלוא בישראל על עבירות שביצע בארצות הברית. בעקבות בקשת ההסגרה של רשויות אכיפת החוק האמריקניות, כל הנסיונות לפנות לרוסים בעניינה של יששכר נתקלו בחומה בצורה.

לפני זמן קצר פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה המתייחס לנושא: "ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל באופן אישי בעניינה של נעמה יששכר בשבועות האחרונים. רה"מ נתניהו שוחח על כך עם הנשיא פוטין בביקורו בסוצ'י לפני מספר שבועות וחזר והעלה את הנושא בשיחתם הטלפונית השבוע", נמסר.

עוד הוסיפו בלשכת ראש הממשלה כי, "כמו כן, הרשויות בישראל פעלו בעניינה של יששכר במשך כל תקופת מעצרה. ישראל העבירה מסר ברור: הענישה שהתביעה הרוסית מבקשת אינה מידתית ואינה הולמת את אופי העבירה המיוחסת ליששכר. רה"מ נתניהו ביקש הקלה הן בעונש והן בתנאי החזקתה של נעמה. לצערנו, בקשות אלה עדיין לא נענו ע"י התביעה הרוסית".

"גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של בורקוב לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה. לאחר פגישתם של ראש הממשלה והנשיא פוטין בסוצ'י, התקשר ראש הממשלה לאימה של נעמה ועידכן אותה בשיחה. ראש הממשלה ומדינת ישראל ימשיכו לעשות כל מאמץ מול הרשויות ברוסיה כדי לשחרר את נעמה יששכר ולהשיבה לחיק משפחתה", לשון ההודעה הישראלית הרשמית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture