Yonatan Sindel/Flash90

ריבלין באזכרה לרבין: "אנו עדים להחרמות של קבוצות, כאילו לא למדנו"

נשיא המדינה בטקס לזכרו של ראש הממשלה שנרצח: "התרבות הפוליטית מימין ומשמאל רוויה ניכור. את הדיון והוויכוח העניינים מחליפים השיסוע והשיסוי. כאילו לא למדנו דבר". בתו של רבין: "יש מי שמטפח את העשבים השוטים, בהתעלמות או בקריצה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר היום בטקס שהתקיים בבית הנשיא לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, "בשנה האחרונה אנו עדים להחרמות, הדרות והתרסות של קבוצות כלפי קבוצות אחרות בחברה הישראלית. תפיסת עולם ש'מי שלא אתך נגדך'. התרבות הפוליטית מימין ומשמאל רוויה ניכור. את הדיון והוויכוח העניינים מחליפים השיסוע והשיסוי. כאילו לא למדנו דבר".

"האם רצח של אדם על רקע דעותיו, או פעילותו האידיאולוגית יכול לקרות בישראל גם היום? אינני יודע", הוסיף הנשיא. "אני יודע שלפני עשרים וארבע שנים לא האמנתי שזה יקרה לנו. אבל זה קרה לנו. במשמרת שלנו. ואני יודע שהשבר לא נעלם. שהמחלוקות בינינו עדיין עמוקות, ושהחברה הישראלית מתקשה להסכים על קווי יסוד וכללי משחק. אם ניתן לשבר להתרחב נמצא עצמנו שוב מול שוקת שבורה. עלינו לשנן שוב ושוב השכם והערב ששיח פוליטי אסור שייעשה באלימות".

"אלימות לעולם איננה דרך ליישוב מחלוקות", המשיך ריבלין, "אסור לנו לשכוח את המדרון החלקלק שבין ההסתה והשנאה, לשפיכות הדמים. עלינו לעשות הכול כדי שלא תונף שוב המאכלת על אף אחד מאתנו בשל עמדתו הפוליטית ויהיה זה ראש ממשלה, נשיא, שר, ח"כ, עיתונאי או אזרח מן השורה. אני פונה אל כל המחנות מימין ומשמאל – הרגיעו את הרוחות, אל תלבו את השנאה. אל תעצמו עיניים. זו איננה דרכנו. זו לא דרכו של עם ישראל."

דליה רבין: "יש מי שמטפח עשבים שוטים בקריצה או בהתעלמות"

בתו של ראש הממשלה המנוח, דליה רבין, אמר בטקס כי "אחד מכל שלושה ישראלים מאמין בתיאורית הקונספירציה. חמישה אחוזים מהישראלים אומרים בגלוי כי הרוצח צדק. נתונים קשים. משהו נרקב בדמוקרטיה הישראלית. הנתונים האלה מופיעים בעקביות, בתזוזות לא גדולות, בסקרי דעת קהל מעשר השנים האחרונות. צריך להסתכל עליהם בעיניים, כי לא נוכל אחר כך להגיד – לא ידענו".

"שנים אנחנו אוהבים לספר לעצמנו, שכל העם התאבל על רצח ראש ממשלת ישראל בידי מתנקש יהודי. לא נכון: במקומות רבים היו התפרצויות של שמחה. פעם, לפני 24 שנים, לפני 20 שנה, זה לא היה יפה להראות את זה, להגיד את זה. היום זה בסדר, מותר, מקובל. במרכז יצחק רבין אנחנו פוגשים כל כמה שבועות את התלמיד שאומר: טוב שרצחו את רבין. אני הייתי רוצח את רבין".

"במובנים מסוימים לא רק שלא הפקנו לקחים מרצח ראש הממשלה, אלא שהיום מצבנו גרוע יותר. מחסומים נפרצו, גדרות הורדו. הרשתות החברתיות מאפשרות להתיר כל רסן. אם ממש מתאמצים, אפשר למצוא דבר טוב אחד במגמה הזו: אנחנו יודעים עם מה עלינו להתמודד. אי אפשר יותר להגיד שהכתובת לא זועקת מן הקיר: החברה הישראלית סובלת ממגמות אנטי דמוקרטיות, אלימות, חזקות. לא מדובר בעשבים שוטים. לפנינו שדות של שנאה, של כוחות הרס. גם עשבים שוטים לא גדלים בפאתי השדה".

היא האשימה את הפוליטיקאים במצב, "פלמ"חניק ותיק, חקלאי מנוסה, זעק פעם בוויכוח על רצח מפקדו, יצחק רבין: עשבים שוטים גדלים ליד השטוצר. ליד השיבר. ליד מקור המים. יש מי שמטפח אותם, מי שמגדל אותם, מי שבקריצה, או בהתעלמות, או בלשון רפה, מלבה אותם. נבחרי הציבור כולם צריכים לזכור ולהיזהר: בנמר השנאה, הקיצוניות, הפלגנות אי אפשר באמת לשלוט. יום אחד הוא עלול לקום גם עליכם. על השפעתו ההרסנית של נמר השנאה על החברה הישראלית, על הלכידות שלה, על הסולדיריות שלה, על עצם קיומה, אין צורך להכביר מילים. כשתתעוררו, עלול כבר להיות מאוחר".

רבין התייחסה לסערה בעקבות תאוריות הקונספירציה שחוו עדנה מחודשת, "השנה לא נותרה ברירה. צריך להגיד מעל כל במה את המובן מאליו ואת הידוע: ראש ממשלת ישראל נרצח בידי מתנקש יהודי, שהודה ושיחזר והורשע ונשפט. שלא חזר בו מהודאתו ולא התחרט, ולא התנצל. חובה על כולנו להבין, שהתבססותן של תיאוריות קונספירציה תורמת להשלטת אנרכיה; בית המשפט פסק? אז מה. ועדת חקירה ממלכתית חקרה? "בואו, אנחנו יודעים מה באמת קרה שם"…. תיאוריות הקונספירציה גורמות לאיבוד האמון במערכות הצדק ובשלטון החוק; מטשטשות את הקו הברור בין אמת לשקר. מזמינות כאוס, הרס, חורבן. את המגמה הזו צריך לעצור".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אבל היא עצמה בתכנית שלמה מעלה שאלות ותהיות רבות הקשורות לרצח ולרוצח?! תשובות גם היא לא קיבלה…

מרתפי השב"כ ידועים בכוחם הסגולי לגרום לבן אדם להאמין שאכן הוא עצמו הרוצח. כך או כך……

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture