יו"ר סיעת בליכוד מיקי זוהר ויו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כחול לבן: "לא ניקח חלק בהדחת ביטון"; זוהר: "לא נעביר חוקים לוועדה"

העימות הפוליטי- בריאותי בוועדת הקורונה: ראש הממשלה, יו"ר הכנסת וח"כ זוהר סיכמו כי הדחתה של יו"ר ועדת הקורונה לא תצא לפועל. כחול לבן: "נוכח חשיבות תפקודה של הכנסת כגוף מפקח, אין זה ראוי להדיח את יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הודיע הערב (שני) כי "‏לפני זמן קצר התקיימה שיחה בין ראש הממשלה ויו"ר הכנסת יריב לוין יחד עימי. בתום השיחה החלטתי שינקטו כנגד ח"כ שאשא ביטון צעדים משמעתיים. כמו כן בשלב בזה לא יועברו לוועדת הקורונה בראשה עומדת ח״כ שאשא ביטון הצעות חוק לדיון עד להודעה חדשה".

סיעת כחול לבן הודיעה הערב כי "נוכח חשיבות תפקודה של הכנסת כגוף מפקח, אין זה ראוי להדיח את יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון. אם הליכוד יקדם הצבעה בנושא – לא ניקח בה חלק". גורמים בכחול לבן טענו תחילה כי לא יוכלו להתערב בהחלטה להדיח את שאשא ביטון מכיוון שמדובר בנציגת הליכוד ולכן יאלצו לאפשר את ההדחה.

בכיר בליכוד: "ביטון נכנעה ללחץ מלוביסטים"

כזכור, חברי וועדת הקורונה דחו המתווה שגיבשו ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין וקבעו כי בריכות השחייה וחדרי הכושר ייפתחו. יושבת ראש הוועדה שאשא-ביטון מהליכוד, הצביעה בעד המהלך בניגוד להחלטת ראש הממשלה ושר הבריאות, שקבעו מתווה "תו סגול" הקובע כי רק בריכות לא מקורות יוכלו לפתוח את שעריהן לציבור. החלטת הממשלה נדחתה שוב גם ברוויזיה שהוגשה.

גורם בכיר בליכוד תקף מוקדם יותר את ביטון ואמר כי "לצערנו יפעת שאשא ביטון נכנעה ללחץ מלוביסטים שייצגו את חדרי הכושר. לכן היא לא הסכימה אפילו לסגור ל24 שעות. כל המומחים של משרד הבריאות הזהירו שחדרי הכושר הם סכנה ממשית להדבקה בגלל שהנגיף עובר גם בהזעה ולכן המסיכות לא נותנות מענה. במצב כזה לא ניתן לעבור לסדר היום ולכן תושעה מתפקידה לזמן מה".

ביטון אמר לאחר ההחלטה בוועדה כי "ועדת הקורונה ניהלה ישיבות ארוכות ומעמיקות, במהלכן הגיעו להשמיע את דעתם מומחים שונים ומגוונים. בתום הדיונים קיבלתי את ההחלטה המאוזנת עבור הציבור. החלטה שמחד שומרת על בריאות הציבור ומאידך מקיימת את החובה להבטיח פעילות כלכלית רציפה ככל שניתן".

"שני המשברים, מנוהלים במקביל. לכן חשוב היה ללמוד, להקשיב ולשאול שאלות, במטרה להגיע להחלטה הנכונה ביותר שנותנת את המענה המיטבי בשני המישורים. בפני הוועדה הוצגו נתונים ברורים על אי תחלואה בבריכות. גם בנוגע לחדרי הכושר אין עדות לכך שהם מוקדי התפרצות וישנו גם תו סגול מחמיר וברור שיימנע הידבקות".

"נוסיף לכך ששחייה ואימון חיוניים לבריאותם הנפשית והפיזית של אנשים רבים. זאת והחשיבות הכלכלית של הפעלתם כפי שהוצגו בוועדה, חיזקו אותי בדעתי שסגירת חדרי הכושר והבריכות כמקשה אחת היא טעות. אני קוראת לציבור להישמע להנחיות באדיקות כדי למנוע את ההתפשטות של הנגיף ולדאוג לבריאות של כולנו", דברי ביטון.

סגן שר הבריאות, יואב קיש אמר בדיון כי "מטרת הצו מניעת פעולות המסכנות את בריאות הציבור – כדי למנוע סגר. אין לנו נתונים מלאים, ברורים, חד משמעיים מי נדבק ממי ואיפה. רק 5% מהנדבקים מקור ההדבקה שלהם ברור- אך בבריכות, מאות אנשים מתקהלים במקום אחד".

לדבריו, משרד הבריאות ביקש לסגור את הבריכות גם בבתי המלון, אך משרד האוצר טען שזה יהיה סופו של הענף. "שיהיה ברור, הצו נועד כדי שלא נגיע בעוד שבועיים לסגר. למרות שסקטורים מסוימים משלמים מחיר, ההחלטה היא קריטית, וזו טעות קשה, כי אם תהיה התפרצות, וממילא גם סגר – האחריות היא שלכם, חברי הועדה".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הוסיף כי "ההצבעה כאן היא בניגוד לעמדת גורמי המקצוע, משרד הבריאות ועמדת הקואליציה. הקואליציה לא תסבול זאת. בהצבעה זו אנחנו מדביקים את המדינה וגורמים נזק. האנשים פה באמוק של הצבעה. ניאלץ להחליף את יו"ר הוועדה, הממשלה תגיש בקשה מחודשת לצו, והיא תגיע להצבעה מחודשת בוועדה הזו או באחרת. השיקול פה שלכם הוא פופוליסטי וחסר אחריות".

ח"כ זוהר כתב לאחר ההצבעה: "צר לי שחברת כנסת מהקואליציה בחרה בדרך פופוליסטית וחסרת אחריות על גבם של הרשויות הנלחמות למניעת מגפת הקורונה והחליטה לפעול כנגד עמדת הקואליציה. במקום להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע לממשלה לנהל את המשבר הזה באופן אחראי, היא בחרה לתקוע מקלות בגלגלי הקואליציה. לא נוכל לסבול התנהגות כזו".

בתום ההצבעה בוועדת הקורונה החלו בליכוד בהליך הדחתה של שאשא-ביטון. במכתב שנשלח ליו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גיזנבורג (כחול לבן), כתב יו"ר הקואליציה ח"כ זוהר: "ברצוני להודיעך כי סיעת הליכוד מעוניינת להחליף באופן מיידי את יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון. המועמד/ת מטעם הליכוד יימסרו במועד הדיון הקרוב בוועדת הכנסת".

מבקר הליכוד: ההחלטה על ההדחה – בניגוד לחוקת המפלגה

חבר הכנסת גדעון סער התייחס אף הוא להצבעה וכתב: "ללא קשר לתוכן ההחלטות שקיבלה היום ועדת הקורונה – הכנסת אינה חותמת גומי של הממשלה. נכון יותר לשכנע את ועדות הכנסת באמצעות מסד נתונים ולא באמצעות איומים ולחצים. כמו כן כתב, כי "הדחת יו״ר הועדה אינה הדבר הנכון לעשות".

מבקר הליכוד שי גלילי פנה ליו"ר המפלגה נתניהו בטענה כי ההחלטה על הדחת שאשא-ביטון התקבלה בחוסר סמכות, בניגוד לחוקת המפלגה, "ותוך רמיסה של כללי המינהל התקין והיסודות הדמוקרטיים הפנימיים במפלגה". במכתב ששיגר לנתניהו כתב גלילי כי ההחלטה על החלפתה של שאשא-ביטון יכולה להתקבל רק בהצבעה של סיעת הליכוד, ולא על ידי יו"ר הקואליציה ללא התייעצות סיעתית.

לגופו של עניין כתב כי "הואיל ומפלגת הליכוד, לרבות סיעתה בכנסת, מושתת על יסודות דמוקרטיים, קשה לקבל השתה של סנקציה על חבר הסיעה בגין הפעלת שיקול דעתו ומימוש תפקידו כחבר בוועדה שתפקידה האפריורי הוא לפקח על החלטות הממשלה (אפילו אם המפלגה היא זו המרכיבה את אותה ממשלה). כך, ולמעט במקרים אידיאולוגים מובהקים (הנוגעים למטרות המפלגה והמצא המפלגתי המשותף), אין לקבל אפשרות להשתת סנקציות כנגד חבר הסיעה שהפעיל את שיקול דעתו והצביע כנגד עמדות חברי סיעה אחרים".

עוד כתב המבקר כי "קל וחומר, שעה שמלכתחילה חבר הסיעה נשלח לבצע תפקיד ביקורתי הקשור למנגנון הפיקוח הסטטוטורי על החלטות הממשלה (וההנחה היא שחבר זה לא מונה לתפקיד האמור לשם 'מראית עין' או לתפקד כ'חותמת גומי' אלא להתנהל כגורם עצמאי ללא כל תלות או מורא)".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture