Wisam Hashlamoun/Flash90

אחרי 15 שנה: גנץ הורה לקדם את פרויקט הגישה לנכים למערת המכפלה

ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הורה בסיום דיון עם מתאם הפעולות בשטחים לקדם את פרויקט הנגשת מערת המכפלה לנכים ובעלי מוגבלויות. "לא יתכן שאתר חשוב הן ליהודים והן למוסלמים כמו מערת המכפלה לא יהיה מונגש לנכים ובעלי מוגבלויות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הורה היום (שלישי) בסיום דיון עם מתאם הפעולות בשטחים, יועמ"ש מערכת הביטחון, יועמ"ש איו"ש, ונציגי צה"ל, המל"ל והשב"כ, לקדם את פרויקט הנגשת מערת המכפלה לנכים ובעלי מוגבלויות. הפרויקט כולל בניית ציר גישה ומעלון שיאפשר למתפללים להגיע לאתר.

שר הביטחון קבע את הדיון במועד האמור על רקע סיום תקופת הגשת ההתנגדויות לפרויקט הקבוע למחר (15.7.20). השר הנחה לקדם את כלל ההליכים לביצוע הפרויקט ובהם, סיום ההליכים המשפטיים ודיון בהתנגדויות, סיכום המקורות התקציביים. מיד עם השלמתם הנחה השר לצאת למכרז לביצוע העבודות לאחר עדכונו.

גנץ אמר בדיון, כי הוא רואה בפרויקט כנושא הומינטרי בסיסי שהיה צריך להיות מטופל מזמן: "לא יתכן שאתר חשוב הן ליהודים והן למוסלמים כמו מערת המכפלה לא יהיה מונגש לנכים ובעלי מוגבלויות".

חברת הכנסת קטי שטרית כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "המאמצים נושאים פרי! היום הורה שר הביטחון, בני גנץ, לקדם את הנגשת מערת המכפלה וזאת לאחר שהגשתי שאילתה וביקשתי לקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון. הגיע העת שכל אדם יוכל לקיים את דתו ופולחנו במקום כל כך קדוש. אמשיך להיאבק עד לביצוע ההנגשה. אני מודה לשר ולכל הנוגעים בדבר ומקווה שבקרוב מאוד נברך על המוגמר".

בארגון 'בצלמו' אומרים כי למרות הנחיית ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון לאשר את הנגשת המערה המינהל מסרב לדון בעניין. רבות כבר נאמר על המצוקה הקשה של האנשים בעלי מוגבלות בבואם למערת המכפלה אשר בחברון. למעלה משני מיליון מבקרים בשנה במערת המכפלה מקום אשר מקודש לבני כל הדתות והלאומים .

חרף זאת המקום אינו נגיש כלל לאנשים עם מוגבלות . קרוב למאה מדרגות מחכות למי שבא למקום להתפלל לבקר או להשתתף בשמחה. לפני שנתיים אף נפל בדרך למקום בחור בשם מוטי אוחיון אשר מרותק לכיסא גלגלים התהפך ונפטר.

כידוע בהסכם חברון סוכם ששטח מערת המכפלה הינו בשליטת הווקף הפלסטיני ונאסר על היהודים לעשות כל פעולה שתשנה את הסטטוס קוו במקום. עקב כך המקום אינו מקורה ואינו ממוזג , בחורף נופל גשם על המתפללים ובקיץ חמסין מכה במבקרים הרבים . אולם כל זה תקוע עקב הסכם חברון. נושא ההנגשה לכאורה היה צפוי להיפתר בדרך של הסכמה שכן ישנם אנשים עם מוגבלות בשני הצדדים הן היהודי והן המוסלמי.

חרף זאת התעקש הווקף עשרות שנים לא לאשר את ההנגשה. בשנים האחרונות חלה התעוררות ציבורית גדולה בעניין על ידי ארגון זכויות האדם בצלמו שרתם לעניין קרוב למאה חכ"ים ושרים וארגונים רבים. ואכן וועדת חוץ וביטחון התכנסה בעניין שלשה פעמים במטרה לקדם את ההנגשה חרף התנגדות הערבית המקומית. בשנה האחרונה ביקרו במערה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון (דאז) נפתלי בנט והודיעו שהם מאשרים את ההנגשה אף ללא הסכמת הצד השני,

מה שהצריך הוצאת צו הפקעה מידי הווקף. ואכן לפני כחודשיים חתם שר הביטחון על צו ההפקעה שפורסם מיידית וניתן היה להגיש התנגדויות להנגשה. חרף הטענות הרבות על התנגדות הערבית להפקעה הוגשו שני התנגדויות אחת ארגון השמאל הקיצוני עמק שווה אשר ממומן על ידי האיחוד האירופי והקרן לישראל חדשה. ואחת על ידי עיריית חברון. בדרך כלל מוגשים מאות ואף אלפי התנגדויות לתכניות בניה שונות. וועדות התכנון והבניה דוחות ברוב מוחץ של המקרים כבר בדיון הראשון את כל ההתנגדויות. אולם לא כן במקרה שלנו. שהוועדה מסרבת להתכנס בטענה שיש לבדוק משפטית קודם את ההתנגדויות.

השבוע הייתה אמורה להתכנס מועצת התכנון מטעם המינהל כדי לדון בבקשה ולאשר אותה אולם המינהל מסרב לכנס את הוועדה למרות הנחיות הדרג המדיני והביטחוני בטענה שמדובר בעיתוי נפיץ ביטחוני.

בארגון בצלמו תקפו בחריפות רבה את המינהל ואמרו אחרי שהמינהל סרב אפילו לאפשר דיון פומבי בעניין בכנסת בטענה שהדיון יגרום למלחמת דת , המינהל ממשיך לתקוע מקלות בגלגלים פשוטו כמשמעו. אנחנו קוראים לשר הביטחון שהביע תמיכה פומבית בהנגשת מערת המכפלה להתערב בענין ולהורות למינהל מיידית לכנס את הוועדה עוד היום כדי לאשר את ההנגשה. לא ייתכן שזכויות אדם יפגעו בשל חשש דימיוני מהטרור שלא קיים.

בתוך כך, יו"ר סיעת שס ח"כ מיכאל מלכיאלי שיגר מכתב בהול ליו"ר וועדת חו"ב ח"כ צבי האוזר לכנס דיון דחוף בוועדה. במכתב נאמר: "חשיבות הנגשת מערת המכפלה ידועה וברורה, ואין צורך להרחיב בזה. לפני מספר חודשים הדרג המדיני אישר בצורה מוחלטת את ההנגשה, ואף ניתן צו הפקעה במועד 12.5 צו אשר פקע אמש, אך למרות זאת מסרב המנהל האזרחי לכנס את מת"ע (מועצת התכנון העליונה), כדי להתכנס ולאשר את צו ההפקעה באופן סופי. חובה עלינו כוועדה הממונה והמפקחת על המנהל האזרחי לסיים את הליך הנגשת המערה באופן סופי, על כן הנני קורא לכב' לזמן ישיבה דחופה עם אנשי המנהל ונציגי משרדי הממשלה האמונים על הפרויקט, ולוודא שמבצעים תפקידם נאמנה ומוציאים לפועל את המדיניות אשר הותוותה על ידי הוועדה והדרג המדיני, ומתחילים בהנגשת המערה, כאן ועכשיו. יודגש, מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות, ללא הבדל דת ומין, סובלים יום יום שעה שעה פשוטו כמשמעו, ומדירים את רגליהם ממקום קדוש זה עקב המצב".

חברת הכנסת קטי שטרית הגישה שאילתה לשר הביטחון בעניין. וכן פנתה גם ליו"ר ועדת חוץ וביטחון בבקשה לקיים דיון סטטוס התקדמות להנגשת האתר. בשאילתה שנשלחה לשר הביטחון נכתב: "השבוע פקעו שישים יום בהם ניתן להגיש התנגדויות להפקעת מערת המכפלה. המינהל האזרחי טרם התכנס לאשר את הנגשת האתר. מדוע המינהל האזרחי אינו מתכנס? מתי בכוונת המינהל לאשר את ההנגשה ולהתחיל בעבודות?" ח"כ מיכל שיר (הליכוד) אף היא הגיבה לפרסום ואמרה: "העיכוב המתמשך בהנגשת מערת המכפלה הוא בבחינת עינוי דין לקשישים ובעלי מוגבלויות שרוצים לבקר בה. לפני פחות מחודש ערכתי סיור בחצר המערה ונדהמתי לראות שעל אף ששר הביטחון הקודם אישר את ביצוע ההנגשה ועל אף שהוסרו המכשולים המשפטיים, העבודות בשטח לא החלו. בכוונתי להגיש שאילתה בנושא לשר הביטחון הנוכחי, בני גנץ".

ח"כ משה ארבל (שס) פנה לשר הביטחון במכתב נרגש וציין במכתבו: "מזה מספר שנים קבוצה של חברי כנסת בה אני חבר מובילה מאבק חשוב, לצד ארגונים אזרחיים, כדי להנגיש את מערת המכפלה לאנשים עם מוגבלויות. בתחומי מדינת ישראל חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע שמבנים ציבוריים יונגשו ככלל באופן מלא מתוך תפיסה שזוהי חובתנו כחברה לעשות כל שביכולתנו כדי לקדם את כלל האזרחים, לנהוג באופן שוויוני באזרחים עם מוגבלויות ולהגן על זכותם להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה.
במערת המכפלה מבקרים כשני מיליון איש בשנה, יהודים, מוסלמים ונוצרים, והיא גם היום, 20 שנים אחרי חקיקת החוק, עדיין איננה מונגשת. הנגשת המערה לראייתנו נועדה לתת שירות חישוב לכל האנשים עם מוגבלויות, מכל הדתות והעמים, המבקשים לממש את זכותם לפולחן וחופש הדת ולהתפלל או לבקר באחד המקומות החשובים לדתות המונותאיסטיות.

לצערנו הרב עד כה הווקף המוסלמי התנגד להנגשת מערת המכפלה. למרות שאין בכך כל סכנה למבנה המערה או לשימוש במערה על-ידי מוסלמים (או יהודים) ולמרות שההנגשה תביא ברכה גם למבקרים המוסלמים במערה. ועדת החוץ והביטחון התכנסה מספר פעמים בנושא עד שראש הממשלה ושר הביטחון (דאז) הודיעו כי הם מאשרים את ההנגשה. בהתאם, לפני כחודשיים, חתם שר הביטחון על צו ההפקעה לשם עריכת שיפוצים. לאחר החתימה על צו ההפקעה מתחילה תקופה בת 60 יום, המסתיימת השבוע, בה ניתן להגיש התנגדויות.
עד כה, למרות שמועד תום הגשת ההתנגדויות כמעט וחלף, המנהל האזרחי סרב לקבוע מועד לכינוס מועצת התכנון העליונה כדי שתדון בהתנגדויות ותאשר את תחילת השיפוץ. מדובר בהתערבות בוטה של דרג מנהלי בהחלטות הדרג המדיני שאישר את הנגשת המבנה ולמיטב הכרתי עודו תומך ומכיר בחשיבות הנגשת המקומות הקדושים לאנשים עם מוגבלות. החלטת המנהל כמוה כהחלטה שלא לאשר את הנגשת המערה שכן תוצאתה זהה, הותרת המצב הקיים על כנו ופגיעה בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, יהודים וערבים, המבקשים להתפלל במקום. אבקשך לפעול בהקדם לזירוז הנגשת מערת המכפלה מול גורמי המנהל האזרחי ופיקוד מרכז, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא ולמחויבותה הערכית של מדינת ישראל כבעלת השליטה במקום הקדוש".

ח"כ אופיר סופר (ימינה) הגיב ואמר כי לא ייתכן שאחרי ששר הביטחון הקודם אישר כעת זה יתקע. ח"כ סופר אף שיגר מכתב לשר הביטחון בני גנץ בדרישה ברורה לאשר ולקדם את הנגשת מערת המכפלה. ח"כ משה אבוטבול פנה לשר הביטחון בני גנץ. במכתבו הוא ציין, את חוצפת הפקידים שתוקעים מקלות בגלגלים. והוסיף הנגשה איננה מותרות אלא זכויות אדם. "לא ייתכן ששוב ושוב יהלכו עלינו אימים במלחמת דת כשזה מעולם לא קרה. חובה עלינו לדאוג שכל אדם יוכל לבוא ולשפוך שיח לפני בורא עולם בצורה מכובדת." חבר הכנסת החדש אריאל קלנר שהושבע השבוע הגיב אף הוא ומסר: "לא ייתכן שניכנע לאיומים באלימות ובעלי מוגבלויות ייענשו בגלל אכזריות אויבינו. הריבונות וזכויות האדם שלובים זה בזה. על המנהל האזרחי להפסיק לגרור רגליים ולהתחיל לקדם את הנגשת האתר בהקדם. זו חובתנו המוסרית לאפשר את הביקור באתר היסטורי וקדוש זה לכל מי שחפץ בכך תוך שמירה על כבוד האדם וחייו".

ארגון בצלמו שיגר מכתב מיצוי הליכים לפני עתירה על ידי עו"ד דוד בנצלוביץ. במכתב נאמר כי למרות החוק שמחייב הנגשת מבני ציבור שנים רבות היה פיל גדול המערה. מבנה ציבורי חשוב ומתוייר שלא מונגש. לאורך השנים היה היתלות בדרג המדיני והסכמים בינלאומיים. כעת שאין תירוץ מדובר בפגיעה חמורה בזכויות ובחוק וככל שהמינהל יסרב להתכנס הארגון יגיש עתירה מיידית לבג"ץ".

יידחה? משרדי הממשלה לא העבירו את התקציב להנגשת מערת המכפלה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איזה יופי, סוף סוף!
בשנה האחרונה זכיתי להיות במערת המכפלה כאשר הראשל"צ הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל הגיע למערה עם הכסא גלגלים וזכיתי לעזור לבנו ולהרים את הרב עם הכיסא את כל המדרגות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture