צילום: פלאש 90

אומן, הפשרה הפוליטית ופתיחת שנה"ל: סגן השר מאיר פרוש בראיון מיוחד ל'JDN' • צפו

סגן שר החינוך מאיר פרוש בראיון מיוחד ל'חדשות JDN' • על הפשרה הפוליטית: "בחירות זה היה הדבר הכי גרוע לציבור החרדי" • במתקפה חריפה על פרויקטור הקורונה: "גמזו לא בעל הבית על הציבור, שלא יפעל כאחד שרוצה להתפטר מהחרדים" • וגם: חוק הגיוס, אפליית בתי הכנסת והשר החדש

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

סגן שר החינוך מאיר פרוש מתייחס בראיון וידאו נרחב ב'חדשות JDN' לפשרה הפוליטית שהוגשה השבוע ומנעה את הבחירות והשיגה עוד 400 מיליון ש"ח לתקציב הישיבות, הדאגה בנושא חוק הגיוס, העימות החריף של הנציגות החרדיות עם פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בנושא אומן וההגבלות על בתי הכנסת, וגם מסכם 100 ימים ראשונים של עבודה עם שר חדש במשרד החינוך.

פרוש מברך בפתח הראיון על החוק לדחיית אישור התקציב, למרות שמדובר בפתרון ביניים: "ללכת לבחירות זה היה הדבר הכי גרוע לציבור החרדי, אם הולכים לבחירות אז אין תקציב, זה אומר שאין כסף לישיבות, אין כסף לכוללים, אין כסף למשרד הרווחה, עוד כל מיני פרויקטים חשובים לציבור החרדי, זה דבר לא טוב. אז גם אם הפשרה היא לא מבריקה כל כך, זה יותר טוב מלא לקבל עכשיו תקציב לחצי שנה".

"היו 2 דעות ביהדות התורה", הוא חושף את מאחורי הקלעים להחלטה על אופן ההצבעה במפלגה, "העובדה שאתה מתנגד להצעה לדחות את התקציב זה כדי לזרז את ראש הממשלה ולומר לו שלא יכול להיות שלא הביא לנו תקציב עד עכשיו, עכשיו זה חייב להיגמר עם כסף לישיבות ולצרכים שלנו. יש כאלה שאמרו שלא זה מה שיביא את זה, אם יש פשרה כללית יהיה גם לישיבות ולכוללים. 2 דעות, מותר שיהיו חילוקי דעות, העיקר שיש בסוף משהו טוב".

באופן מפתיע, בניגוד להערכות במערכת הפוליטית, פרוש מאמין או אולי מקווה שהממשלה תחזיק מעמד לשלוש שנים, כולל מימוש הסכם הרוטציה: "אני יודע לומר שזה חשוב מאוד לגנץ להיות ראש ממשלה, אני לא יודע עד כמה חשוב לביבי שגנץ לא יהיה ראש ממשלה, אבל הוא עשה איתו הסכם וההסכם דיבר על כך שהוא יהיה שנה וחצי והוא יהיה שנה וחצי", הוא משיב לשאלה על שרידות הממשלה.

כשאני שואל על הערבות המפלגות החרדיות לכחול לבן משיב סגן השר כי "כולנו הלכנו על המהלך של שלוש שנים קדנציה, אנחנו יודעים שנתניהו לא היה יכול להקים קואליציה לבד והחבירה עם גנץ אפשרה לו, לכן הלכנו על החבילה הזו. זה טבעי שכך צריך להיות, שנה וחצי נתניהו ושנה וחצי גנץ, כשיש לך הסכם שלא פוגעים בסטטוס קוו בנושאים דתיים, בנושא החשובים שצריכים להיות מסודרים כמו גיוס בני ישיבות, תקציב הישיבות והכוללים, זה הקדנציה הזו וככה הלכנו. תמיד יכולים להיות אנשים שמחבלים לך באמצע והעסק נתקע, אבל האמירה שלנו הייתה שהולכים לקדנציה של שלוש שנים, שנה וחצי שנה – שנה וחצי".

"סביר להניח שיטפלו בחוק הגיוס בשלושה חודשים הקרובים"

סגן השר עוסק רבות בנושא הגיוס, בעיקר מתחת לשולחן, אך בינתיים החוק שסוכם בהסכם הקואליציוני לא התקדם. "אנחנו לא צריכים כל כך ללחוץ כי כל אחד במדינה מבין שלא משנה מה נעשה, בג"ץ יגיד שלא כך מתנהלים, כרגע אנחנו לא מקבלים נזיפה מבית המשפט כי הוא מבין את הפוליטיקה ושהיו שלוש מערכות בחירות בשנה האחרונה וייתכן עוד בחירות", הוא מסביר את הדחייה החוזרת ונשנית.

עם זאת, הוא מביע תקווה שחודשים הקרובים, גם אם הממשלה תיפול בסופו של דבר, יספיקו לאשר את החוק: "אם יש שלושה חודשים, סביר מאוד להניח שגם בנושא הזה יטפלו. אתה שואל אותי איך זה ייראה? מה תהיה התוצאה הסופית? האם האמירויות שאנחנו שומעים יהיו כאלה שנוכל לתרגם למשהו בסדר? אנחנו צריכים להיות ערניים בכל רגע".

הוא מצד אחד לא סומך על איש בנושא, אך מנגד אופטימי שיכירו במציאת. "כל אדם בר דעת מבין שאי אפשר לקחת את הציבור החרדי בכוח לצבא", הוא אומר והולך עד אהוד ברוק לפני 21 שנה. לדבריו, "כל אחד שמגיע לכסא שר הביטחון מגיע להבנה, גם ליברמן, גם הוא לשיטתו ולשיטת אחרים גם עשה חוק שאמר שהוא לא כופה, הוא רק נתן יעדים שאצלנו יש חשש מאוד גדול שלא נוכל לעמוד בזה וכנראה לא נוכל לעמוד בזה, כל אחד שמגיע לתפקיד יודע את זה".

"אדון גמזו לא יהיה בעל הבית על הציבור פה בישראל"

פרוש, יו"ר שלומי אמונים, מתייחס לנושא הבוער שעל סדר היום החרדי בימים אלו – אומן, ועולה להתקפה חריפה נגד פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו: "לכל אחד יש עמדה, לי כואב יותר מהכל הצורה, הרי בסך הכל אנחנו נמצאים במדינה אחת וכולנו נמצאים בצרה, הקורונה לא פוסחת על אף קהילה או ציבור. הביאו את 'המלאך המושיע' פרופסור גמזו, עכשיו פרופסור גמזו צריך להוכיח שהוא מושיע, שהוא מועיל, שהוא שווה את יוקרה שמייחסים לו, שהוא מסוגל לעשות את זה"

"אבל אם הוא מדבר לציבור שלנו, לציבור מאמינים שעשרות אלפים שגם בתקופה הסובייטית היו הולכים לאומן במסירות נפש, הוא צועק 'לא יהיה אומן, נקודה'. בחייך?! אתה לא בעל הבית של העולם, היום אתה כאן, מחר אתה לא תהיה פה בתפקיד הזה. מה? אתה מדבר לילדים? לתינוקות? שאתה יכול להגיד להם? אנשים רוצים להיות מאמינים שמה שר' נחמן מברסלב אמר על להיות אצלי בקיבוץ באומן זה הדבר הכי חשוב, תגיד להם לא? אם יש מתווה מקצועי שאפשר, אז מתאמצים וזה קורה, מדובר פה על מלחמה יוקרה? גמזו אמר שלא יהיה, בבקשה, שישמור על לשונו וייזהר ושלא ייפגע בציבור גדול של מאמינים".

סגן השר מודה שהנציגים עושים שימוש בכוח הפוליטי בכדי לדרוש את תיקון ההחלטות נגד הציבור החרדי: "לפעמים אתה יכול להגיע להסכמה מכוח הכוח הפוליטי שיש לך, אנחנו מנצלים כל כוח פוליטי שיש לנו כדי לרכך, אצל ראש הממשלה, אם זה בוועדות פה בכנסת, בשיחות, בקבינט קורונה, בכל הכיוונים אנחנו לוחצים, אנחנו לא באנו לפה רק כדי שיהיה לנו הצלחות, אנחנו באנו לעשות ולפעול, זה לא הוקוס פוקוס הדבר הזה".

עם זאת, הוא לא מצטרף לדרישה לפיטוריו: "מצידי שהוא יישאר, שלא יפגע בנו, שלא יפעל כאחד שרוצה להתפטר מהחרדים", הוא מתבטא בחריפות. "אנחנו צריכים לפעול שלא יעשה פעולות כדי לומר לציבור החילוני – 'ראיתם? אני מתפטר מהחרדים', מהבעיה הזאת שקורים לה חרדים, הוא לא יתפטר מאיתנו. אם הוא פרויקטור הקורונה, בבקשה שיטפל ויענה תשובות, מה עם בתי כנסת? מה עם אומן? עושים סגר על שכונה, מה הן אמות המידה של דבר כזה? שיתנהג כמו בן אדם שצריך לתת דין וחשבון על מה שהוא עושה".

גם בנושא תיקון אפליית בתי הכנסת הוא לא חוסך במילים קשות: "כנראה היה לו דברים חשובים יותר, אבל זה לא אומר שאם הוא לא טיפל בנושא של בתי הכנסת אז הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. שלא יחשוב שאם הוא בא לנושא של בתי הכנסת, מכיוון שלא היה לו זמן, אז הוא ייעשה מה שהוא רוצה, זה ממש לא יכול להיות. בתי כנסת זה נושא מרכזי חשוב לציבור פה, כשאתה מגיע לימים נוראים, ראש השנה ויום כיפור, כמעט 90 אחוז מהציבור הולכים לבתי כנסת. אז אדון גמזו לא יהיה בעל הבית על הציבור פה בישראל".

הוא מזהיר מאיבוד האימון של הציבור החרדי במערכת הבריאות: "גמזו לא יכול לעשות מה שהוא חושב בבית שלו כשהוא יושב על הכורסה בסלון, הוא צריך להיות מציאותי. יש ציבור גדול שמתפלל בבתי כנסת, איתם צריך להתחשב, אי אפשר להטיל עליהם גזירות ולהרחיק את הציבור המאמינים בה' ובתפילות, שלא יאמינו למערכת הבריאות שיש לה אחד כזה גמזו בראש. צריך להגיד את האמת, אני לא קורא לא להתפטר, שיחזיק את התפקיד ויקבל משכורת טובה ושיתנו לנו את האפשרות לפעול, אבל לדעת שאנחנו בני אדם וציבור גדול, ציבור עם עקרונות עקביים, מאמין ונא להתייחס בכבוד".

"שר החינוך עומד על שלו"

בראיון מתייחס סגן שר החינוך לחשש מסגירת מוסדות חינוך בערים אדומות ומשבח את השר גלנט: "אנחנו יודעים שהערים האדומות הן בחלקן איפה שהאוכלוסייה החרדית גרה, מסיבה פשוטה מאוד – בגלל חולה אחד במשפחה עם 10 נפשות אז כל ה-10 נדבקים. טוב ששר החינוך עומד על שלו ולא נותן שישחקו עם הדבר הזה. לפני שבועיים היו כל מיני קולות שניסו לרמז שאולי לא יכולו פתוח את שנת הלימודים כסדרה, שר החינוך אמר – אל תאמינו לכל מי שאומר אחרת, תפתחו את שנת הלימודים כסדרה, הוא עומד במילה שלו ויעשה את הכל".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture