צילום: Flash90

מליאת הכנסת אישרה את החוק הנורבגי בקריאה שנייה ושלישית – נתניהו נעדר

החוק שנועד לאפשר לשרים וסגני שרים להתפטר ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימה אושר בתמיכת 66 ח"כים, מול 43 מתנגדים. נתניהו נעדר מההצבעה למורת רוחה של כחול לבן. החוק צפוי להכניס לכנסת בין 10 ל-12 חברי כנסת חדשים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שני) את "החוק הנורבגי" בקריאה שניה ושלישית. החוק עבר ברוב של 66 תומכים מול 43 מתנגדים, המליאה דחתה את כל ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק. ההצבעה נערכה לאחר עיכובים רבים ומחלוקות בקואליציה, ובהיעדר ראש הממשלה בנימין נתניהו. החוק נועד לאפשר לשרים וסגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימה.

במהלך הדיון על החוק משכה האופוזיציה את רשימת הדוברים במליאה ודרשה הצבעה מיידית על החוק כדי להביך את הקואליציה. יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר, שבה דנו בחוק, עלה לסכם את הדיון ומשך את הזמן עד שחברי הקואליציה ייכנסו למליאה. בסביבת נתניהו אמרו על היעדרותו שיש רוב בלעדיו לאישור החוק ולכן הוא לא הגיע למליאה. בכחול לבן זעמו על ההיעדרות.

החוק הנורבגי יכניס לכנסת בין 10 ל-12 חברי כנסת חדשים, במקום שרים וסגניהם שיתפטרו מתפקידם – חמישה מכחול לבן, שלושה מש"ס, אחד מיהדות התורה ולפחות שניים מהליכוד. נוסח החוק גובש בשבועות האחרונים בוועדת החוקה בכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר, אך עוכב כמה פעמים על ידי הליכוד בשל מחלוקות עם כחול לבן, שהייתה מעוניינת בו יותר משאר המפלגות בקואליציה.

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה לאישור החוק הנרווגי: "באישון לילה, כמו גנבים, העבירה הקואליציה את חוק הג׳ובים הנורבגי. 110 מיליון ש"ח לכסאות ומקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות. במקום דמי אבטלה לעצמאים ומענקים למובטלים מבזבזים את כספי הציבור על ג׳ובים".

סגן שר התחבורה ח"כ אורי מקלב אמר על אישור החוק הנרווגי כעת: "אישור החוק מהווה מכפיל כוח לנציגות החרדית ונותן את האפשרות להכניס עוד חברים לעבודת הכנסת העמוסה, דרשנו כבר בהסכם הקואליציוני ליישם את החוק בצורה הרחבה ביותר ואנחנו שמחים על אישרו. החוק הנורבגי יחזק את עבודת הכנסת, זהו דבר טוב ואנחנו מברכים על כך, חוק זה ישביח את עבודת הכנסת".

החוק מציע הסדר שיאפשר לחברי כנסת שהתמנו לכהונת שר או לכהונת סגן שר להפסיק את חברותם בכנסת לתקופה שבה הם מכהנים בתפקיד זה, ולחזור לכהונתם בכנסת לאחר תקופה זו. מספר חברי הממשלה להם יותר להתפטר מהכנסת ולחזור אליה ייגזר מגודל הסיעה וממספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים.

על פי ההסדר המוצע וכדי לשמור על עצמאותו של חבר הכנסת החדש שנכנס לכנסת על פי ההסדר, השר (או סגן שר) שהתפטר מהכנסת יהא רשאי לחזור לכנסת רק במקרים מוגבלים – אם הוא חדל להיות שר או סגן שר, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל), ולא על יסוד החלטה חד-צדדית מצדו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שמכהן כשר או כסגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו ברשות המבצעת, בראש ובראשונה כדי להבטיח כי לסיעות הקואליציה יהיו מספיק חברי הכנסת שיכולים להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. יש בכך כדי לשפר את עבודת הכנסת ואת הייצוג של הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה, וכן לאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמסר לעבודתם ברשות המבצעת".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר הציג את ההצעה ואמר כי "המטרה המרכזית של ההסדר הוא להבטיח שיהיו מספיק חברי כנסת פנויים לעבודה הפרלמנטרית ולשפר את ייצוג הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה. מאותה סיבה ניתן יתרון יחסי למפלגות קטנות ובינוניות שזקוקים ליותר ידיים עובדות בכנסת ובוועדות. אני נמנה על קבוצת ח"כים שנכנסה לכנסת בשעתו באמצעות החוק הנורבגי, והתרומה של כל הח"כים הללו לעבודת הכנסת הייתה משמעותית ביותר. קידמנו וחוקקנו חוקים רבים בקריאה שניה ושלישית, השתתפות ערה באופן מתמיד בוועדות הכנסת, זה לב ליבה של הכנסת".

יו"ר מר"צ ח"כ ניצן הורוביץ תקף את החוק ואמר כי "החוק הזה הוא כמובן מיותר משום שהיה אפשר למצוא לו פתרון אחר, פשוט פחות שרים ואז לא היה צריך בחוק הזה, היו נשארים יותר חברי כנסת פנויים לעבודת הכנסת. אבל קמה כאן ממשלה מנופחת. זה עוול, ועכשיו הוסיפו עוול על הפשע ומכניסים עוד, עוד אנשים שיעלו עוד כסף, וזאת כאשר המשק כולו נמצא במצב קשה ביותר. פה בחוץ מדי יום מתקיימות הפגנות של אנשים שפשוט אין להם כסף לשלם חשמל. ולכן, האנשים האלה, שהיו בעלי עסקים – עסקים קטנים, עצמאים, פרילנסרים – איבדו את עסקיהם בחודשים האחרונים והם נסגרו לצמיתות".

ח"כ איילת שקד מימינה אמרה ש"אנחנו נמצאים בתקופת משבר כלכלי מהקשים שידעה מדינת ישראל. אנשים עוד לא מבינים עד כמה המשבר הזה קשה, כי עוד יש כרגע את שלב המענקים, והחל"ת – במה שנקרא: עוד לא חטפו אתה בום. אבל עוד כמה חודשים, המגזר העסקי יחטוף את הבום, ואז הממשלה הזאת תשלם ביוקר על השרים המיותרים, התקנים המיותרים, והבזבזנות הזו, והיא תצטרך לתת דין וחשבון לבוחרים שלה".

ח"כ מיקי לוי מ'יש עתיד-תל"ם' נעם במשך כ-40 דקות ואמר: "תשמעו אזרחי מדינת ישראל – כשאתם מאבדים את מקום עבודתכם, כאן מוסיפים עוד 15 ג'ובים. לעת הזו, זה רק מראה כמה הממשלה הזו מנותקת, לא אכפת לה מאזרחיה. דואגת אך ורק לעצמה. החוק הזה בא לענות על הצרכים של מפלגה אחת: כחול לבן, כי הליכוד לא מעוניין. אין לו צורך, יש לו מספיק חברי כנסת. מכאן נולד החוק הבלתי ראוי הזה לעת הזו שעלותו 101 מיליון שקלים. כשלמטה – עולם התרבות מתפוצץ, אנשים שם איבדו את מקור פרנסתם".

ח"כ אורנה ברביבאי מ'יש עתיד-תל"ם' הוסיפה כי "אני רוצה לדבר על מכבסת המילים של הממשלה ההזויה הזו, שאיבדה את הבושה במעשייה. במקום לקרוא לחוק שהיא רוצה להעביר בחשיכת הליל, 'נורבגי', שתקרא לו בשמו – חוק הג'ובים. לא הספיקו לממשלה 36 שרים. עד נורבגיה הם הגיעו כדי להביא ביטוי מכובס להרחבתה, כאילו היא לא מספיק מושחתת, גדולה ומנופחת ועל חשבון הציבור".

ח"כ אורלי פרומן מ'יש עתיד-תל"ם' אמרה כי "אם כבר חוק נורווגי, אם כבר המדינה רוצה להעתיק או לחקות את מה שקורה בנורבגיה מבחינת החוק שהיא רוצה לאמץ, אז בואו נאמץ כעסקת חבילה חלקים נוספים מנורבגיה. נאפשר חינוך חינם מגיל לידה ועד תואר ראשון. נקדם קצבת זקנה בסך 6,400 ש"ח. ויש עוד כמה דברים שאפשר לקחת מנורבגיה. דווקא את החוק הכי בזבזני בחרתם?"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש כאן מכפיל כח לנציגות החרדית.
אך לא בגלל החוק הנורווגי.
כי תמיד ניתן להשאיר את הח"כים במקומם.
ולמנות שר חרדי מטעם המפלגה.

חוקי צחנת הביבים.
ביבי רב נוכלים.
הצביע בעד ונגד ההתנתקות.
הצביע בעד ונגד סנקציות פליליות נגד חרדים.
הצביע על הקטנת מספר השרים ועל הגדלתם.

אינטרסנט קטן ושפל.
חסר עמוד שדרה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture