צילום: דובר צה"ל

חשש מזליגת מידע: יחידת 8200 מחתימה את הצוות על ניגוד עניינים

יחידת הסייבר של צה"ל החלה להחתים את החיילים בטופס ניגוד עניינים מחשש לזליגת מידע ויכולות לחברות ההיי־טק אזרחיות. בכיר ב־8200: "למי שעושה מילואים בהדרכה אין בעיה, אבל מי שחוקר חולשות אצלנו, וסוגר חולשות בחברה אזרחית גדולה - חייב לחתום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יחידה 8200 של אגף המודיעין החלה להחתים את אנשי המילואים שלה על טופס ניגוד עניינים, בניסיון למנוע זליגה של יכולת ומידע, וכן עזיבה של כוח אדם איכותי, לחברות טכנולוגיה אזרחיות – כך דווח הבוקר (שלישי) ב'ישראל היום'.

המהלך מתבצע כחלק ממאמץ גובר של 8200 לבלום את הניסיונות של חברות רבות למכור באזרחות טכנולוגיות הנשענות על יכולת שפותחה ב־8200, וכן לפתות את אנשי היחידה לעזוב את השירות הצבאי ולעבוד עבורן בתפקידים הדומים לאלה שהם ממלאים ביחידה. מדובר בעיקר בחברות העוסקות בתחום הסייבר ההתקפי, שחלקן אף ביצעו באחרונה פניות ישירות אל אנשי 8200 שנמצאים תחת חוזה.

במרבית המקרים בוצעו הפניות אל מי שמוגדרים ב־8200 "יהלומים" – קצינים או חיילים שנחשבים למוקדי ידע ייחודי. אחת הפניות בוצעה מצידה של מנהלת כוח אדם בחברת סייבר גדולה (השם שמור במערכת), שפנתה באחרונה ישירות אל קצין בתפקיד רגיש ב"הצעה שיכולה להיות מעניינת עבורך". הקצין דחה את ההצעה ודיווח עליה למפקדיו.

בהמשך לכך החלה 8200 להחתים לפני כחודשיים את אנשי המילואים על טופס ניגוד עניינים. מדובר בטופס שהוא חלק מפקודת מטכ"ל 06.103, שכותרתה "מניעת ניגוד עניינים בצה"ל". הפקודה אינה עוסקת רק במודיעין אלא באה לתת מענה לכלל ניגודי העניינים הפוטנציאליים של חיילי הסדיר, משרתי הקבע ואנשי המילואים בצה"ל, אולם ב־8200 אימצו אותה כמחייבת. על הנוהל החדש נדרשים לחתום אנשי מילואים שעלולים להימצא בניגוד עניינים בין שירות המילואים שלהם לעבודתם האזרחית.

גורם בכיר אמר: "למי שעושה מילואים בהדרכה אין בעיה, אבל מי שחוקר חולשות אצלנו, וסוגר חולשות בחברה אזרחית גדולה – חייב לחתום".

לדבריו, רוב אנשי המילואים הופתעו מהנוהל החדש, אולם עד כה לא היה שום מקרה של סירוב לחתום עליו: "מי שרוצה לעשות מילואים – שיחתום. זה נועד להגן עליו, וזה נועד להגן עלינו".

ב-8200 מבהירים שהמהלכים הנוכחיים לא נועדו להילחם בעולם ההיי־טק האזרחי, אולם ביחידה יש כעס רב על המהלכים שנוקטות כמה מהחברות בשוק. נודע כי מדובר בעיקר בחברות ישראליות: ביחידה אומרים כי אלה נוקטות שיטות אגרסיביות של פיתוי, בעיקר כלכלי, וכי האתיקה שלהן נמוכה בהרבה משל חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות המובילות.

עוד הוסיף הבכיר: "זה כמו שאל על היתה פונה למפקד טייסת קרב בחיל האוויר ומציעה לו חוזה כדי שיעזוב אותה. איך הציבור היה מתייחס לו היתה באה חברה אזרחית ושולפת מפקד גדוד בצנחנים באמצע מלחמה? זה מה שקורה פה כל הזמן. זה פסול ערכית. משהו נשבר פה, וחייבים לעצור. יש קווים שנורמטיבית נכון שלא יחצו. מי שמשתחרר – שיעשה מה שהוא רוצה, במסגרת החוק והכללים כמובן. אבל מי שמשרת פה – שיעזבו אותו בשקט. לא סביר שהוא יהיה חשוף כל היום להצעות ולפניות. זאת פגיעה בביטחון מדינת ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture