ראש מערך הסייבר: "המתקפה הייתה עלולה לגרום לאסון ולמחסור במים"

ראש מערך הסייבר הלאומי התייחס למתקפה על מתקני המים ואמר כי "החודש האחרון היה נקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר. אם הרעים היו מצליחים, היינו נאלצים להתמודד עם נזק לאוכלוסייה אזרחית". עוד הוסיף: "כל הקווים האדומים נחצו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, התייחס היום (חמישי) למתקפת הסייבר על מערכות המים בישראל בחודש שעבר ואמר כי "אם היא הייתה מצליחה, אם הרעים היו מצליחים, היינו, באמצע משבר הקורונה, נאלצים להתמודד עם נזק מסוים לאוכלוסייה האזרחית ואף מחסור זמני במים, או ערבוב של כלור או כימיקלים אחרים במינון הלא נכון – שיכול היה לגרום לנזק ולאסון".

בנאום מצולם לכנס 'סייברטק דיגיטל' הוסיף כי, "המילה 'מהירות' לא מספיקה בשביל לתאר את הקצב הקדחתני שבו דברים מתרחשים במרחב הסייבר", הסביר אונא. "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות. הניסיון למתקפה על ישראל היה מתואם ומאורגן במטרה לפגוע במערכת המים ההומניטרית שלנו. לא מדובר בתשתית מדינה קריטית ואכן הצלחנו לבלום ולמנוע את המתקפה".

"זהות התוקף, על פי 'פוקס ניוז' ופרסומים זרים אחרים, יוחסה לשחקן מדינתי מסוים", אמר אונא – שלא הזכיר את איראן בשמה. "אנחנו לא מייחסים או מאשרים שום דבר לגבי זהות התוקף, אבל רק נוכל להגיד שלא מדובר בקבוצת פשיעת סייבר וזה לא נעשה למטרות פיננסיות כמו כופרה. זה היה מכוון באופן ספציפי לגרום לנזק במרחב הפיזי של החיים באמצעות מערכות בקרה ושליטה".

"זו הפעם הראשונה שראינו משהו כזה שמכוון לגרום נזק למרחב הפיזי, בהשוואה למתקפות שמכוונות לפגיעה בנתונים, שגם הן חמורות בפני עצמן בעולם המודרני". לגבי המתקפה עצמה אמר אונא כי "היה מדובר במספר רב של מערכות שליטה ובקרה והמתקפה סוכלה בגלל המאמצים שלנו. הלקח הטרי הוא כמה חשוב להיות ערוך ברמה הלאומית ולהיערך למתקפות מסוג זה, לא רק על התשתיות הקריטיות".

ראש מערך הסייבר סיפר בהמשך כי המתקפה כוונה למספר רב של מערכות שליטה ובקרה והיא סוכלה בזכות המאמצים של ישראל ובזכות ההיערכות של מערך הסייבר הלאומי. "ניהול הסיכונים שאנחנו עושים תמידית. אם נעמוד במקום ולא נתקדם ונשתפר, התוצאה בפעם הבאה עלולה להיות פחות טובה. כעת אנחנו נערכים לשלב הבא שיגיע בסופו של דבר", סיפר אונא.

לדבריו, ישראל כבר נערכת לשלב הבא של המתקפות. "אני חושש שזהו רק סימן לעידן חדש שבו מתקפות סייבר מכוונות למטרות הומניטריות", אמר. אם חשבנו שיש קווים שאסור לעבור אותם, אז במקרה הזה כל הקווים נחצו וייתכן שייחצו אף יותר בעתיד. אנחנו צריכים להיות ערניים ולעבוד יחד נגד המתקפה הבאה שבה רמת המתקפה עשויה לעלות, להיות מתוחכמת יותר וקטלנית יותר".

בנוגע לעתיד התחום אמר אונא: "נראה כי יש כללי משחק חדשים במלחמת סייבר – זה יכול להיות סייבר נגד סייבר, או קינטי נגד סייבר – והכל יצטבר ללוחמה שמכוונת לפגיעה באזרחים . אנחנו (מדינות) צריכים לשקול מה נחשב תשתית קריטית ומהם היהלומים שבכתר במרחב הסייבר בכל מדינה, שבהם מטפלים בהגנת סייבר, ולנהל את הסיכונים עם המערכות החשובות שאין מוגדרות קריטיות".

לסיכום, תיאר את הלקחים אשר יש ללמוד מהתקופה האחרונה: "הלקח הטרי הוא כמה חשוב להיות ערוך ברמה הלאומית ולהיערך. במערך הסייבר הלאומי עוסקים ומטפלים כיום במאות מערכות, גם אם פחות קריטיות במרחב הסייבר כדי להרחיב ולפתח גישה חדשה על איך מגנים על הכל, כי הכל נהיה הרבה יותר מחובר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture